انس با معاد در جامعه کم‌رنگ است
کد خبر: 4139581
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳

انس با معاد در جامعه کم‌رنگ است

سیدمحسن میرباقری با بیان اينکه انس با معاد نسبت به دیگر اعتقادات مثل توحید و امامت در جامعه کمرنگ است، گفت: مسلمانان به معاد معتقدند، اما جوری عمل می‌کنند که اگر معتقد نبودند هم عملشان فرقی نمی‌کرد.

سید محسن میرباقریبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست «معاد در قرآن» از سلسله جلسات کارگروه علم و دین با حضور سیدمحسن میرباقری، دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب امروز ۱۸ اردیبهشت ویژه استادان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در دانشکده پرستاری برگزار شد.

سید محسن میرباقری در آغاز این نشست گفت: به نظر می‌آید در زمان کنونی موضوع معادشناسی مغفول واقع شده است. از نظر اهمیت بعد از توحید شاید مسئله‌ای نداشته باشیم که بیش از معاد به آن پرداخته شده باشد. قرآن کریم درباره اصول معرفتی سرمایه گذاری زیادی انجام می‌دهد. به گفته محققان هزار و سیصد تا هزار و چهار صد آیه درباره معاد در قرآن کریم داریم. برخی نیز این تعداد را تا دو هزار آیه برشمرده‌اند؛ یعنی حجم قابل توجهی از قرآن کریم به معاد پرداخته است و این نشان می‌دهد معاد مسئله بسیار با اهمیتی است.

وی با تصریح اینکه معاد در جهان کنونی مغفول واقع شده است، گفت: اعتقاد به معاد در بین مسلمانان وجود دارد، اما مهم این است که چقدر در محضر این اعتقاد حضور داریم؟ در دعای سحر ماه رمضان فرازهای زیبای وجود دارد، یکی از آنها این است که خداوندا به من ایمانی عطا کن که قلبم با آن مأنوس شود. «ایمان مباشر با قلب» نکته قابل توجهی است. مثلا ما به خدا اعتقاد داریم اما آیا قلب ما با این اعتقاد انس دارد؟ بله. برخی کمتر و برخی بیشتر با خداوند انس داريم. نسبت به امامت و اهل بیت(ع) نیز به برکت جلسات اهل بیت این انس وجود دارد و صرفاً اعتقاد نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این انس درباره معاد شاید به آن پر رنگی نباشد. مسلمانان به معاد معتقدند، اما جوری عمل می‌کنند که اگر معتقد نبودند هم عملشان فرقی نمی‌کرد. قرآن به ما هشدار می‌دهد که زندگی دنیا گذرگاه موقتی است، اگر این ها مرور شود و موانست قلبی ایجاد شود و انسان احساس کند که آنجا است، بسیار حائز اهمیت است. باید روی این موضوع وقت بگذاریم.

میرباقری با تصریح به اینکه جو غالب جهانی، دنیا زدگی است و همه توجهات به دنیا معطوف شده است، اظهار کرد: اگر به محاسبه بنشینیم شاید احساس نیاز بیشتری به این مباحث بکنیم. باید بیش از این به معاد بپردازیم.

انتهای پیام
captcha