سیاست‌های ابلاغی جوانی جمعیت به سایر ارگان‌ها جهت داده شود
کد خبر: 4144283
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵

سیاست‌های ابلاغی جوانی جمعیت به سایر ارگان‌ها جهت داده شود

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تصریح به اینکه نمی‌توان انتظار داشت که ۱۴ سیاست ابلاغی جوانی جمعیت را وزارت بهداشت به تنهایی اجرایی کند، گفت: انتظارات از حوزه بهداشت و درمان به سایر ارگان‌ها جهت داده شود.

حجت الاسلام عادلی نژادبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین آیت عادلی‌نژاد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در همایش حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که امروز ۷ خرداد در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به مؤلفه‌های مؤثر در کاهش فرزندآوری اظهار کرد: علاوه بر مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی، مؤلفه اقتصادی اثر مستقیمی در سیاست‌های کلی جمعیت و فرزندآوری دارد. طبق آمار و پیمایش‌های مراکز رسمی، میل خانواده‌های ایرانی جدای از آنچه در حال رخ دادن است، اثبات شده‌ است؛ خانواده‌های ایرانی عموماً تمایل دارند سه فرزند داشته باشند اما اینکه خانواده‌ها بتوانند چه میزان از تمایل به فرزندآوری خود را اجرا کنند به مسائل مختلفی بستگی دارد.

وی افزود: سیاست‌های کاهش جمعیت در ایران موفق و اجرایی شد که جزو معدود سیاست‌هایی است که بعد از هشت سال دفاع مقدس و دهه ۷۰ حاکمیت پشت آن آمد و سریع محقق شد. در حالی که در حوزه‌های دیگر کمتر سیاستی می‌توان دنبال کرد که مانند سیاست کاهش جمعیت اینقدر محقق شود.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان گفت: علاوه بر تلاش‌های انجام شده، بخشی از موفقیت در سیاست کاهش جمعیت، به همنوایی سیاست با فرهنگ جهانی مربوط بود که در جهان امروز شکل گرفته است یعنی در مساله کاهش جمعیت می‌بینیم که فرهنگ عمومی و تولید محتواهای فرهنگی که امروز وجود دارد، شکل‌گیری سرمایه‌گذاری، گران شدن زندگی و همه این موارد دست در دست هم می‌دهند تا سیاست گذشته راحت‌تر اجرا شود و بازگشت از آن کار دشوارتری می‌شود.

عادلی‌نژاد بیان کرد: بار مسئولیت سیاست‌های کلی جمعیت بسیار بر دوش وزارت بهداشت سنگینی می‌کند در حالی که طبق سیاست‌های کلی جمعیت و ابلاغیه مقام معظم رهبری، در این موضوع بین‌بخشی است و نمی‌شود یک ارگان متولی این موضوع باشد.

وی عنوان کرد: نمی‌توان انتظار داشت که ۱۴ سیاست ابلاغی جوانی جمعیت را وزارت بهداشت به تنهایی اجرایی کند. عملاً چنین چیزی امکان ندارد و تجربه نیز نشان داده این مساله، شدنی نیست. بنابراین باید انتظارات از حوزه بهداشت و درمان به سایر ارگان‌ها جهت داده شود.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان گفت: این روزها بسیار در مورد فرزندآوری صحبت شده اما اگر یک مداخله انجام شود بسیاری از نگرانی‌ها در این خصوص کاهش می‌یابد. حوزه فرزندآوری با اقتصاد، فرهنگ و متغیرهای متفاوت گره خورده است اما اگر بخواهیم اقدام عاجل و ضروری انجام دهیم تا بسیاری از این نگرانی‌ها کاهش یابد و چاله جمعیتی که دغدغه امروز ما است را رفع کند، توجه به مساله سقط جنین است که امروز در جامعه رخ می‌دهد.

عادلی‌نژاد افزود: باید مساله سقط جنین به عنوان دستور کار سریع و ضروری در شورای عالی جمعیت مورد توجه قرار گرفته و تدابیر مهمی در این خصوص اتخاذ شود؛ از این طریق بخشی از نگرانی‌های کوتاه مدت قابل جبران است.

وی عنوان کرد: سقط جنین مساله‌ای است که باید سازمان نظام پزشکی، دادستانی و ارگان‌های مختلفی در زمینه آن ورود کنند و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کار کند.

انتهای پیام
captcha