شهید «مصدق طاهری» مسلمانِ عامل بود
کد خبر: 4144734
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴

شهید «مصدق طاهری» مسلمانِ عامل بود

در مراسم دیدار با خانواده شهید «مصدق طاهری» که از سوی مجموعه فرهنگی رسانه بیداری انجام شد، آیین تقدیم کتاب «مصدق خمینی» و خاطره‌گویی دوستان و خانواده شهید انجام شد.

دیدار با خانواده شهید مصدق طاهریبه گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم دیدار با خانواده شهید مصدق طاهری از شهدای دفاع مقدس خوزستان و آیین تقدیم کتاب «مصدق خمینی» به خانواده شهید، شامگاه دوشنبه، هشتم خرداد در منزل این خانواده شهید در اهواز برگزار شد.

سردار امیر امین صفت، از دوستان شهید مصدق طاهری و از مبارزان دوران انقلاب اسلامی در اهواز در این دیدار به بیان خاطراتی از شهید پرداخت و با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهید در دوران دانشجویی گفت: ایشان در دانشگاه در کنار واحدهای درسی، دروس نهج‌البلاغه و آموزش قرآن برای دانشجویان قرار داده بود که آن موقع عده‌ای موانعی بر سر این کار ایجاد کردند، اما کم کم دانشجویان بسیاری جذب این کلاس‌ها شدند.

وی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از نیروهایی که امروز در نهادهای مقدسی هستند آشنایی با تاریخ انقلاب اسلامی حداقل در اهواز و خوزستان ندارند. به عنوان مثال آیت‌الله العظمی سیدمیر علی موسوی بهبهانی که بزرگترین عامل جذب بچه‌ها بود. امر به معروف او زبانی نبود، عملی بود. ما را در آغوش می‌گرفت. بچه‌ها عاشق آیت‌الله بهبهانی بودند. توصیه و منبر و مبلغ‌گری و سخنرانی در کار نبود، همین حضور فیزیکی علما بین مردم، بزرگترین جهاد تبیین بود که رهبر انقلاب مکرراً به آن تأکید می‌کنند. افراد بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی در استان داریم که باید معرفی شوند.

سردار امین صفت

اقتداری، از دوستان شهید مصدق طاهری نیز در این دیدار گفت: وقتی وارد دانشگاه شدیم، شهید مصدق طاهری ما را زیر پروبال خود گرفت. اینکه نام شهید «مصدق» است، به شناخت و آگاهی خانواده شهید طاهری از دهه سی و نهضت ملی ایران با تلاش دکتر مصدق بر می‌گردد و محبوبیت و وجهه‌ای که دکتر مصدق به ویژه در اینجا که منطقه نفتی بود، داشت. همین آشنایی و ارادت به دکتر مصدق باعث شد که نام این شهید را به «مصدق» نامگذاری کنند و این یادگاری از مبارزات آن دوره است. خانواده طاهری با مبازره آشنایی داشتند.

وی اظهار کرد: در سال 52 به شکل اتفاقی تعدادی دانشجوی آگاه و فعال وارد دانشگاه اهواز شدند و تا پیش از این، جو عمومی دانشگاه مارکسیستی و کمونیستی بود. این دانشجویان آرام آرام تحولی در دانشگاه اهواز به وجود آوردند. شهید مصدق طاهری در سال 53 وارد دانشگاه شد و به این گروه پیوست.

اقتداری ادامه داد: دانشجویانی که در سال 52 وارد دانشگاه شدند، واحدهای خود را طوری انتخاب می‎‌کردند که تا سال پیروزی انقلاب برخی از آنها هنوز دانشجو بودند، یعنی آنها هر ترم 14 واحد درس می‌گرفتند تا طول عمر دانشجویی خود را طولانی‌تر کنند، از همین رو شهید مصدق طاهری که باید در سال 57 فارغ التحصیل می‌شد در سال 59 فارغ التحصیل شد. شهید مصدق طاهری در بدو پیروزی انقلاب از اولین کسانی بود که انجمن اسلامی دانشجویان را به وجود آورد. پیش از انقلاب اسلامی چنین انجمن‌هایی وجود نداشت. شهید مصدق طاهری چندبار در معرض ترور قرار گرفت. او فعال‌ترین فرد در محدوده شرق اهواز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود. بعد از آن سریع جذب سپاه و فرمانده سوم سپاه خرمشهر شد. چهره او در بین دانشجویان قبل از انقلاب اسلامی شناخته شده و برجسته است.

طاهری، برادر شهید مصدق طاهری در ادامه از نویسنده، محقق و ناشر کتاب «مصدق خمینی» قدردانی کرد و گفت: پدر حافظ قرآن بود و همین موضوع در تربیت شهید اثر گذاشت. در سال 48 دانشجوی تهران بودم. در آن سال‌ها جو غالب، کمونیستی بود. بیشترین تأثیر را شهید آیت‌الله بهشتی و شهید مطهری بر ما داشتند که در طول هفته سخنرانی داشتند و جو دانشگاه را به سمت اسلام‌گرایی سوق دادند.

وی گفت: شهید مصدق، علاوه بنیه‌های خانواده، فرد خوساخته‌‌ای بود. او ارادت خاصی به امام(ره) داشت. ایشان مبانی و ایدئولوژی انقلاب و اسلام را در محل سیلوی اهواز به افراد آموزش می‌داد. شهید مسلمانِ عامل بود. یکی از خصوصیت‎‌های شهید، رعایت احترام بزرگ و کوچک است. 

برادر شهید مصدق طاهری

مهدی کعب، عضو هیئت امنای مسجد شهدا در حصیرآباد و مسئول گروه جهادی شهید مصدق طاهری نیز در این دیدار به بیان خاطراتی از این شهید پرداخت و گفت: در سال 98 یک گروه جهادی به نام شهید مصدق طاهری تأسیس کردیم. الحمدلله گروه موفقی است و در سه سال اخیر به عنوان گروه جهادی برتر در جشنواره مالک اشتر سپاه برگزیده شد و به واسطه عملکرد خوبی که داشته است، مسئول بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام شهرستان اهواز است. همچنین مسئولیت کارگروهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سپاه استان را بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: نام این شهید خیر و برکت برای این گروه جهادی و مناطقی که در آنجا حضور پیدا کرده به ارمغان آورده است. آشنایی با این شهید باب خیری برای منطقه حصیرآباد و دیگر مناطق شده است.

مهد کعب

مسئول گروه جهادی شهید مصدق طاهری، ضمن قدردانی از هادی سلامات، نویسنده کتاب «مصدق خمینی» گفت: با وجود فعالیت‌های زیادی که این شهید داشته است، متأسفانه مظلوم است و شاید اگر چند راوی خوب در استان داشتیم، «باکری»ها و «همت‌»‌های بیشتری در استان داشتیم.

همسر شهید مصدق طاهری نیز در پایان ضمن قدردانی از برگزاری این دیدار گفت: زندگی در کنار شهید مصدق طاهری برای من یک توفیق بود. انفاس قدسی و روح پاک این شهید مایه برکت است. خداوند کمک کند راه شهدا ادامه پیدا کند و این انقلاب اسلامی به دست صاحب اصلی خود برسد. 

گزارش تصویری این دیدار را اینجا ببینید. 

انتهای پیام
captcha