آیین تجلیل از خانواده‌های اهداکننده عضو در خوزستان برگزار شد
کد خبر: 4145169
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

آیین تجلیل از خانواده‌های اهداکننده عضو در خوزستان برگزار شد

آیین تجلیل از خانواده‌های اهداکننده عضو در خوزستان (جشن نفس) شامگاه چهارشنبه، ۱۰ خرداد در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد.

آیین تجلیل از خانواده‌های اهداکننده عضو در خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدحسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در آیین تجلیل از خانواده‌های اهداکننده عضو در خوزستان (جشن نفس) که شامگاه چهارشنبه، ۱۰ خرداد در این دانشگاه برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا(ع) با بیان اینکه کاری که این خانواده‌های اهدا کننده عضو انجام دادند کار بسیار ارزشمندی است و بهترین نماد ایثار، نیکوکاری و صدقه جاریه‌ای است که علاوه بر اهدای حیات به نیازمندان این خدمت، به کل اعضای خانواده زندگی بخشیده‌اند. این خانواده‌ها با وجود اطلاع از اینکه عزیزشان جانش را از دست می‌دهد، توانستند بر احساسات خود غلبه کنند و تصمیم درستی بگیرند. امیدواریم وجود این افراد و کارها و صحبت‌های آن‌ها موجب تشویق دیگر خانواده‌هایی شود که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند.

وی با دعوت از دیگر افراد برای امضا و دریافت کارت عضویت اهدای عضو افزود: این افراد موجب شدند فرزندان بیماران نیازمند پیوند، در سایه آرامش ناشی از این خدمت بزرگ زندگی بهتری داشته باشند؛ در واقع این خانواده‌ها آرامش را به این افراد اهدا کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: می‌دانیم که یک بیمار با دریافت یک واحد خون اهدایی نجات پیدا می‌کند در حالی که با اهدای عضو، چند نفر نجات پیدا می‌کنند و این کار به مراتب بسیار ارزشمندتر است.

۶۵۰ بیمار در انتظار پیوند عضو در خوزستان

سرمست با تقدیر از این خانواده‌های اهداکننده و تمامی افراد فعال در حوزه اهدای عضو افزود: در حال حاضر در خوزستان بیش از ۶۵۰ نفر در انتظار پیوند عضو شناسایی شده‌اند و البته آمار در کل کشور بسیار بالاتر از این رقم است.

وی افزود: کار این خانواده‌ها ارزشمند و قانونی است و سر این افراد بلند است؛ سال‌ها است قانون پیوند در ایران تصویب شده و هرکسی می‌تواند قبل از وقوع حادثه با دریافت کارت و امضای نامه اهدای عضو، دواطلبانه نسبت به این کار رضایت دهد. پیوند عضو با اخذ رضایت ولی دم نیز امکان پذیر است. از نظر شرعی نیز این کار تایید شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیوند عضو در ایران بعد از انقلاب اسلامی آغاز شده و نخستین پیوند، پیوند کلیه بوده که توسط یک خوزستانی انجام شده است اما بعد این، علم توسعه یافته است و اکنون در خوزستان پیوند کلیه، کبد و قلب انجام می‌شود و پیوند کلیه از دواطلب زنده نیز همچنان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هیچکدام از تشخیص‌دهندگان مرگ مغزی، عضو تیم پیوند نیستند، گفت: از نظر علم پزشکی، پیوند عضو بالاترین سطح خدمت است. تایید مرگ مغزی، خارج کردن عضو و پیوند عضو در بالاترین سطح در خوزستان و ایران انجام می‌شود و امیدواریم دیگر پیوندها که در استان خوزستان انجام نمی‌شوند مانند پیوند روده باریک را نیز در استان اجرایی کنیم. این توانمندی‌ها افتخار و فرصتی است برای مردم خوزستان تا زمینه ارتقای سلامت را برای بیماران و خانواده‌هایشان فراهم کنند.

سرمست گفت: پزشکانی که در این حوزه کار می‌کنند، بسیار تلاش کرده‌اند تا این علم را فرا گرفته‌اند و در انجام این کار شب و روز ندارند. از همه پزشکان، پرستاران و دیگر فعالان در این حوزه تشکر می‌کنیم. از کسانی که دیگر اعضایی را که در خوزستان پیوند نمی‌شوند، با سرعت کافی و زمان مناسب به جاهای دیگر منتقل می‌کنند هم تشکر می‌کنم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: در خوزستان پیوند عضو از سال ۹۲ آغاز شده و اوج آن در سال‌های ۹۹ و بعد از آن بوده است و تاکنون حدود ۷۱ اهدای عضو در خوزستان انجام شده است؛ سال ۹۹، ۱۲ مورد اهدای عضو، سال ۱۴۰۰، ۲۶ مورد با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن، سال ۱۴۰۱، ۳۱ مورد با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل و امسال تاکنون دو مورد اهدای عضو انجام شده است.

سفیران پیوند باشیم

حسن سرکاریان، عضو تیم پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز در این آیین گفت: اسم پیوند بسیار زیبا است؛ همیشه وقتی کلمه پیوند شنیده می‌شود انسان به یاد ازدواج، پیشرفت و به کمال رسیدن می‌افتد. ما این حال را در مورد تک تک بیماران نیازمند پیوند داریم و زمانی که پیوند برای این بیماران انجام می‌شود، می‌بینیم که سلامتی‌شان را دوباره به دست می‌آورند و کیفیت زندگی‌شان تغییر می‌کند. انگار دوباره متولد شده‌اند.

وی افزود: زمانی که این افراد به آغوش خانواده برمی‌گردند احساسی که خانواده‌های آن‌ها دارند اشک شوق را جاری می‌کند و این لذت موجب می‌شود بتوانیم شبانه‌روز آماده‌باش باشیم تا با لطف این خانواده‌ها کار را به سرانجام برسانیم.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص سرطان‌های دستگاه ادراری گفت: از این خانواده‌ها می‌خواهیم در این جمع بمانند و سفیران پیوند شوند و در جمع‌های خانوادگی و جامعه، اهدای عضو را تبلیغ کنند تا در صورت وقوع مرگ مغزی بتوانیم نجات دهنده جان یا افزایش کیفیت زندگی چند بیمار دیگر باشیم.

عضو تیم پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به وضعیت بیماران در انتظار پیوند عضو گفت: اگر از امروز شبانه‌روز کار کنیم و روزانه یک پیوند انجام دهیم، دو سال طول می‌کشد تا لیست در انتظار پیوند فعلی خوزستان خالی شود و این به جز افرادی است که در این مدت به لیست افزوده می‌شوند. متاسفانه تعداد از این بیماران در لیست انتظار فوت می‌کنند. تنها خواهش ما این است که خانواده‌هایی که این لطف را کردند همچنان در جمع ما باشند و مبلغ این کار نیک باشند.

سرکاریان بیان کرد: تمام استانداردهای پیوند، مطابق استانداردهای جهانی است و سرمان بالا است که امانتی که خانواده‌ها به ما می‌سپارند را به خوبی صاحبان اصلی می‌سپاریم.

عضو تیم پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تقدیر از تیم مدیریتی دانشگاه و بیمارستان گلستان اهواز و دیگر استادان گفت: هر زمانی هر ابزاری برای پیوند عضو نیاز داشتیم فراهم کردند تا بتوانیم پیوند را انجام دهیم. امیدواریم این کار تدوام داشته باشد و به مرور لیست پیوند کاهش یابد. ما دوست نداریم مرگ مغزی رخ دهد اما اگر به ناچار اتفاق افتاد چه بهتر در پی این اتفاق بد، چند اتفاق خوب رخ دهد و مرهمی باشد بر زخم‌ها.

وی افزود: اکنون خانواده‌ها زمانی که دریافت‌کننده عضو عزیزشان را می‌بینند، انگار فرزندشان زنده است یا عزیزشان در کنارشان است؛ این حس با هیچ چیز قابل جبران نیست.

سرکاریان با بیان اینکه نیاز به پیوند بسیار بیشتر از پیوندهای کنونی است، گفت: بیماران از جمله بیماران دیالیزی هفته‌ای سه بار دیالیز می‌شوند و نمی‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند و با وضعیت سختی زنده هستند بنابراین امیدواریم با ترویج فرهنگ اهدای عضو بتوانیم زندگی با کیفیت‌تر یا زندگی دوباره‌ای به این افراد ببخشیم.

 چراغی در مسیر آخرت

همچنین جواد شریعتی، رئیس مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در این آیین گفت: در کنار تک تک این عزیزان اشک ریختیم و از طرفی تلاش مضاعفی داشتیم تا عضو عزیزان‌شان را اهدا کنند؛ صحبت با این افراد سخت است.

وی افزود: تمام حجت من از خداباوری و عشق، اینجا است. اگر درمان خوزستان، مسجدی برای شفای بیماران است، «پیوند» محراب این مسجد است. باورکردنی نیست و هنوز در ذهن من نمی‌گنجد که تیم ما به خانواده‌ای می‌گوید جوان‌شان دچار مرگ مغزی شده و از دست رفته است. ما بدترین، شکننده‌ترین و غمبارترین خبر را به این خانواده‌ها می‌دهیم و بعد، از آن‌ها سخاوت می‌خواهیم.

شریعتی گفت: به خانواده‌ای می‌گوییم عزیزت از دست رفته و بعد به آن‌ها می‌گوییم قلب، کلیه و دیگر اعضایش را می‌خواهیم. سخاوت را چگونه می‌توان تصویر کرد و عشق این افراد را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟

رئیس مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: سال‌ها می‌گفتیم مگر می‌شود از عشق و ایثار حرف زد؟ مگر می‌شود عزیزی جان دهد و جان بخشید؟ کدام ایثاری در این حد است؟ وقتی کسی غرق می‌شود دو نجات غریق نجاتش می‌دهد، همه هورا می‌کشند که این افراد این فرد را نجات دادند اما این خانواده‌ها در زمانی که در غم عزیزشان نشسته‌اند، جان چند نفر را نجات دادند.

شریعتی عنوان کرد: این خانواده‌ها با این کارشان چراغی در مسیر آخرت این عزیزان‌شان روشن کرده‌اند که بسیاری از ما توفیق نداریم آن را روشن کنیم.

وی با اشاره به یکی از خاطرات خود افزود: روزی بنا بود قلب پدری را دربیاوریم و قلب اهدایی یکی از عزیزان مرگ مغزی را جایش بگذاریم. زمانی که نیروها برای خون‌گیری رفتند گریان برگشتند و گفتند آقای دکتر، بیمار گیرنده دست‌هایش یخ زده است. این بیمار گفت «فکر کردی از مرگ می‌ترسم؟ میدانی انتظار چیست؟ انتظار یعنی دختر نوجوانم دم در نشسته و می‌گوید دم درب می‌نشینم تا بابام قلبش را بگیرد و برگردد؛ من نگران این دخترم.» چند ساعت بعد از عمل گفتند شرایط بیمار خوب نیست. خیلی ناراحت شدم و گفتم جواب دخترش را چه بدهیم؟ نکند این قلب کار ندهد. خیلی ناراحت به منزل برگشتم و تا صبح به خود می‌پیچیدم و با خانواده که صحبت کردم گفتند نذری کن و نذر کردم. زمانی که به بیمارستان آمدم دختر منتظر دم درب اتاق عمل من را شناخت و گفت دکتر بابام را می‌خواهم. بدنم داشت می‌لرزید. گفتم دخترم اجازه بده بروم بالای سر پدرت ببینم چه خبر است؟ حال بیمار بهتر شده بود و گفتم دخترم بابات خوب می‌شود و نشود قلب خودم را به پدرت می‌دهم چرا ناراحتی؟  

شریعتی با اشاره به خانواده‌های اهداکننده گفت: عزیزان این خانواده‌ها از دست نرفته‌اند و به خدا این افراد زنده هستند و اعضایشان همچنان دارد زندگی می‌بخشد. در جمع ما خانواده‌ای وجود دارد که اعضای بچه ۹ ماهه‌اش را اهدا کرده است. من در مقابل این خانواده چه چیزی برای گفتن دارم؟ با پرواز قلب یکی از عزیزان این خانواده‌ها از خوزستان، دختر ۹ ساله‌ای که آخرین لحظات زندگی‌اش را در تهران می‌گذراند، به زندگی برگشت.

وی عنوان کرد: آنقدر تالمات روحی داشتم و اذیت بودم که استعفای خود را نوشتم و در جیبم بود تا استعفای خود را تقدیم کنم و بگویم این کار با روحیه من نمی‌خواند اما دختربچه‌ای را در بغل مادرش دیدم که به مادرش می‌گفت «حالا که بابام کبد گرفته دیگر خوب می‌شود و با ما غذا می‌خورد؟» آنجا مسیرم تغییر کرد و گفتم هر چه از نظر روحی آزار ببینم، ارزش دارد.

رئیس مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از سال ۹۹ تاکنون به برکت تولد و وفات عزیزان این خانواده‌ها ۱۲ قلب در سینه دیگران می‌تپد؛ نباید فکر کرد این فرزندان از دنیا رفته‌اند، این افراد زنده هستند. 

شریعتی در پایان بیان کرد: این خانواده‌ها تا زمانی که این پدر و مادرها بالای سر فرزندان‌شان هستند و خواهر و برادرها در کنار خانواده‌هایشان هستند و نسلی که از این افراد متولد می‌شود، در ثواب کار آن‌ها شریک هستند.

انتهای پیام
captcha