غدیر، دغدغه پیامبر(ص) برای تکامل دین و هدایت انسان‌ها بود
کد خبر: 4152532
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

غدیر، دغدغه پیامبر(ص) برای تکامل دین و هدایت انسان‌ها بود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه غدیر، دغدغه پیامبر اکرم(ص) برای پیشرفت دینی است که برای هدایت انسان‌ها آمده بود، گفت: غدیر برای مصونیت قرآن و دین و اعلام نرم افزار گویای دین در طول تاریخ برای رشد و تکامل است.

آیت عادلی نژادبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام آیت‌ عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در همایش جهاد تبیین (درس‌های غدیر برای امروز) که امروز سه‌شنبه 13 تیر در دانشگاه علمی کاربری استان خوزستان ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: سخن گفتن از امیرالمؤمنین(ع) آسان نیست. شاید رساترین تعبیر درباره ایشان شعر شهریار است: «نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت / متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را.» وقتی زندگی حضرت امیرالمؤمنین(ع) را بررسی می‌کنیم، حیرت بر انسان غلبه می‌کند.

وی اظهار کرد: غدیر در حقیقت دغدغه پیامبر اکرم(ص) برای پیشرفت دینی است که برای هدایت انسان‌ها آمده بود. پیامبر اکرم(ص) با حضور خود در جزیره العرب انقلاب بزرگی را در حوزه‌های مختلف رقم زدند.

عادلی‌نژاد با اشاره به نوع نگاه جاهلیت به زن گفت: پیامبر اکرم(ص) با منش و سلوک خود و تکریم مقام زن و حضرت زهرا(ص) نشان دادند جایگاه زن در جامعه یک جایگاه متعالی است. قرآن کریم در هزار و چهارصد سال پیش برای نخستین بار، استقلال مالی زن را به رسمیت شناخت. این موضوع پیش از قرآن کریم سابقه نداشت. این یک نمونه از تحولات قرآن کریم در جامعه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در ادامه تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی که انقلاب‎ها با آن مواجه می‌شوند این است که کم کم از آرمان‌هایی که بر مبنای آنها شکل گرفته‌اند، فاصله می‌گیرند. به این آسیب «استحاله انقلاب‌ها» گفته می‌شود. انقلاب‌ها با معیارها و شعارهایی در جامعه شکل می‌گیرند، اما بعد از پیروزی، آرام آرام از این آرمان‌ها فاصله می‌گیرند و شعارها در حاشیه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سیرت و صورت انقلاب اسلامی یکی از تعابیر مهم رهبر انقلاب است، گفت: استحاله و تغییر از درون با انقلاب‌ها چه می‌کند؟ صورت ظاهری انقلاب را حفظ می‌کند، اما سیرت و پیام و محتوایی که انقلاب برای آن شکل گرفت، به فراموشی می‌سپارد. بر اساس آنچه در منابع گفته شده است استحاله از درون رقم می‌خورد. تغییر در رفتارهای انقلابی از بیرون رقم نمی‌خورد. اتفاقا توسط کسانی رقم می‌خورد که در انقلاب سابقه دارند و خود جزو انقلابی‌ها هستند.

عادلی‌نژاد با اشاره به انقلاب پیامبر اکرم(ص) گفت: انقلاب پیامبر(ص) توسط امپراتوری‌های ایران و روم دچار انحراف نشد، بلکه بعد از ارتحال پیامبر(ص) انحراف از درون جامعه اسلامی شکل می‌گیرد. انقلاب‌ها معمولا توسط انقلابیون سابق به انحراف کشیده می‌شوند؛ آنچه برای انقلاب پیامبر(ص) رخ داد همین بود. کسانی که جامعه، آنها را در کنار پیامبر(ص) دیده است، زمینه انحراف انقلاب را فراهم کردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: امروز در جایی که انقلاب اسلامی دچار حادثه می‌شود، جامعه فکر می‌کند که انقلاب از آرمان‌های خود فاصله گرفته است، می‌بینیم کسانی هستند که سابقه انقلابی آنها در جریان‌های انقلاب، پررنگ است.

وی خاطرنشان کرد: غدیر دغدغه پیامبر(ص) برای تکامل انقلاب و حفاظت آن از انحراف بود. اگر مردم همراهی می‌کردند، جلوی استحاله انقلاب پیامبر(ص) گرفته می‌شد. چون غدیر و امامت در جامعه محقق نشد، چند سال بعد از رحلت پیامبر(ص) شاهد دگرگونی ارزش‌ها در جامعه هستیم. ولایت تضمین کننده مصونیت دین است. کارکرد امام و ولی در جامعه این است که به دین و گزاره‌های دینی زبان می‌بخشد.

عادلی‌نژاد خاطرنشان کرد: وقتی ابن عباس می‌خواست با خوارج صحبت کند، حضرت امیرمؤمنان(ع) به ایشان فرمود: با قرآن با آنها احتجاج نکن، آنها نیز با قرآن پاسخ تو را خواهند گفت. زیرا قرآن تفسیر پذیر است. امروز نیز ما دیدیم که داعش چگونه قرآن انسان‌ساز را به قرآن انسان‌سوز تبدیل کردند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: با سنت با خوارج صحبت کن. این امام است که به قرآن زبان می‌بخشد. قرآن، کتاب صامت است. امروز قوانین اساسی نیز صامت هستند و در دل خود تعیین می‌کنند که چه کسی باید آنها را تفسیر کند. چون قانون، صامت است. باید تفسیر شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در پایان گفت: قرآن نیز که کتاب قانون زندگی بشر است، نیازمند مفسر است و کارکرد امام، این است که با تفسیر آیات قرآن، زمینه انحراف به نام دین و قرآن را از بین ببرد. غدیر برای مصونیت قرآن و دین و اعلام نرم افزار گویای دین در طول تاریخ برای رشد و تکامل دین و انسان بود.

انتهای پیام
captcha