کتاب «تفسیر علمی قرآن کریم» منتشر شد
کد خبر: 4161302
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

کتاب «تفسیر علمی قرآن کریم» منتشر شد

کتاب «تفسیر علمی قرآن کریم (زمانه و بررسی آرای موافقان و مخالفان)» نوشته علی مطوری و فاطمه مرادی کهنکی توسط مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

کتاب «تفسیر علمی قرآن کریم»به گزارش ایکنا از خوزستان، کتاب «تفسیر علمی قرآن کریم (زمانه و بررسی آرای موافقان و مخالفان)» نوشته علی مطوری و فاطمه مرادی کهنکی توسط مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ در بخش اول با عنوان مباحث تمهیدی با توجه به ایجاب ضرورت در قالب چهار فصل به مباحث مقدماتی می‌پردازد. در فصل اول تعریفی از تفسیر و تاویل و تفاوت این دو و کاربردشان در قرآن کریم ارائه کرده است. در فصل دوم «سیر پیدایش تفسیر از زمان پیامبر (ص) تا دوره تابعین» را با مروری بر مکاتب تفسیری و مفسران معروف آن‌ها و شیوه و مشخصات تفسیر در هر یک از این دوره‌ها بررسی کرده است. در فصل سوم نیز به «بررسی تفسیر در میان نحله‌های کلامی» که مشتمل بر مکتب تفسیری معتزله، فلاسفه، صوفیه و باطنیه است، می‌پردازد. در فصل چهارم به بحث در مورد «جایگاه علم و لزوم فراگیری آن از دیدگاه قرآن و روایات» پرداخته است.

بخش دوم با عنوان مباحث اصلی در قالب شش فصل سامان یافته است. در فصل اول آن به مفهوم شناسی تفسیر علمی، پیشینه تاریخی آن، عوامل تأثیرگذار در گرایش به تفسیر علمی و رواج آن، شمارگان و اقسام آیات علمی قرآن کریم و تأثیر علوم تجربی در فهم آیات قرآن کریم پرداخته است. در فصل دوم به بررسی «سیر پیدایش تفسیر علمی در اسلام» پرداخته و در فصل سوم، «مهمترین مخالفان و موافقان تفسیر علمی» و در فصل چهارم، «مهم‌ترین قائلان به اعتدال در تفسیر علمی» را با ارائه و ارزیابی نمونه‌هایی از تفسیر آن‌ها معرفی کرده است. در فصل پنجم به «طرح، بررسی و تحلیل ادله موافقان و مخالفان این روش» پرداخته است. در فصل ششم نیز «اصول و مبانی تفسیر علمی مقبول» را بیان کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha