از رقابت نزدیک قاریان تا کمبود نیروی پشتیبان در مسابقات قرآن اوقاف خوزستان
کد خبر: 4163845
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

از رقابت نزدیک قاریان تا کمبود نیروی پشتیبان در مسابقات قرآن اوقاف خوزستان

دارنده رتبه نخست رشته قرائت تحقیق مسابقات قرآن اوقاف خوزستان با اشاره به کیفیت بالای قرائت قاریان و برگزاری فینال بین 5 قاری در رشته تحقیق، گفت: این دوره از مسابقات با وجود کیفیت بالا با پشتیبانی ضعیفی همراه بود و شاهد بی‌برنامگی بودیم.

مهدی سیاحی

مهدی سیاحی، دارنده رتبه نخست رشته قرائت تحقیق چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: تجربه شرکت در مسابقات نهادهای متعدد از جمله مسابقات مدهامتان، اوقاف، دانشجویی، ملی و ... در رشته اذان را دارم و موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم کشوری شده‌ام. هدایت و پشتیبانی‌های استادانم همچون میثم ساکی، جاسم نجار و حسن ضغیبی در شهرستان هویزه باعث شد در رشته قرائت تحقیق نیز پیشرفت کنم. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر مستمعین، داوران و استادان بیشتر برای رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم اهمیت قائل می‌شوند بیشتر به سمت قرائت تحقیق جذب شدم؛ علت اهمیت زیاد این دو رشته در مسابقات توسط مستمعین و به ویژه داوران این است که این دو رشته تا مرحله بین‌المللی هستند و قاری و حافظ می‌تواند تلاش مضاعفی کند تا بتواند به مرحله بین‌المللی و هدف و غایت خود برسد. به همین دلیل از سال ۱۳۹۸ به بعد در رشته قرائت تحقیق به‌صورت اختصاصی تحت نظر استادان بین‌المللی همچون استاد مهدی دغاغله و قاسم مقدمی فعالیت خودم را در بخش قرائت تحقیق انجام دادم و در مسابقات شرکت کردم.

سیاحی افزود: در سال ۹۸ اولین تجربه من برای شرکت در رشته تحقیق بود که توانستم به مرحله کشوری که در قم بوده راه پیدا کنم اما به‌ دلیل نداشتن تجربه شرکت در مسابقات کشوری به مرحله فینال راه پیدا نکردم. در سال ۱۳۹۹ هم مجدد به مرحله کشوری راه پیدا کردم اما با اختلاف ۱۲ صدم نسبت به نفر سوم رتبه هفتم کشوری را به دست آوردم. امسال تمام سعی خود را در مسابقات گذاشته‌ام تا در این عرصه نماینده خوبی برای استان خوزستان باشم و با دعای قاریان و مردم استان بتوانم برای استان عزیزم افتخارآفرینی کنم.

وی با اشاره به سطح کیفی مسابقات اوقاف خوزستان بیان کرد: مسابقات امسال در رشته قرائت تحقیق از کیفیت بالایی برخوردار بود و تأیید صحبت‌های من این است که همه داوران نسبت به این امر اذعان داشتند. نیت اصلی من در تلاوت مقدماتی و به‌خصوص فینال این بود که تلاوتی را که در تمرین برنامه‌‌ریزی کرده بودم در این مسابقات به‌صورت دقیق اجرا کنم که این اتفاق افتاد و توانستم آنچه که مدنظرم بود را اجرا کنم.

دارنده رتبه نخست رشته قرائت تحقیق چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان عنوان کرد: رقبای اصلی من در این رشته مشخص بودند؛ البته این مسئله را یادآور شوم که بعضی از قاریان نمایش خوبی داشتند؛ مثلاً حامد کرم‌الله چعب نسبت به تلاوتی که در مرحله مقدماتی انجام داد از سایر قاریان سرتر بود. مطمئناً پشتوانه و برنامه‌ریزی خوب این قاری منجر به اجرای خوب او شده است. در مرحله فینال همه قاریان از باتجربه‌های شرکت در مسابقات بودند و به همین دلیل ۵ قاری فینالست از برترین‌های استان به مرحله فینال راه پیدا کردند؛ در نهایت فینال به‌صورت قرنطینه‌ای برگزار شد که توانستم تلاوتی که مدنظر بود را اجرا کنم و به رتبه نخست این دوره از مسابقات دست پیدا کنم.

وی درباره نحوه اجرای مسابقه و همچنین امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مکان برگزاری توضیح داد: برگزاری مسابقات قرآن آن هم در این سطح و با این تعداد شرکت‌کننده با نفرات پشتیبانی سازگاری نداشت در حالیکه با برنامه‌ریزی درست و تشکیل یک قرارگاه قرآنی و تعیین معین از دیگر ادارات، مسابقات می‌توانست به بهترین شکل ممکن برگزار شود تا شاهد بی‌برنامگی در همه بخش‌ها از همه نظر نبودیم. آقای سرخی هر چه در توان داشت انجام داد اما باید حجت‌الاسلام والمسلمین خاکباز، جهت با کیفیت‌تر برگزار کردن همچین رویداد مهمی که در سال فقط برای یک‌بار اتفاق می‌افتد به نحو احسن و شایسته و در شأن و منزلت قرآن تقسیم‌ کار انجام می‌دادند.

سیاحی افزود: البته این را هم بگویم که برای اولین‌ سال جهت استراحت متسابقین، خوابگاهی تعیین کردند که به نظرم کار خیلی خوبی بود و امیدواریم در سال‌های آینده چنین کارهایی ادامه پیدا کند و متسابقین بتوانند استراحت خوبی داشته باشند.

این قاری قرآن درباره سطح آمادگی خود برای شرکت در مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف و کسب رتبه، گفت: با توجه به اینکه تجربه حضور در مسابقات کشوری اوقاف را دارم این را بگویم که باید منتظر زمان و مکان و قرعه‌هایی که توسط اداره امور قرآنی اوقاف کشور انتخاب خواهند شد ماند و فعلاً تصمیم درباره این موضوع زود است اما برای کسب رتبه برتر تمام تلاش خودم را انجام خواهم داد.

انتهای پیام
captcha