پاسخ «کریم دولتی» به چند پرسش درباره داوری مسابقات قرآن اوقاف خوزستان
کد خبر: 4165876
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶

پاسخ «کریم دولتی» به چند پرسش درباره داوری مسابقات قرآن اوقاف خوزستان

با برگزاری مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان، مسائلی درباره گروه داوری و طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن از سوی برخی شرکت‌کنندگان مطرح شد که مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به آنها پاسخ داد.

کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن

با برگزاری مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان موضوعاتی پیرامون گروه داوری و طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم از سوی برخی داوران و شرکت‌کنندگان مطرح شده است.

ایکنای خوزستان، برای پاسخگویی به این موارد و اشکالات وارد شده با کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن گفت‌وگویی داشته است که شرح آن در متن زیر تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ نحوه تعیین گروه داوری برای مرحله شهرستانی و استانی مسابقات قرآن اوقاف در استان‌ها چگونه است؟ آیا انتخاب از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف است یا اینکه استان‌ها خود با نظارت این مرکز، تیم داوری را انتخاب می‌کنند؟

امسال بنا شد که مرکز امور قرآنی سازمان، داوران مرحله استانی را به استان‌ها معرفی کند؛ چه داورانی که از تهران اعزام می‌شوند و چه داورانی که مربوط به خود استان‌ها هستند. به همین دلیل با رؤسای ادارات قرآنی استان‌ها تماس گرفته شد که اگر ملاحظه خاصی نسبت به شخصی دارند؛ مثلاً داوری در سال‌های قبل حضور داشته و تعداد اعتراضات او قابل توجه بوده و اکنون به دلیل هزینه‌ای که آن داور برای استان و مسابقات ایجاد می‌کند ترجیح می‌دهند که معرفی نشود، اعلام کنند.

برای انتخاب تیم داوری در مرحله شهرستانی، اداره قرآنی استان اسامی افرادی را به تأیید کلی مرکز امور قرآنی رسانده اما چینش، ترکیب و یا تغییر افراد با خود استان است.

درخواست بعضی از استان‌ها این بود که برای مرحله استانی مسابقات، داورانی از تهران و یا از استان‌های دیگر به آنها معرفی کنیم. چون معتقد بودند وقتی داور از استان انتخاب می‌شود حرف و حدیث و چنددستگی به وجود می‌آید و باعث می‌شود که در مسابقات اشکال ایجاد شود. از این لحاظ استان در پیشنهاد اولیه داوران هم نقش دارد و هم اینکه نقش ندارد؛ به دلیل اینکه نهایتاً جمع‌بندی توسط مرکز امور قرآنی سازمان انجام می‌شود.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که بعضاً تداخل‌های زمانی و بین برنامه‌‌ای برای داوران اتفاق می‌افتد. یعنی گاهی شده که یک داور برای اعزام به استانی مورد نظر است، اما به خاطر تداخل زمانی و برنامه‌ای نمی‌تواند اعزام شود. در خیلی از استان‌ها ترجیح می‌دادند که از داوران خود استان استفاده شود، اما به شرط آنکه داورِ مدرک‌دار در آن رشته و سطح مورد نظر داشته باشند.

ایکنا ـ گفته می‌شود که معدود داورانی بودند که مدرک داوری نداشتند، با وجود این در مسابقات استانی اوقاف خوزستان داوری کردند؟

حدود دو ماه و نیم پیش یعنی اردیبهشت‌ماه در مرکز امور قرآنی سازمان از همه استان‌هایی که در بعضی از رشته‌ها با کمبود داور مواجه بودند، دعوت کردیم. به آنها گفتیم اگر افراد ذی‌صلاحی هستند ـ چه آنهایی که در سال‌های قبل در داور‌ی‌ها بودند و نیامدند در طرح ساماندهی شرکت کنند یا آنها که به هر دلیلی در طرح شرکت کردند اما نتوانستند مراحل آزمونی خود را طی کنند - معرفی کنند. گروه دوم در یک دوره آموزشی فشرده فقط برای داوری مسابقات امسال حضور پیدا کردند ـ مثل همان داوری که مدنظر شما است ـ بله ایشان مدرک رسمی نداشته، اما برای داوری امسال آموزش دیده است. اتفاقاً به استادی که او را آموزش داد گفتیم به گونه‌ای از او آزمون بگیرید که ما مطمئن شویم این شخص صلاحیت داوری در مرحله شهرستانی و استانی امسال ولو برای یک بار را خواهد داشت.

این افراد نه فقط در خوزستان در بعضی استان‌های دیگر هم بودند. برای داوری در این دوره فشرده شرکت کردند و اساتید بر توانمندی علمی و مهارتی آنها صحه گذاشتند و در نهایت انتخاب شدند.

در بعضی از استان‌ها امتیازی که اساتید به این داوران دادند متوسط بود که ما فقط در مرحله شهرستانی از آنها استفاده کردیم. در بعضی از استان‌ها افراد امتیاز بالایی داشتند و به طور خاص برای مرحله استانی امسال هم از آنها استفاده کردیم.

ایکنا ـ پس با توجه به صحبت‌های شما خانم «خلود موسوی» فقط برای امسال و داوری در این مرحله از مسابقات اوقاف خوزستان مدرک گرفتند درست است؟

بله. اگر در مراحل بعدی ایشان مجدد در طرح شرکت کند و مدرک بگیرد مثل دیگران می‌شود، اما اگر آمد و توفیق نیافت چه ایشان چه افراد دیگر از این فرصتی که یک بار اتفاق افتاده، خارج می‌شوند چون این فرصت دیگر قابل تکرار نیست.

ایکنا ـ بعضی از پیشکسوتان استان خوزستان با طرح ساماندهی داوران مخالف هستند و به همین دلیل در طرح شرکت نکردند. بسیاری از شرکت‌کنندگان هم آنها را قبول دارند و می‌گویند خیال ما از داوری با وجود این افراد راحت است. تکلیف این افراد چیست؟

در گذشته چه اتفاقاتی افتاده من خبر ندارم، اما در دوره‌ای که من مسئولیت داشتم عده‌ای از آنها را که حتی سابقه داوری مسابقات کشوری هم داشتند با عزت و احترام و تکریم دعوت کردیم و گفتیم یک جلسه ویژه شما برگزار می‌کنیم تا با هم مروری بر بعضی از مباحث داشته باشیم، نظرات شما را در حوزه آیین‌نامه و داوری بشنویم و استفاده کنیم و بعد بر اساس نظر جمعی اساتید (نه یک نفر و دو نفر)، نسبت به صلاحیت این افراد تصمیم‌گیری شود. تعدادی از این‌ها از استان‌های مختلف؛ تهران، مشهد البرز و جاهای دیگر آمدند و بعضی از آنها مدرک سطح یک، یا مدرک سطح ۲ و ۳ گرفتند و بعضی‌ها هم نیامدند. ما اتمام حجت کردیم و گفتیم نمی‌توانیم هر روز و هر سال این فرصت را برای پیشکسوتان تکرار کنیم. چون که ما یک‌بار به پیشکسوت‌ها احترام می‌گذاریم و می‌گوییم تشریف بیاورید و می‌آیند و شرکت می‌کنند وقتی نیامدند متأسفانه کار اضافه‌تری از سوی ما برای آنها قابل انجام نیست.

ایکنا ـ یعنی کسی که سابقه داوری داشته اما مدرک ندارد نمی‌تواند داوری مسابقات را داشته باشد؟

بله افرادی که سابقه داوری داشته اما در این طرح شرکت نکردند و مدرک ندارند برای داوری مسابقات انتخاب نمی‌شوند.

ایکنا ـ برخی از داوران خوزستانی در مسابقات اوقاف موفق نبودند، اما در طرح ساماندهی شرکت کردند و مدرک داوری گرفتند. به دلیل همین عدم توفیق به عنوان داور بین قرآنی‌ها جایگاهی ندارند. چگونه می‌شود که این افراد در طرح قبول می‌شوند و داوری می‌کنند؟

من از شما یک سؤال می‌پرسم اگر یک نفر آمد در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران یا مالزی رتبه اول را کسب کرد، آیا صلاحیت و شایستگی داوری را دارد؟ ممکن است کسی خودش قاری موفقی نبوده - به خاطر اشکالات صوتی یا به دلیل برجسته نبودن صوت، در لحن هم مشکل پیدا کرده و نتوانسته رتبه کسب کند ـ ولی قدرت تشخیص دارد. ببینید قدرت تشخیص به علم و مهارت فرد برمی‌گردد. ممکن است داوری باشد که مدرک دارد ولی داوری‌های او پر از اعتراض و اشکال است. کاری که در دبیرخانه ستاد عالی مسابقات انجام می‌دهیم پایش و نظارت و ارزیابی مستمر و دقیق داوری‌هایی است که داوران در سراسر کشور انجام می‌دهند. یعنی امسال در استان خوزستان همه داورها از داوران سطح ۱ بین‌المللی گرفته تا پایین‌ترین سطوح پایش می‌شوند. همه فرم‌های نفرات اول تا پنجم هر رشته به همراه صدا توسط گروهی از کارشناسان بررسی و تطبیق داده می‌شوند و اگر اشکال داشته باشد و اشکال جدی نباشد تذکر داده می‌شود و بعد از آن داوران مورد نظر در دوره‌های آموزشی و تکمیلی تقویت می‌شوند، اما اگر داوری بوده که اشکال جدی و فاحشی در داوری مسابقات داشته که به هر دلیلی ارزیاب‌ها در مرحله اعطای مدرک، متوجه آن نشده باشند - نه در استان خوزستان - در بعضی استان‌ها تنزل درجه داوری و تعلیق مدرک داوری داشتیم؛ یعنی داوری که حس کردیم اشکال جدی در علم و یا مهارتش دارد، مدرکش را تعلیق کردیم.

با هیچ‌کس هم تعارف نداریم، بحث جایگاه شخصی و شخصیتی افراد در جای خود محترم است، اما بحث داوری، قضاوت است و قضاوت شوخی بردار نیست و حق‌الناس است. لذا ما در عین اینکه الزامی نمی‌بینیم برای اینکه یک نفر حتماً رتبه ندارد پس داور خوبی نیست و یا رتبه دارد، اما داور خوبی است اما از آن طرف هم آنهایی که مدرک دارند و داوری می‌کنند به طور مستمر پایش می‌کنیم که اگر در علم و مهارتشان اشکالی وجود داشت که این اشکال جدی بود بتوانیم برطرف کنیم و کار را تا حد ممکن از این خطاها و اشتباهات دور نگه داریم.

انتهای پیام
captcha