طرح «محله‌های اربعینی» و شکرانه زیارت
کد خبر: 4167517
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
شکرانه اربعین /4

طرح «محله‌های اربعینی» و شکرانه زیارت

یکی از طرح‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی امسال در ساماندهی زائران اربعین اجرا کرد، طرح «محله‌های اربعینی» بود که می‌تواند قالب مناسبی برای بهره‌‌گیری از ظرفیت زائران و توسعه خدمات اربعینی به جامعه باشد.

طرح «محله‌های اربعینی»اربعین، فرصتی است که همه دوست‌داران حضرت اباعبدالله(ع) خود را برای خدمت رسانی در حد توان به زائران مهیا می‌کنند. جلوه‌های این خدمت رسانی در مرزها و مسیرهای بین راهی اربعین برای همه ما آشنا است.

در کنار این خدمت‌ها، جمعیت میلیونی زائران اربعین ظرفیت خوبی است که بتوان از آن برای رفع پاره‌ای از مسائل اجتماعی و ارائه خدمت به گروه‌های نیازمند جامعه بهره برد. چه بسا زائران اربعین به شکرانه حضورشان در زیارت اربعین علاقه مند باشند، در حد توان قدمی در این زمینه بردارند.

اگر خدمت موکب‌ها‌ در مسیر اربعین حسینی، نمونه‌ای از سخاوت و گذشت‌های حضرت اباعبدالله(ع) است، می‌توان با الهام از سیره ائمه معصومین(ع)، جلوه‌های این خدمت را به تناسب نیازها و گره‌های موجود در جامعه توسط خود زائران توسعه داد. زائران اربعین پس از بازگشت از زیارت، می‌توانند به شکرانه حضورشان در تجمع میلیونی دوستداران حضرت اباعبدالله(ع)، در حد توان قدمی برای رفع مشکلات موجود پیرامون خود بردارند.

از این جهت زیارت اربعین می‌تواند کارکردهای فردی و اجتماعی متعددی داشته باشد، یکی از طرح‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی امسال در ساماندهی زائران اربعین اجرا کرد، طرح «محله‌های اربعینی» بود که می‌تواند قالب مناسبی برای سوق دادن زائران به این جهت باشد.


بیشتر بخوانید:


منظور از محله اربعینی، گروه‌های مردمی هستند که با محوریت روحانیون به شکل کاروان‌های کوچک محله‌ای به سوی زیارت اربعین حرکت می‌کنند. امسال در خوزستان 300 محله آمادگی خود را اعلام کردند که در قالب این طرح عازم کربلا شوند. هر یک از این گروه‌ها به شکرانه سفر اربعین خود می‌تواند به اندازه توان خود بانی سنت‌های زیبایی چون آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد، تسویه کردن حساب نیازمندان، تعمیر مسکن و امکانات سرمایشی منازل و مدارس مناطق محروم و ... باشند.

به گفته حجت‌الاسلام قدرت‌الله هاشم‌نیا، مدیرعامل ستاد دیه در خوزستان، «در حال حاضر حدود ۲۴۰ زندانی جرایم غیرعمد در استان در حبس به سرمی‌برند. یکی از خواسته‌های حضرت امام حسین(ع) خدمت به خلق است و زائرانی که در این مسیر قدم بر می‌دارند، می‌توانند ولو اندک به این افراد کمک کنند و آنها را یک قدم به آزادی نزدیک کنند. اینها افرادی هستند که ناخواسته و از باب نداری گرفتار شدند یعنی اگر بدهی آنها پرداخت شود، یک روز هم در زندان نمی‌مانند.

می‌توان با استفاده از این ایام که در آستانه اربعین حسینی هستیم، شاهد رهایی این افراد گرفتار در بند باشیم. زائران اربعین به هر میزان که می‌توانند ولو اندک، در آزادسازی زندانیان سهیم شوند و ذخیره‌ای برای خود در این مسیر باقی بگذارند. جمعیت زائران، قابل توجه است و این کمک‌های اندک می‌تواند کارساز باشد، به گفته شاعر: «به ذره گر نظر لطف، بوتراب کند/ به آسمان رود و کار آفتاب بکند.»

همچنین بنا بر اعلام معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی خوزستان با توجه به گرمای هوا، یکی از نیازهای ضروری در استان خوزستان، تعمیر و گازگیری کولر است. مهم‌ترین درخواست جامعه هدف ما در فصل گرما، همین موضوع است. علاوه بر این‌ ۵۲ واحد خیرساز در شیبان داریم که متعلق به خانوارهای دارای سه معلول و بالاتر است. پیشرفت فیزیکی این واحدها در حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد است و برخی در مراحل نازک‌کاری هستند که باید کامل شوند تا بتوانیم به خانواده‌ها تحویل دهیم. نیاز این واحدها شاید ۱۰ کیسه سیمان و یک کامیون ماسه باشد.

یکی دیگر از عرصه‌های نیازمند حضور جهادی خیرین زائر، نوسازی و تجهیز مدارس مناطق مرزی و همچنین رسیدگی به نیازهای فرهنگی دانش آموزان این مناطق است.

طرح «محله‌های اربعینی» در صورت گسترش در محلات شهرهای مختلف استان خوزستان می‌تواند کارکردهای مثبتی در رفع این مسائل داشته باشد. 

انتهای پیام
captcha