غفلت از نیاز واقعی شهرستان‌ها در دوره‌های آموزشی مدیران و مربیان قرآنی
کد خبر: 4168460
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
نیاز‌های آموزشی مؤسسات قرآن/ ۱

غفلت از نیاز واقعی شهرستان‌ها در دوره‌های آموزشی مدیران و مربیان قرآنی

مدیر مؤسسه قرآنی «گل‌های بهشت» گتوند توجه به نیازها و اولویت‌های واقعی هر منطقه را نکته مهمی در طراحی دوره‌های آموزشی مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی دانست و گفت: نمی‌توان آموزش‌های یکسانی برای مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی شهرهای مختلف در نظر گرفت و انتظار داشت که همه از آن یکسان بهره ببرند.

دوره‌های آموزشی مدیران و مربیان قرآنیعبدالمجید جزایری، مدیر مؤسسه قرآنی «گل‌های بهشت» شهرستان گتوند در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره نیازهای آموزشی مؤسسات قرآن، گفت: یک نکته مهم در طراحی برنامه‌های آموزشی، توجه به نیازها و اولویت‌های واقعی هر شهر و منطقه است. نمی‌توان آموزش‌های یکسانی برای مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی شهرهای مختلف در نظر گرفت و انتظار داشت که همه از آن یکسان بهره ببرند. برای نمونه شهرستان گتوند نیازهایی در حوزه آموزش قرآن دارد که شاید درباره شهرهای بزرگتری مثل اهواز، دزفول یا خرمشهر و آبادان صدق نکند.

وی اظهار کرد: مثلاً شهرستان‌های محروم عمدتاً در حوزه روخوانی و روانخوانی نیازمند مربی هستند. بنابراین دوره‌های تربیت مربی در این دو رشته باید برگزار شود. 

جزایری با بیان اینکه گتوند از این مرحله عبور کرده و در زمینه مربیان روخوانی و روانخوانی قرآن بی‌نیاز است، گفت: نیاز این شهرستان در حال حاضر تربیت مربیان قرائت ترتیل و تحقیق است و دوره‌های تربیت مربی در این رشته‌های تخصصی نیاز کنونی ما است.

مدیر مؤسسه قرآنی «گل‌های بهشت» شهرستان گتوند که پیش از این به مدت 12 سال مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش بود و سابقه بیش از سی سال معلمی قرآن را نیز در کارنامه خود دارد، دیگر نیاز آموزشی مؤسسات قرآنی را ارتقای مهارت‌های ارتباطی مطرح کرد و افزود: دوره کارشناسی‌ ارشد خود را در رشته روانشناسی تربیتی گذراندم و پس از مطالعه در این زمینه متوجه شدم افزایش دانش روانشناسی تأثیر بالایی در موفقیت ما در امر آموزش قرآن و جذب قرآن‌آموز دارد. داشتن تخصص‌های بالا در رشته‌های قرآنی به تنهایی کفایت نمی‌کند و یک مدیر باید زمان بیشتری را صرف کند تا تجربه مهارت‌های ارتباطی را بیاموزد.

این مدرس قرآن در پایان گفت: بنابراین یکی از نیازهای اصلی مدیران و مربیان قرآنی ما شناخت فنون ارتباطی است؛ اینکه بتوانیم با قرآن‌آموز دوست شویم، با خانواده او ارتباط برقرار کنیم و در خوشی و ناخوشی با آنها همدل شویم، نکته مهمی است که قرآن‌آموز را جذب برنامه‌های قرآنی می‌کند.

انتهای پیام
captcha