صدور ۴۱۸ رأی به نفع موقوفات در خوزستان
کد خبر: 4172639
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

صدور ۴۱۸ رأی به نفع موقوفات در خوزستان

مدیرکل اوقاف خوزستان با بیان اینکه در چهار سال گذشته ۴۱۸ رأی به نفع موقوفات در استان از سوی مراجع قضایی صادر شده است، گفت: برخی از دستگاه‌ها هنوز قرارداد موقوفه با اوقاف را منعقد نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان امروز، 10 مهرماه در نشست خبری هفته وقف گفت: خداوند متعال با خلقت رسولان و در رأس آن‌ها پیامبر اسلام بشریت را از جهل و نادانی نجات داد. 

وی با اشاره به وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: فعالیت‌های ما در سه حوزه حقوقی، فرهنگی و عمرانی انجام می‌پذیرد و با خرد جمعی همه کارکنان این سه معاونت در اوقاف خوزستان به عمران و آبادی بقاع دست‌ یافت.

خاکباز با بیان اینکه مردم خوزستان میزبان 417 امام‌زاده و یک پیغمبر هستند، گفت: از مجموع این تعداد 22 امام‌زاده در شاخص ملی قرار دارد. در راستای تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی، برآن شدیم که ساختمان بقاع متبرکه شاخص مطابق با این حرکت فرهنگی باشد. بنابراین کار عمرانی احیا و آبادانی بقاع متبرکه استان همچون علی‌بن مهزیار، جعفر بن‌طیار، دعبل خزاعی، مقام صاحب، امام‌زاده عبدالله باغ‌ملک و ... در دست انجام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با اشاره به پروژه بازسازی حرم علی‌بن مهزیار اهوازی تصریح کرد: قبل از سال 97 دریایی از کار عمرانی برای بازسازی این حرم تعریف و البته رها شد و دولت هم تصمیم جدی برای کمک به مسائل عمرانی بقاع نداشت، کرونا هم باعث وقفه در این کار بود. اما اکنون بخش داخلی حرم علی‌بن‌ مهزیار اهوازی تقریباً آماده شده و آنچه که باقی‌مانده گلدسته‌های آن هستند. رواق‌ها تکمیل شدند، نماهای بیرونی و محراب حرم کار عمرانی آن به پایان رسیده است. فعالیت‌های مربوط به ضریح به پایان رسیده، محوطه داخلی گنبد و سقف واحد بالا تا 95 درصد تکمیل شده است و در قسمت پایین هم چیلرها نصب شده‌اند و تنها سفیدکاری داخل حرم باقی‌مانده است. اصل کار ما و اولویت ما که رئیس اداره اهواز تعهد داده‌اند نهایتاً تا پایان سال و یا فروردین‌ماه سال آینده آن را تحویل دهند، دو گلدسته است.

وی با بیان اینکه نذورات و درآمد بقاع متبرکه در سه بخش فرهنگی، عمرانی و مدیریتی هزینه می‌شود، گفت: استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که از دیرباز خیران دوراندیشی داشته است. در سال 1401 بر اساس مرمت بقاع درآمد آن‌ها و احیای موقوفات بین 5 استان اول قرار گرفتیم. موقوفه نظام مافی یک قرن پیش وقف شد و تاکنون سند وقفی آن صادر نشده بود که 110 هزار سند وقفی صادر شد. عمده موقوفات استان خوزستان با نیت کمک به دانش‌آموز بی‌بضاعت، بیمار بی‌بضاعت، عزاداران و زائران امام حسین، آب، پل‌سازی، راهسازی، خیرات و مبرات، کمک به زوج‌های جوان، سادات، کمک به دانشجویان و طلاب و ... وقف شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در سه، چهار سال گذشته 418 رأی له موقوفات از سوی مراجع قضایی صادر شده است. 144 قرارداد نفتی در رامشیر و ماهشهر بسته شده است. برخی از پتروشیمی‌ها و مخابرات استان خوزستان قراردادهای خود را با اوقاف بسته‌اند اما از برخی دستگاه‌ها گلایه‌مند هستیم که قرارداد وقفی خود را با اوقاف منعقد نمی‌کنند. ما اگر با حکم قضایی بخواهیم به حق موقوفات برسیم و اعیان یک بنا را تخریب کنیم لطمه به بیت‌المال خورده است. بنابراین دستگاه‌ها خودشان بر اساس آنچه که حق موقوفه است این قرارداد را امضا کنند و اجاره موقوفه را ماهانه پرداخت کنند. از استاندار خوزستان و نماینده ولی‌فقیه در استان می‌خواهم که به دستگاه‌هایی که هنوز در ساختمان و زمین‌های وقفی ساکن هستند و اجاره را پرداخت نمی‌کنند تذکر داده تا آن‌ها به حکم قضایی عمل کنند. اقدامات زیادی در زمینه احیای موقوفات با محوریت کشاوری، نخیلات و دامداری انجام شده است. بهترین نهادهای که با همکاری خوبی داشته‌اند اول از همه دستگاه قضایی بوده، بعد از آن ثبت، منابع طبیعی، سازمان بازرسی، بوده‌اند.

خاکباز گفت: براساس نظر مقام معظم رهبری بقاع باید مردمی اداره شوند و همچنین هیچکس نمی تواند در وقف دخل و تصرف کند مگر با نیت واقف باشد. من نه پول می‌خواهم نه نیرو، فقط می‌خواهم که به من اجازه دهند تا حقوق موقوفات را استیفا کنم.

انتهای پیام
captcha