غایت رویداد ملی زندگی باید تولید محصول فرهنگی باشد
کد خبر: 4175520
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

غایت رویداد ملی زندگی باید تولید محصول فرهنگی باشد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: غایت حرکتی که در رویداد ملی زندگی آغاز شده است باید به یک محصول فرهنگی قابل فهم برای جوانان و نوجوانان برسد.

احسان فردآقاییبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام احسان فرداقایی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان در نشست خبری دومین «رویداد ملی زندگی» که عصر امروز ۲۳ مهر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، گفت: اندیشکده سبک زندگی به موضوعی می‌پردازد که کمتر کسی در این سال‌ها به آن توجه کرده است، از طرفی موضوعی است که همه ما در طول روز با آن مرتبط هستیم؛ بی آنکه به جزئیات آن توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به ادعای کارشناسان ما در دورانی زندگی می‌کنیم که جنگ جهانی سوم هم اکنون در بستر رسانه در جریان است و آن تقابل سبک زندگی غربی و اسلامی است. هر یک از این سبک‌ها، مؤلفه‌ها، مبانی و جلوه‌ها و وجهه‌های متفاوتی دارند.

فردآقایی با بیان اینکه مواجهه این دو سبک روز به روز سخت‌تر می‌شود، افزود: برای مثال اومانسیم(فردگرایی، انسان به جای خدا) یکی از مبانی سبک زندگی غربی است. در حالیکه در اسلام آن مقدار که به جمع گرایی، صله رحم، حضور در اجتماعات توصیه شده، به جریانات فردی توصیه نشده است. سکولاریسم که جدایی دین و دنیا است، یکی دیگر از مبانی سبک زندگی غربی است. لیبرالیسم به معنی آزادی مطلق و مدرنیته که نفی حداکثری سنت است، از دیگر پشتوانه‌‌های این سبک زندگی است.

وی به بیان نمونه‌ای از جلوه‌های مدرنیته پرداخت و گفت: گاهی در بستر شبکه‌های اجتماعی یک کلیپ طنز ساخته می‌شود که بر مبنای یک دیالوگی بین یک مادر و دختر است. در این کلیپ‌ها، به گریم مادر که نماد سنت است و از آن سو گریم دختر که نماد مدرنیته است، دقت کنید. سبک زندگی غربی با این کارها، مدرنیته را به خورد نوجوانان می‌دهد. پشت پرده این تولیدات این مبانی نهفته است. آنها با مبانی خود با جوانان ما گفت‌وگو نمی‌کنند. آنها محصول می‌سازند و کالای فرهنگی خود را ارائه می‌دهند. بنابراین نباید در مبانی متوقف شویم.

فردآقایی گفت: غایت حرکتی که در رویداد ملی زندگی آغاز شده است باید به یک محصول فرهنگی برسد؛ یک محصول فرهنگی ملموس قابل فهم برای جوان و نوجوان.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: آخرین جلوه سبک زندگی غربی، پست مدرنیسم است که شکاکیت گرایی محض است. در این تفکر با آدم‌هایی مواجه هستیم که الان یک حالت دارد و مدتی دیگر در حالت دیگری هستند. برای مثال بلاگرها و اینفلوئنسرها همه مدل کاری می‌خوانند. ماه محرم که بشود، مداحی هم می‌خوانند. نوجوان‌ها را به این فضا وارد می‌کنند که می‌شود هر دوی اینها را داشته باشند. این رفتار بر اساس پست مدرنیسم یا شکاکیت گرایی محض است. همه اینها سبک زندگی است.

وی اظهار کرد: اگر روزی نظام مسائل اسلامی در سه دسته اعتقادات(اصول)، فروع دین و اخلاق صورت بندی می‌‎شدند، مسأله سبک زندگی و مدل زیست انسان هر سه اینها را در برمی‌گیرد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با تأکید بر اینکه باید شکل گفت‌وگو و ادبیات خود را تغییر دهیم، اظهار کرد: زندگانی ما ایرانیان در حال تغییر و گذار از یک سبک زندگی سنتی ایرانی به سبک غربی است. پیوستگی اجتماعی خانواده‌های ایرانی موضوعی است که از قِبَل آن منافع زیادی به دست می‌آوردیم و هر قدر به سبک زندگی غربی روی بیاوریم مسائلی مانند استرس و تنش‌های روحی و روانی و ... بیشتر می‌شود. پس موضوع سبک زندگی مهم است.

فردآقایی با اشاره به حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان از اندیشکده سبک زندگی و شکل گیری دبیرخانه رویداد ملی زندگی گفت: مجموعه سبک زندگی در استان، کارهای جدی و فاخری انجام داده است. از حساب‌شدگی در حرکت این مجموعه تشکر می‌کنم. این مجموعه شتابزده عمل نکرد. برخی از مجموعه‌ها به دنبال کارهای زود بازده هستند. برخی نیز قبل از انجام کار، مطالبه بودجه آن را می‌کنند. مجموعه اندیشکده سبک زندگی نشان داد، اصل کار برایش مهم است.

به گزارش ایکنا در این نشست که با حضور مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام عباسی اصل، دبیر رویداد ملی زندگی همراه بود، از پوستر دومین رویداد ملی زندگی و همچنین پوستر کتاب «امیدبان»(طرح قرآنی امام خامنه‌ای برای امیدآفرینی اجتماعی) رونمایی شد.  

انتهای پیام
captcha