توضیحات مهدی دغاغله درباره جلسه «اشهار»
کد خبر: 4175550
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

توضیحات مهدی دغاغله درباره جلسه «اشهار»

مهدی دغاغله با توضیح درباره جلسه «اشهار» به بیان پیشینه اقراء و اجازه‌نامه قرائت در کشورمان پرداخت.

مهدی دغاغله، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهدی دغاغله، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم شامگاه 23 مهرماه در مراسم اشهار حمزه عوده‌زاده، قاری خوزستانی که در مسجد اهل‌البیت(ع) کوی کیانشهر اهواز برگزار شد، با اشاره به تحولات غزه و عملیات طوفان الاقصی گفت: امیدواریم که شاهد سرنگونی رژیم صهیونیستی باشیم.

وی در توضیح جلسه «اشهار» گفت: وقتی که در دهه شصت تواشیح را با گروه ثقلین آغاز کردیم برای اجرا که روی صحنه می‌رفتیم، ابتدا کلمه تواشیح را توضیح می‌دادیم چون پدیده جدیدی بود و پیش از آن چیزی به این شکل نداشتیم الان هم «اقراء» پدیده جدیدی در کشور ما است. البته این موضوع در همه دنیا وجود دارد و  این همان یادگیری به شیوه مکتبخانه‌ای است که عرب‌ها در مصر به آن مکاتیب می‌گویند و همان شیوه سنتی شاگرد و استاد و چهره به چهره است که تمام قرآن توسط قرآن‌آموز برای استاد خوانده می‌شود و بعد از اینکه مورد تأیید قرار گرفت اجازه‌نامه از استاد به شاگرد داده می‌شود این اجازه‌نامه را استاد از شیخ خود آورده است و همین‌طور این سلسله مراتب طی می‌شود. 

دغاغله با بیان اینکه این شیوه در بین اهل سنت جاری است و معمولاً به رسمیت شناخته شدن قراء فقط از این طریق است، افزود: فرد برای داوری، تدریس و قرائت حتماً باید حامل اجازه باشد. نظام اجازه دادن را در کشور ما در زمینه روایت و حدیث در حوزه علمیه وجود دارد اما در بحث قرآن نبوده است البته برخی می‌گویند قبلاً یعنی ۲۰۰ سال پیش این شیوه مرسوم بوده است. به همی جهت این موضوع با دفتر مقام معظم رهبری مطرح شد و حضرت آقا نظرشان این بود که اقراء و اجازه‌نامه در کشور جاری شود. بر همین اساس ۱۰ سال پیش شیخ محمد عصفور اهل مصر و ساکن لبنان که شیعه شده بود را به کشور دعوت کردند و ۱۰ نفر برای دریافت اجازه‌نامه از شیخ انتخاب شدند و من هم جزو آن ۱۰ نفر بودم البته علاوه بر ایشان من اجازه‌نامه ورش از نافع از مرحوم شیخ شاذری و روایت حمزه از مرحوم محمود کرخی از عراق را دارم.

این مدرس قرآن کریم افزود: دعوت دوباره از شیخ عصفور و دریافت اجازه‌نامه توسط تعداد دیگری از قاریان، تبدیل به مسئله‌ای شد که با مدیریت شورای عالی قرآن منتسب به دفتر مقام معظم شکل گرفت.

وی ادامه داد: در کشور ما نظام اجازه دادن به سادگی کشورهای دیگر نیست؛ در کشورهای دیگر شما به شیخ مراجعه می‌کنید و اجازه را می‌گیرید نظارتی هم نیست اما در نظام اجازه ایران، درخواست خود را به شورای عالی قرآن ارائه می‌دهید و آنها از افرادی که اجازه دارند یک نفر را به شما معرفی می‌کند یا خودتان یک نفر را پیشنهاد می‌دهید و به این ترتیب «مجیز» یا قاری استاد انتخاب می‌شود. بعد از پایان کار که کل قرآن خوانده شد و مورد تأیید قرار گرفت بازهم یک شرط دیگر برای صدور این اجازه‌نامه وجود دارد که براین اساس اگر فرد زیر ۴۰ سال است باید حافظ ۵ جزء و بالای ۴۰ سال حافظ سه جزء از قرآن کریم باشد. البته در بین اهل سنت حفظ کل قرآن برای اجازه‌نامه شرط است به همین دلیل شیخ عصفور شرط کرد باید در اجازه‌نامه‌های ایران «القرائه نظره؛ از روی قرآن خواندن» قید شود. رنگ اجازه‌نامه‌ها برای حفاظ قهوه‌ای و برای قراء آبی است.

این خادم قرآن کریم بیان کرد: بعد از اینکه قاری قرآن را به پایان رساند از سوره ضحی تا پایان قرآن را در یک مراسم که عده‌ای حضور دارند به ترتیل قرائت کند این به آن دلیل است که عده‌ای از خادمان قرآن شهادت دهند که فلان قاری اجازه قرائت را دریافت کرده است و همه این مطلب را بدانند به همین علت به آن «اشهار» می‌گویند.

انتهای پیام
captcha