هیچ دسته‌بندی تخصصی برای مؤسسات قرآنی تعریف نشده است
کد خبر: 4177787
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کرمانی‌نژاد:

هیچ دسته‌بندی تخصصی برای مؤسسات قرآنی تعریف نشده است

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: یکی از مشکلات ما در سطح مؤسسات قرآنی این است که هیچ دسته‌بندی تخصصی نداریم، مثلاً اگر قرار باشد یک کار بین‌المللی انجام دهیم، نمی‌‎دانیم باید به کدام مؤسسه رجوع کنیم.

ابراهیم کرمانی نژادبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران مؤسسات قرآنی و مربیان فعال استان خوزستان پیش از ظهر امروز، 3 آبان در سالن اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

کرمانی‌نژاد در این نشست گفت: اولین جایی که طرح ملی تربیت مربی بشری به صورت رسمی کلید خورد شهرستان بندر ماهشهر بود و این دعوت هم از طرف مدیر کل ارشاد استان صورت نگرفت. طرح بشری که قرار است در خوزستان اجرا ‌شود بیست و نهمین دوره اجرای این طرح است که به دستور وزیر اجرا می‎‌شود و برای ما مهم نیست که محل اجرای آن شهر باشد یا روستا.

وی با بیان اینکه جایگاه ما در فعالیت‌های قرآنی، جایگاه خادمی است، گفت: ۲۲ سال مربی قرآن بودم و تمام مشکلات شما را می‌دانم. ما در سه زمینه به مؤسسات قرآن خدمت می‌کنیم زمینه اول صدور مجوزها است. زمینه دوم حمایت‌های مربوط به بیمه و دیگر پشتیبانی‌های مادی و معنوی و سوم گسترش یکسان‌سازی رتبه‌بندی آموزشی مؤسسات است.

اعطای بودجه به مؤسسه‌های قرآنی نیازمند 

کرمانی‌نژاد با اشاره به پیگیری‌های خود برای اعطای بودجه به مؤسسه‌های قرآنی نیازمند تصریح کرد: هر زمان به ما گفتند که قرار است بودجه‌ای از طرف مرکز در اختیار مؤسسات قرآنی قرار بگیرد شخصاً به استان‌ها زنگ زدم و از آنها خواستم مؤسساتی که تاکنون از آنها حمایتی نشده معرفی کنند. در پرداختی‌ها چند نکته برای ما مهم بود اول اینکه مؤسساتی که هیچ‌گونه حمایتی از آنها نشده است مورد حمایت قرار بگیرند. چون می‌دانیم لابی‌هایی وجود دارد و در این بین هر کس به شخص دیگری وصل است بودجه می‌گیرد و آنکه وصل نیست محروم می‌ماند. در سال ۱۴۰۱ نیز دوباره این اتفاق افتاد و به ما گفتند رقم بیشتری نسبت به سال قبل قرار است به مؤسسات قرآنی اختصاص پیدا کند، مجدد جدول ۴۰۰ موسسه قرآنی که نیازمند بودند تنظیم کردیم و از آنها خواستیم که طرحی به ما بدهند تا از این حمایت برخوردار شوند. این مبالغ که به ما وعده داد شده هنوز پرداخت نشده است اما وظیفه خود را انجام دادیم و جداول مؤسسات را آماده کردیم.

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد  ادامه داد: مطلب دیگر امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش بود. از آنجا که برخی از مربیان ما توانمند هستند، مربیان آموزش و پرورش را می‌توان در مؤسسات قرآنی توانمند کرد. قرارداد این کار در زمان آقای نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش بسته شد که بعد از بستن قرارداد، وزیر دیگری تعیین شد. در این مدت ما متوقف نشدیم و آموزش مربیان قرآن را در قالب طرح بشری انجام دادیم.

وی با اشاره به تجربه آموزش مربیان در طرح بشری در شهرهای مختلف تصریح کرد: از مجموع مربیانی که در این طرح آموزش دادیم، دیدیم ۲۰ درصد از مربیان ما توانمند هستند. از این جهت این طرح را آغاز کردیم. در این مدت مدارکمان را که برای آموزش و پرورش معتبر نبود معتبر کردیم و الان در سیستم وزارت آموزش و پرورش مدرک ارشاد معتبر است. از دیگر اقدامات انجام شده، صندوق هنر است و اولین کار رسمی که وزیر ارشاد انجام داد این بود که فعالیت‌های قرآنی در صندوق هنر رسمی شد و الان بیش از 7 هزار نفر از فعالان قرآنی تحت پوشش بیمه صندوق هنر هستند و راه برای دیگر فعالان باز است. 

مؤسسات قرآنی در مباحث اداری بیشتر دقت کنند

کرمانی‌نژاد گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در سطح مؤسسات قرآنی این است که هیچ دسته‌بندی در زمینه تخصص و توانمندی آنها نداریم و مثلاً اگر قرار باشد یک کار بین‌المللی انجام دهیم، نمی‌‎دانیم باید به کدام مؤسسه رجوع کنیم؟ کدام مؤسسه در سطح استان می‌تواند فعالیت کند؟ فعالیت تخصصی را از کدام مؤسسه می‌شود انتظار نداشت؟ هیچ دسته‌بندی نداریم.

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این شرایطی است که ما در آن کار می‌کنیم، از این رو در چنین زیر ساختی کار جلو نمی‌رود.

کرمانی‌نژاد در بخش دیگری با اشاره به مشکلاتی که باعث طولانی شدن روند صدور مجوزهای مؤسسات قرآنی می‌شود، تأکید کرد: مؤسسات قرآنی در مباحث اداری بیشتر دقت کنند. از ۶۹ مؤسسه قرآنی ارشاد در استان، هفت مؤسسه در سامانه حمد فعال هستند.

وی با بیان اینکه در جریان دغدغه‌های مؤسسات قرآنی است، گفت: تمام تلاش را مؤسسات قرآنی انجام می‌دهند و ما مسئولان صرفاً آمار فعالیت‌های آنها را ارائه می‌دهیم. زحمات را شما می‌کشید، اما هیچ‌کاری نتوانستیم برای شما انجام دهیم و من به عنوان مسئول تراز اول در این اداره‌ کل در سطح کشور از شما عذر می‌خواهم. می‌دانم کاستی داریم، اما داریم تلاش می‌کنیم ذهن قرآنی جامعه را تغییر دهیم و در طرح بشری نتایج آن را خواهید دید.

انتهای پیام
captcha