هر خوزستانی چه قدر می‌تواند به توسعه حرم‌های مطهر کمک کند
کد خبر: 4178817
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

هر خوزستانی چه قدر می‌تواند به توسعه حرم‌های مطهر کمک کند

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با اشاره به نقش مردم خوزستان در مرمت و بازسازی حرم‌های مطهر گفت: امروز اگر هر خوزستانی 12 هزار و 500 تومان به حرم‌های مطهر کمک کند، مأموریت عتبات عالیات استان خوزستان در توسعه و مرمت حرم‌ها به انجام رسیده است.

حجت الاسلام سید محمود موسویبه گزارش ایکنا از خوزستان، جلسه نمایندگان و رابطان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادارات و سازمان‌های استان خوزستان بعدازظهر امروز هشتم آبان در محل ستاد بازسازی عتبات عالیات استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با اشاره به جهانی شدن مسئله فلسطین گفت: مسئله امروزی که بشریت با آن درگیر شده است، جنایات اسرائیل در غزه است. اگر کوچک‌ترین روزنه‌ای باز شود ملت ایران و دیگر ملت‌های مسلمان و سایر آزادی‌خواهان جهان آمادگی کمک به غزه را دارند.

وی با بیان اینکه جنایت اسرائیل در غزه قابل گذشت نیست، تصریح کرد: امروز می‌بینیم که خود یهودیان اعلام می‌کنند که به نام ما آدم نکشید. تعبیر رهبر انقلاب اسلامی درباره غیر قابل ترمیم بودن شکست اسرائیل در طوفان الاقصی، نکته مهمی است. معادلات جنگ امروز عوض شده است و این حرکتی است که ادامه دارد و قطعاً پیروزی با فلسطین است.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره توسعه و بازسازی حرم‌های مطهر با اشاره به وضعیت حرم‌ها بعد از سقوط رژیم صدام اظهار کرد: حرم‌های مطهر از زمان نادرشاه مرمت و بازسازی نشده بودند و اگر بازسازی در آنها اتفاق افتاده بود، جزئی بود. حرم‌های مطهر با توجه به فضای محدود خود در آن زمان، پذیرای حجم زوار از از سایر کشورهای اسلامی نبودند. حرم‌ها به مدت نیم قرن بدون مرمت و حتی غبارروبی بودند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ادامه داد: با گسترش جمعیت زائران، مشتاقان اهل بیت(ع) موجی ایجاد کردند و ستاد بازسازی عتبات عالیات با مأموریت مرمت و توسعه این حرم‌ها آغاز به کار کرد. بنابراین یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری ستاد بازسازی عتبات عالیات مرمت و توسعه حرم‌ها بود. حرم مطهر امیرالمومنین(ع) در آغاز ۱۱۰ متر مربع بود که به واسطه پروژه‌های ستاد توسعه پیدا کرد.

وی افزود: علاوه بر کثرت زوار، یکی دیگر از دلایل ضرورت بازسازی حرم‌های مطهر، سبقه تاریخی حضور ایرانیان در ساخت ابنیه حرم‌های مطهر است که جزو میراث معنوی و مذهبی دو کشور ایران و عراق به حساب می‌آیند. ضرورت دیگر در شکل‌گیری ستاد بازسازی عتبات عالیات، نیازمندی جمعیت انبوه زائران به امکانات رفاهی است. اربعین سال ۹۲ با اربعین ۱۴۰۲ یکی نیست. امسال ۳ میلیون زائر از مرزهای استان ما وارد کشور عراق شدند که همگی به امکانات رفاهی نیازمندند.

موسوی با اشاره به فرهنگ نذر و نیاز در نزد شیعیان گفت: شیعیان در کنار کسب و کارهای خود سهم معینی را برای ائمه(ع) و حرم‌های مطهر کنار می‌گذارند و به نذورات اهمیت می‌دهند. تشکیلات ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌تواند در ساماندهی و مدیریت این نذورات کمک کند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، یکی دیگر از ضرورت‌های تشکیل ستاد بازسازی و عتبات عالیات را جلوگیری از کارهای متفرقه و سلیقه‌ای در حرم‌ها دانست و گفت: با توجه اینکه تولیت حرم‌ها همه ساله عوض می‌شود، نیاز بود که توسعه و بازسازی حرم‌های مطهر بر اساس طرح جامع حرم‌ها و زیر نظر عالی‌ترین و فنی‌ترین متخصصان انجام شود، لذا ستاد بازسازی عتبات عالیات به این امر کمک کرد. از طرفی مهم‌ترین و ماندگارترین کارهای سنتی و هنری ایرانی در حرم‌های مطهر به کار گرفته شد و از انجام کارهای بی کیفیت، تکراری و با ماندگاری کم جلوگیری شد.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از توان محبان و متخصصان هنرهای مختلف سنتی در حر‌م‌های مطهر گفت: این کار موجب رونق هنرهای سنتی شد. هنرهایی مانند گره چینی، قلم زنی، و ملقمه کاری در ایران رو به فراموشی بود. این ستاد تمام این صنایع تاریخی را احیا کرد. برای استفاده از این هنرها در حرم‌های مطهر هنرمندانی را در استان شناسایی کردیم و از ظرفیت آنها بهره بردیم.

موسوی با بیان اینکه کلیدی‌ترین مسئله در حرم‌ها، حفظ شعائر اسلامی است، تأکید کرد: حرم‌های مطهر شعائر دین ما هستند و مرمت و توسعه آنها با نظارت مرجعیت و علمای دو کشور انجام می‌شود.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان با اشاره به نقش مردم خوزستان در مرمت و بازسازی حرم‌های مطهر در پروژه‌های مختلف گفت: امروز اگر هر خوزستانی12 هزار و 500 تومان به حرم‌های مطهر کمک کند، مأموریت عتبات عالیات استان خوزستان در توسعه و مرمت حرم‌ها به انجام رسیده است.

در ادامه بابایی، مسئول امور شهرستان‌‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان خطاب به نمایندگان این ستاد در ادارات گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات، دو مأموریت دارد که نخستین آنها، نوسازی، بازسازی و توسعه حرم‌ها است که الحمدلله تقریبا تمام شده‌ است. گرچه حرم‌هایی داریم که نیازمند توسعه هستند.

وی گفت: دلایل توسعه حرم‌های مطهر به مأموریت دوم ما بر می‌گردد و آن تأمین امکانات رفاهی برای زائران به ویژه زائران اربعین است. ما به عنوان نمایندگان ستاد لازم است اطلاع رسانی‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

بابایی با اشاره به به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها برای نمایندگان ستاد در ادارات گفت: نمایندگان و رابطان ستاد بازسازی عتبات عالیات باید از ماموریت‌ها و پروژه‌های ستاد و همچنین وضعیت حرم‌ها اطلاعات کاملی داشته باشند. علاوه بر این، آنچه مهم است این است که باید نسبت به شبهات مطلع باشند.

وی ادامه داد: مردم و کارکنان ادارات باید بدانند که ستاد بازسازی عتبات بودجه دولتی ندارد. این شبهات را حتما مد نظر داشته باشید. در جریان کمک به حرم‌ها، هر حرمی شناسه‌ای دارد تا اطمینان ایجاد شود که کمک‌های مردم مطابق نیت و خواست آنها در حرم‌ها هزینه می‌شود.‌

مسئول امور شهرستان‌‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در پایان با اشاره به اشتغال گروهی از نیروهای متخصص ایرانی در حرم‌های مطهر گفت: در پروژه‌های ستاد، نیروهای ایرانی به کار گرفته می‌شوند و مصالح و مواد مورد نیاز نیز از داخل کشور تهیه و به حرم‌ها انتقال داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha