پاسخ به سه شبهه درباره فلسطین و مسجد الاقصی
کد خبر: 4181597
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱

پاسخ به سه شبهه درباره فلسطین و مسجد الاقصی

مهدی دغاغله در یک محفل قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، به سه شبهه مطرح شده درباره عملیات طوفان الاقصی، تاریخ سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی پاسخ گفت.

مهدی قبادی، پیشکسوت قرآنی خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی خوزستان، امروز دوشنبه 22 آبان در محفل انس با قرآن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز که به مناسبت هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها برگزار شد، به سه شبهه مطرح شده درباره عملیات طوفان الاقصی، تاریخ سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی پاسخ گفت. 

وی با بیان اینکه در زمینه شکل گیری عملیات طوفان الاقصی، شبهاتی در بین مردم وجود دارد گفت: یکی از این شبهه‌ها، عدم توازن دو قدرت است که نشان می‌دهد حمله به رژیم صهیونیستی از سوی نیروهای حماس اشتباه است. در پاسخ به این شبهه باید گفت که ما دو نوع جهاد داریم؛ یک جهاد دفاع  و دیگری جهاد اقدام است. در جهاد دفاع، توازن قدرت لزومی ندارد. دلیل آن در آیات قرآن این است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» یعنی هر نوع قوتی که بتوانید آماده کنید. بنابراین شرط برابری در جنگ از بین می‌رود. خیلی از غزوات پیامبر اکرم(ص) از مصادیق جهاد دفاع بوده است.

این مدرس قرآن اظهار کرد: شبهه دوم این است که عده‌ای می‌گویند از لحاظ تاریخی، یهودیان صاحب این اماکن مقدس بوده‌اند و این یک سرزمین یهودی است و فلسطینی‌ها نباید آنجا باشند. در پاسخ باید گفت: قدمت یهود دویست سال قبل از میلاد و قدمت کنعانی ها که اجداد فلسطینی‌ها هستند، دو هزار و 500 سال قبل از میلاد است. حضرت ابراهیم(ع) که معروف به پدر انبیاء هستند، اولین کسی بود که وارد سرزمین کنعان(فلسطین کنونی) شد. دین ایشان طبق آیات قرآن «مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا»(آل عمران، 67). اسلام به معنای تسلیم در برابر خداوند دین همه پیامبران الهی است. اسرائیل لقب حضرت یعقوب، نوه حضرت ابراهیم(ع) است. در ماجرای عزیز شدن حضرت یوسف(ع) در مصر، فرزندان حضرت یعقوب(ع) کنعان را به قصد مصر ترک کردند. اینها در طول سالیان متمادی در مصر، گروه بزرگی شدند. حضرت موسی(ع) در بین آنها ظهور کرد و آنها را از شر فرعونیان نجات داد.

دغاغله با اشاره به شکل گیری صهیونیست‌ها، گفت: طبق تاریخ، سرزمین فلسطین از آن یهودیان نبوده است.

این مدرس قرآن گفت: شبهه سوم در مورد آیات ابتدایی سوره اسرا است که عده‌ای معتقدند مسجد الاقصی که آیات این سوره درباره آن سخن می‌گوید روی زمین نیست، بلکه در آسمان است، باید گفت که این سخنان درباره کعبه نیز طرح شده است. اینکه در روایت گفته می‌شود به موازات خانه کعبه در آسمان، بیت المعمور قرار دارد، از ارزش خانه کعبه نمی‌کاهد، درباره مسجد الاقصی نیز همین طور است؛ اگر طبق روایات چنین مسجدی به موازات مسجد الاقصی در آسمان وجود داشته باشد، مناقاتی با ارزش مسجد الاقصی ندارد.

انتهای پیام
captcha