تفسیر «فاتحه الکتاب» آیت‌الله شفیعی حاصل 38 سال بیان تفسیر است
کد خبر: 4182279
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

تفسیر «فاتحه الکتاب» آیت‌الله شفیعی حاصل 38 سال بیان تفسیر است

حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به کتاب «تفسیر فاتحه الکتاب» آیت‌الله شفیعی گفت: یکی از ویژگی‌های مفسر این کتاب این است که دو دوره کامل تفسیر قرآن را طی ۳۸ سال بیان کرده‌ و بعد از بیان دو ‌دوره تفسیر، دست به قلم‌ شده و تفسیر سوره حمد را به رشته تحریر در آوردند.

حجت الاسلام انصاری، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه و دانشگاه در آیین رونمایی از دو کتاب آیت‌الله سید علی شفیعی که امروز پنج شنبه ۲۵ آبان در کتابخانه شهید شفیعی اهواز برگزار شد، با اشاره به کتاب «تفسیر سوره فاتحه الکتاب» گفت: در باب عظمت سوره حمد در روایات می‌خوانیم که رسول گرامی اسلام از جابر بن عبدالله انصاری پرسیدند: «آیا می‌خواهی افضل سور قرآن را به تو بیاموزم؟» جابر گفت: بله یا رسول الله(ص). آنگاه رسول خدا(ص) سوره حمد را به جابر یاد دادند. این اهمیت سوره در بین دیگر سوره‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط و مقدمات تفسیر قرآن اظهار کرد: کسی که می‌خواهد به تفسیر سوره حمد و به طور کلی تفسیر قرآن کریم اقدام کند، باید از یک سری فضایل و مقدمات بهره‌مند باشد؛ آگاهی و تسلط کامل به قرآن، آگاهی به ادبیات عرب، علم لغت، علم اصول، فقه، منطق، فلسفه، کلام و اشراف به تاریخ و سیره نبی گرامی اسلام از جمله این مقدمات است و نداشتن هر یک از این مقدمات در تفسیر قرآن آسیب است.

انصاری افزود: امروز در مراسم رونمایی تفسیر «سوره فاتحه الکتاب» به قلم آیت‌الله شفیعی جمع شده‌ایم‌. آیت‌الله شفیعی در زمینه این علوم، تسلط و اشراف کامل بلکه اجتهاد دارند. در زمینه تنوع علمی و اشراف جامع، ایشان هم‌ جزو نوادر علمی استان محسوب می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آیت‌الله شفیعی‌ نسبت به منابع کتاب و حدیث اطلاعات به روز و دقیقی دارند، گفت: یکی از ویژگی‌های این مفسر این است که دو دوره کامل تفسیر قرآن را طی ۳۸ سال بیان کرده‌ و بعد از بیان دو ‌دوره تفسیر، دست به قلم‌ شدند و تفسیر سوره حمد را به رشته تحریر در آوردند.

انصاری ادامه داد: کتاب «نقش ارزشمند در همه عرصه‌ها» در باب نقش حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی است. رهبر انقلاب از باب رعایت مسائل تقوی و اخلاق در بیان و قلم، اهل بزرگنمایی نیستند، اما پیام حکمت آمیز ایشان در پی رحلت جانسوز حجت الاسلام و المسلمین شفیعی به گونه‌ای است که نمی‌شد نسبت به آن بی تفاوت ماند. بهترین فرد برای تفسیر این کلام کسی جز آیت الله شفیعی نبودند.

وی گفت: این خاصیت یک حکیم است که در پیامی مختصر نکاتی مهم بگنجانند. رهبر انقلاب در پیام خود‌ ۹ ویژگی را از مرحوم سید محسن شفیعی بیان می‌کنند. «نقش ارزشمند در همه عرصه‌ها» کتابی زیبا و پرده‌ای از ابعاد مخفی و اسرار این پیام رهبر است. این پیام به اذعان بسیاری از افراد، پیامی بی نظیر است که ثمره اخلاص و بزرگ منشی سید محسن شفیعی است.

انصاری اظهار کرد: گرچه امروز برای رونمایی از دو تألیف آیت الله شفیعی جمع شده‌ایم، اما آثار عملی آیت‌الله شفیعی مهم‌تر و برجسته‌تر از آثار علمی ایشان است و این آثار، فرزندان بزرگوار ایشان هستند.

انتهای پیام
captcha