کد خبر: 4184980
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
در نشست اندیشه‌ورزی فرهنگ و هنر خوزستان تبیین شد؛

تأثیر انقلاب اسلامی بر هنر گرافیک

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب با بیان اینکه انقلاب هنری در حوزه گرافیک، هنر انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید، گفت: پوستر و گرافیک پیش از انقلاب اسلامی در بدنه اصیل و مسلمان جایگاهی نداشت، اما با شروع مبارزات، علاوه بر اینکه مردم به موضوع و مسئله گرافیک تبدیل شدند خود مردم نیز به‌عنوان مخاطب جدی، خالق این هنر شدند.

محمدرضا میریبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدرضا میری، عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب، هشتم آذرماه در سومین نشست از سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی فرهنگ و هنر خوزستان با عنوان «رواق هنر» که در اهواز برگزار شد با اشاره به فرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه هنر متعهد، هنری است که قصد ارتقای معنوی انسان معاصر را داشته باشد و باورهای دینی و اعتقادات را نشان دهد، گفت: هنر متعهد در نگاه ایشان، باید نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی بوده، ترسیم‌گر روشنِ عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول باشد.

وی با تأکید بر پیوند عمیق بین مخاطب عام و هنر گرافیک گفت: در هنر گرافیک نمی‌توان مخاطب مردمی را از آن جدا کرد زیرا هنر گرافیک برای ارتباط با مخاطب خلق شده است و نمی‌تواند محصور در گالری باشد.

میری همچنین با بیان اینکه انقلاب هنری به‌ویژه تحولاتی که در حوزه گرافیک رخ داده است، هنر انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: پوستر و گرافیک پیش از انقلاب اسلامی ماهیتی همچون تلویزیون داشت با وجود اینکه فعال بود، اما در بدنه اصیل و مسلمان جایگاهی نداشت، اما با شروع مبارزات انقلاب علاوه بر اینکه مردم به موضوع و مسئله گرافیک تبدیل شدند خود مردم نیز به‌عنوان مخاطب جدی، خالق این هنر شدند.

وی زبان تصویر را یک زبان بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: شرایط فعلی دنیا به‌گونه‌ای است که دغدغه‌ها و چالش‌های بین‌المللی ظرفیت و کشش برای اینکه هنر ما آن را به دست بگیرد و دیده شود را داراست که مصداق بارز آن مساله فلسطین و مردم مظلوم غزه است.

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب گفت: شناخت نمادهای حائز اهمیت برای ملت‌ها، تولید نماد مشترک با دیگر کشورها و همگانی کردن آن نمادها عاملی مهم در ارائه اثر هنری به زبان بین‌المللی است.

مریم دباغ، گرافیست خوزستانی و عضو مجمع طراحان انقلابی خوزستان خاک نگار نیز در این نشست با اشاره به شکل‌گیری این مجمع گفت: سال ۹۲ بود که با هنرمندان دور هم جمع می‌شدیم و گروه کوچکی بودیم که کار انیمیشن انجام می‌دادیم، پس از گذشت مدتی هنرمندان مستندساز، گرافیست و تصویرگر هم به جمع ما اضافه شدند و پاتوق‌هایی به‌صورت هفتگی برگزار می‌کردیم که در این محافل شاهد هم‌افزایی‌هایی چشمگیری بودیم.

وی افزود: در این محافل متوجه شدیم که دغدغه‌های بومی هم یک ارزش مشترک برای ما به‌شمار می‌آید که از جمله مصادیق آن می‌توان به کارگاه سیل حادثه ۳۱ شهریور حادثه متروپل اشاره کرد.

دباغ گفت: بومی بودن دغدغه‌های هنرمندان این مجمع باعث شد که علاقه خاصی نسبت به تولید آثار بومی شکل بگیرد یعنی برکتی که اتفاق افتاد فقط این نبود که هنرمند شوند و در حوزه هنر رشد کنند بلکه در حوزه تشکیلات هم توسعه یافتند. قبلاً شاید بچه‌های هنرمند به‌دنبال این بودند که به پایتخت یا کلان شهرهای دیگر مهاجرت کنند، اما الان تقریبا تمام افراد در همین جغرافیا کار می‌کنند و با افتخار می‌گویند ما از اهواز هستیم و کارهای بومی خود را به‌عنوان الگو به دیگران ارائه می‌کنند.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست برای نخستین بار نشان «مینای هنر» به پاس تقدیر از هنر انقلابی محمدرضا میری به وی اهدا شد.

انتهای پیام
captcha