الگوی موکب‌داری به یک پدیده تمدنی تبدیل شده است
کد خبر: 4185714
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی:

الگوی موکب‌داری به یک پدیده تمدنی تبدیل شده است

حجت‌الاسلام حریزاوی با اشاره به پدیده موکب‌‌داری در خوزستان گفت: الگوسازان حوزه فرهنگ همواره تلاش می‌کنند الگوهایی برای فرهنگ عمومی طراحی و وارد گفتمان یک ملت بکنند، اما الگوی موکب‌داری که برخاسته از حقیقت اربعین حسینی و زیارت سالار شهیدان است به یک پدیده تاریخی و تمدنی تبدیل شده است.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامیبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، شب گذشته، 12 آذرماه در آیین اختتامیه دومین سوگواره «پایتخت موکب‌ها» که در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد، با بیان اینکه به سرآمد بودن استان خوزستان در عرصه‌های فکری و فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی افتخار می‌کنیم، گفت: روح جمعی مردم خوزستان باعث شده است عنوان «پایتخت موکب‌ها» به شکل حقیقی و بدون نامگذاری توسط ارگان‌های حکومتی لایق این استان باشد.

وی با اشاره به رشد و تثبیت رویداد سوگواره «پایتخت موکب‌ها» افزود: الگوسازان حوزه فرهنگ همواره تلاش می‌کنند الگوهایی برای فرهنگ عمومی طراحی و وارد گفتمان یک ملت بکنند، اما الگوی موکب‌داری که برخاسته از حقیقت اربعین حسینی و زیارت سالار شهیدان است به یک پدیده تاریخی و تمدنی تبدیل شده است.

حریزاوی افزود: الگوی پیوند تمدنی مردم خوزستان و عراق در موکب‌داری در حال توسعه است و این الگو از باورهای عمیق مردم برخاسته است. موکب‌داری، الگویی است که توجه به آن می‌تواند بسیاری از مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی را برطرف ‌کند.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر تبیین پیام‌ها و رسالت‌های موکب‌داری در تمدن نوین اسلامی توسط حوزه و دانشگاه و نظریه‌پردازان اظهار کرد: الگوی موکب‌داری در عراق توسعه یافته و این الگو باعث شده است تا ذات معنوی و ولایی مردم با این پدیده ارتباط برقرار می‌کند و این آغاز یک راه است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: در الگوی موکب‌داری، مردم به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ روز به‌طور رایگان خدمات غذایی، رفاهی، امنیتی و… به زوار اربعین حسینی ارائه می‌دهند. این الگو نیازمند طراحی پیشرفته و توسعه همه‌جانبه است.

انتهای پیام
captcha