مجلس خبرگان رهبری ظرفیت‌ فراوانی برای مطالبه‌گری دارد
کد خبر: 4202029
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
آیت‌الله محسن حیدری:

مجلس خبرگان رهبری ظرفیت‌ فراوانی برای مطالبه‌گری دارد

آیت‌الله حیدری انتخابات را تجلی رسمی و جهانی حضور مردم در صحنه دانست و گفت: مجلس خبرگان رهبری ظرفیت‌هایی دارد که در قانون ذکر نشده است و به فرموده رهبر انقلاب، خبرگان می‌توانند با تربیون‌هایی که در اختیار دارند، مطالبات مردم را مورد استدلال قرار دهند و بر حق بودن آنها را اثبات کنند و راه‌حل نشان بدهند.

آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در خوزستان، امروز، هفتم اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در کتابخانه تخصصی خوزستان‌شناسی برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزاری این نشست با اشاره به فعالیت کتابخانه خوزستان‌شناسی گفت: این کتابخانه خیلی مورد توجه و اعجاب بنده است، چون در زمینه خوزستان‌شناسی کار شایسته‌ای تاکنون انجام نشده است. خود خوزستانی‌ها باید این بار را بر دوش بکشند و خوزستان را از تمام جهات به ایران و جهان معرفی کنند. هر کس در حد وسع خود باید کاری انجام بدهد. ما پژوهشکده‌ای به نام «غدیر ولایت» راه‌اندازی کردیم که در سه رشته فقه حکومتی، تاریخ تشیع و کلام شیعه پژوهش می‌کند. در رشته تاریخ تشیع، بر تاریخ تشیع در خوزستان تمرکز کرده‌ایم و این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستیم، اظهار کرد: شرکت در انتخابات وجوب شرعی و عقلی دارد. وجوب شرعی آن از جهت این است که مقدمه حفظ نظام است و از آنجا که به تعبیر امام(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است، حضور در صحنه و شرکت در انتخابات نیز وجوب شرعی دارد. انتخابات تجلی رسمی و جهانی مردم در صحنه است. از جهت دیگر وجوب عقلی دارد؛ انتخابات همیشه در تعیین مسیر نظام، سرنوشت‌ساز بوده و هر قدر این حضور گسترده‌تر باشد، قدرت سرنوشت‌سازی آن و تأثیر اراده مردم بر تغییر بیشتر می‌شود.

آیت‌الله حیدری با اشاره به تأثیر حضور گسترده مردم در انتخابات در سطح بین‌المللی و معادلات جهانی گفت: در سطح بین‌المللی ایران، محور جبهه مقاومت در برابر استکبار شناخته می‌شود و هر قدر، ایران در صحنه انتخابات مقتدرتر حضور پیدا کند، تأثیرگذاری آن در معادلات جهانی به نفع مردم و ملت‌های منطقه بیشتر خواهد شد. پس این انتخابات، برکات داخلی و خارجی دارد و دفع خطرات داخلی و خارجی را در پی دارد. 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: هر کدام از دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، وظایف خاص خود را دارد. مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانونی بیشتر ندارد؛ یکی قانون‌گذاری و ریل‌گذاری برای دولت و دیگری نظارت بر حسن اجرای قوانین موضوعه است. چنانکه نمایندگان بخواهند در اجرای قوانین دخالت کنند، خارج از وظیفه آنهاست و نوعاً ضرر این دخالت‌ها بیش از نفع آن است. باید با دخالت‌های بی‌جای نمایندگان در عزل و نصب‌ها مبارزه کرد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری گفت: حیطه وظایف نمایندگان یک چیز بیشتر نیست؛ در صورتی که مملکت نیاز به رهبر جدید داشته باشد، نمایندگان مردم در این مجلس، رهبر واجد شرایط را تعیین می‌کنند. البته رصد بقای این شرایط در وجود رهبری نیز بر عهده خبرگان است. اما در کنار این وظیفه، مجلس خبرگان رهبری ظرفیت‌هایی دارد که در قانون ذکر نشده است. به فرموده رهبر معظم انقلاب، خبرگان به‌عنوان علما در بین مردم زندگی می‌کنند، دغدغه‌های مردم را می‌دانند. از طرفی مسئولان را می‌شناسند. آنها می‌توانند صدای مردم را به مسئولان برسانند و از این نظر به فرموده رهبر معظم انقلاب، خبرگان باید مطالبه‌گری کنند، در تربیون‌هایی که در اختیار دارند، مطالبات مردم را مورد استدلال قرار دهند و بر حق بودن آنها را اثبات کنند و راه‌حل نشان بدهند.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر گفتمان‌سازی توسط خبرگان تأکید دارند، افزود: وقتی مردم مطالبه‌گری خبرگان را می‌بینند، با آنها همراهی می‌کنند، در این صورت قدرت افکار عمومی با شما همراه می‌شود و شما می‌توانید با تکیه به این قدرت، مشکلات مردم را برطرف کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نگاه مردم به انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: طبق نظرسنجی‌ها میزان کسانی که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کنند در استان خوزستان، پنج درصد بیش از میزان رأی‌دهندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی است. یکی از علل آن این است که در چهار، پنج ماهه اخیر، نمایندگان خبرگان فرصت پیدا کردند، عملکرد خود را بگویند و این برای مردم جالب بود. این گزارش عملکرد، باعث ایجاد روحیه امیدواری در بین مردم شد و تأثیر بسیاری در تغییر دیدگاه آنها داشت. جهاد تبیین تأثیر زیادی در تغییر نگرش افراد دارد.

این کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبه‌گری انجام شده در حوزه آب خوزستان اظهار کرد: در پی مشکلات آب در خوزستان و تعارضاتی که پیش آمد، در سال 97 از طرف وزات نیرو با من تماس گرفته شد و من اعلام کردم که سیاست‌های وزارت نیرو، غلط است. قرار بود سالانه 10 میلیارد مترمربع از کارون و چهار میلیارد مترمربع از کرخه منتقل شود که در صورت اجرای این برنامه، چیزی از کارون و کرخه باقی نمی‌ماند. این سیاست‌ها مشکلاتی عمده‌ای از جمله ریزگردها را برای مردم به‌وجود آورده است. مطالبه ما تغییر این سیاست‌هاست. در سال 97 جلسه‌ای با حضور آقای اردکانیان، وزیر وقت نیرو برگزار شد، در آنجا انکار کردند که انتقال آبی صورت می‌گیرد که ما در آن جلسه با جزئیات گزارش تونل‌های انتقال آب را ارائه کردیم و گفتیم تشدید پروژه انتقال آب، خواسته دشمنان این آب و خاک است چنانکه جاسوس انگلیس در زندان به این موضوع اعتراف کرد.

آیت‌الله حیدری به اختصار گزارشی از تونل‌های حفر شده برای انتقال آب خوزستان به سایر شهرها در دولت‌های مختلف ارائه کرد و گفت: نتیجه آن جلسه و روشنگری درباره آب خوزستان این بود که مشخص شد وزارت نیرو، مقصر اصلی در این قضیه است و پس از آن نظر مسئولان نسبت به انتقال آب تغییر کرد و طبق دستور رهبر معظم انقلاب قرار شد از دریای عمان و خلیج فارس برای فلات مرکزی آب ببرند. در دولت فعلی، این پروژه در حال انجام است. همه تونل‌های انتقال آب از خوزستان بسته شده است، به جز یک تونل که به کارخانه فولاد اصفهان و برای جلوگیری از تعطیلی آن، آب را انتقال می‌دهد و اگر تونل دریای عمان درست شود، این تونل هم بسته خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه نظارت مجلس خبرگان بر شرایط رهبری بیان کرد: تشخیص وجود و بقای صفات رهبری بر عهده کمیسیون تحقیق در مجلس خبرگان است. در مدتی که از رهبری مقام معظم رهبری می‌گذرد، نه تنها هیچ کدام از صفات رهبری در ایشان ضعیف نشده، بلکه این صفات در ایشان رو به تزاید است و خدا را این از بابت شاکریم که خداوند به ایشان چنین توانایی‌هایی داده است.

انتهای پیام
captcha