چهار اولویت نظام فکری حجت‌الاسلام شفیعی
کد خبر: 4204718
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

چهار اولویت نظام فکری حجت‌الاسلام شفیعی

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خدا، ولایت، مردم و انقلاب اسلامی را چهار اولویت نظام فکری مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب ایشان را از امیدهای آینده نامید‌ند و این نشان می‌دهد که مدل و سلوکی که انقلاب اسلامی برای استمرار و آینده خود به آن نیاز دارد، سلوکی از جنس سلوک آقا سیدمحسن است.

حجت الاسلام و السلمین آیت عادلی نژاد، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین آیت عادلی‌نژاد، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در مراسم دومین سالگرد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی که شامگاه یکشنبه، 20 اسفندماه در یادمان شهید علی هاشمی برگزار شد، گفت: این جلسه برای تجلیل از مقام شامخ روحانی اصیل، برخاسته از متن و مکتب تشیع و یادآوری‌کننده سلوک اهل بیت(ع) برای ما، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس فقید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: بعد از گذشت دو سال از این ضایعه جبران‌ناپذیر، نام و یاد، مکتب و مرام ایشان در جامعه ایمانی ما زنده است و این حضور پرشور مردمی از اقشار و اصناف مختلف نشان‌دهنده این است که این سید بزرگوار، چنان انس و الفتی با مردم گره زده بود که به این زودی‌ها گسستنی نخواهد بود.

عادلی‌نژاد با اشاره به پیام منحصر به‌فرد مقام معظم رهبری در مورد ایشان گفت: اگر بخواهم چهار اولویت و ویژگی که در نظام فکری آقا سیدمحسن برجسته بود و کنش و مجاهدت و رفتار او در طول این سال‌ها بر مبنای آن می‌چرخید، می‌توانم به این عناصر اشاره کنم؛ اولین دغدغه‌ای که ایشان داشت، دغدغه دین، خدا و اسلام بود‌. کسانی که با او مأنوس بودند، هرچه به او نزدیک‌تر می‌شدند، دعوت به خود در او نمی‌دیدند، دعوت به خدا در او می‌دیدند. این مهم‌ترین عنصر در زندگی ایشان بود.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: شاید یکی از رموز ماندگاری نام و مرام ایشان، دعوت به خدا بود؛ «مَن کانَ لِله، اللهُ کانَ لَه» و به همین دلیل خدا محبت او را در دل‌ها قرار داده بود. کسی که رابطه خود را با خداوند اصلاح کرد، خداوند نیز ارتباط او را با مردم اصلاح خواهد کرد. اولین ویژگی ایشان، دعوت به خدا بود. دغدغه دین را داشت و در مسائلی که پیش می‌آمد به دین گریزی‌ها، توجه جدی داشت.

وی افزود: دومین ویژگی ایشان، توجه به مسئله ولایت بود و آن را عمیقا باور داشت. برای ولایت هزینه می‌شد، هزینه نمی‌ساخت‌. ما گاهی اوقات سخن خود را می‌گوییم، تفسیر خود را تحمیل می‌کنیم و در آخر ارجاعی هم به سخنان مقام معظم رهبری می‌دهیم ولی ایشان در پیچیده‌ترین محیط‌ها مثل محیط دانشگاه که یک محیط نخبگانی است، دغدغه ولایت داشت و برای ولایت، منطق تولید و تبیین می‌کرد.

عادلی‌نژاد بیان کرد: سومین مسئله و اولویت نظام فکری آقا سیدمحسن، مردم بودند. اگر پای صحبت‌های او می‌نشستیم می‌دیدیم، مسئله مردم برای او پررنگ است. مردم برای او تنها در ایام انتخابات برجسته نمی‌شدند‌؛ بلکه او دائماً، مستمراً و علی‌الدوام با مردم و در کنار مردم بود، با مردم زندگی می‌کرد، دغدغه مردم را داشت‌، مثل مردم زندگی می‌کرد و درد و رنج مردم، درد و رنج او هم بود. گاهی از دفتر، ایشان را به منزل می‌رساندیم، وقتی به کودکان کار که صحنه‌های تلخی را پشت چراغ قرمز به‌وجود می‌آوردند، می‌رسیدیم، آقا سیدمحسن وقتی آنها را می‌دید از شدت خجالت بدنش منقبض می‌شد. انگار در برابر آنها تکلیف داشت. شاید کاری از دست او بر نمی‌آمد، اما از دیدن رنج این نوجوانان، خجلت، کمترین کاری بود که از دستش بر می‌آمد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: چهارمین عنصر مهم در نظام فکری آقا سیدمحسن، انقلاب اسلامی‌ بود. کم سخنرانی از ایشان شنیده‌اید که به مناسبتی در آن به انقلاب اسلامی گریز نزند. با انقلاب اسلامی زندگی می‌کرد. کتاب ایشان «در جستجوی راه» را اگر نگاه کنید، دغدغه‌مندی ایشان نسبت به انقلاب اسلامی را خواهید دید. انقلاب اسلامی در نگاه ایشان یک حرکت قدسی الهی، برخاسته از متن دین، به رهبری روحانیت اصیل شیعه بود. دغدغه این سید بزرگوار، پاسداشت و حفظ انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی گفت: انسان وقتی این پیام را با دیگر پیام‌های حضرت آقا مقایسه می‌کند، استثنایی بودن و متفاوت بودن آن را به خوبی لمس می‌کند. بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب این پیام فاخر را صادر کردند، برخی گفتند شاید این پیام را دیگران نوشتند و حضرت آقا امضا کردند. دوستان پیگیری کردند، به نقل از آقای میراحمدی، معاون منابع انسانی نهاد مرکز عرض می‌کنم که ایشان فرموده بود که برخی پیام‌های ایشان این چنین است که ایشان فقط امضا می‌کنند، اما پیامی که به‌مناسبت ارتحال آقا سید‌محسن منتشر شد، رهبر معظم انقلاب با خط خود نوشته بودند. این تعابیر برخاسته از یک عمر مجاهدت است‌. این پیام نشان داد قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری. این پیام مُهر تأییدی بر پنج دهه مجاهدت فکری، فرهنگی، اجتماعی و علمی ایشان شد.

عادلی‌نژاد بیان کرد: رهبر معظم انقلاب، ایشان را از امیدهای آینده نامید‌ند. برداشت من از این پیام این است که مدل و سلوکی که انقلاب اسلامی برای استمرار و آینده خود به آن نیاز دارد، سلوکی از جنس سلوک آقا سیدمحسن است. کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و می‌خواهند نمونه‌ عینی از آنچه رهبری به دنبال آن هستند، ببینند، می‌توانند این نمونه را در سلوک ایشان ببینند. سه دهه با آقا سیدمحسن زندگی و کار کردم، ایشان در عین اینکه مظهر محبت و جذب حداکثری بود، آنجایی که پای اصل انقلاب اسلامی، اصل ولایت، اصل دین و جوانان به میان می‌آمد، غیرتمندانه به میدان می‌آمد و با قاطعیت، اما با منطق سخن می‌گفت.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در ادامه با بیان اینکه ما به چنین مدل رفتاری نیاز داریم، گفت: امروز روحانیت و کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند، به این سلوک نیاز دارند. حتی کسانی که از نظر سیاسی و اعتقادی با ایشان مخالف بودند، می‌دانستند با رقیبی مواجهند که اخلاق را رعایت می‌کند. اگر امروز بداخلاقی‌ها و بدعهدی‌ها، خشونت کلام در جامعه ما گسترش پیدا کرده و تبدیل به نگرانی شده، نسخه شفابخش آن در کلام رهبر معظم انقلاب، سلوکی از جنس سلوک سیدمحسن است. آنچه ما درباره رفتار اهل بیت(ع) خواندیم در عمل ایشان دیدیم‌.

وی در پایان با اشاره به سیره حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی در محل کار گفت: ایشان در دفتر نمی‌ماند و به دنبال کارها می‌دوید. همه ما که امروز دغدغه‌مند هستیم، باید بدانیم که این نگرانی‌ها با این جنس از سلوک و محبت و مهربانی برطرف خواهند شد. دو سال از فقدان جبران‌ناپذیر این سید بزرگوار گذشت، اما بدون اغراق می‌گویم هیچ روزی نگذشت مگر اینکه ذکر نام و خوبی ایشان در جان‌ها و بر زبان‌ها جاری شد و چه سرمایه‌ای بهتر از این.

انتهای پیام
captcha