برگزاری نمایشگاه قرآن با دست خالی کار آسانی نیست
کد خبر: 4209587
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
مدیرکل ارشاد خوزستان:

برگزاری نمایشگاه قرآن با دست خالی کار آسانی نیست

مجید منادی با بیان اینکه برگزار کردن نمایشگاه قرآن با دست خالی کار آسانی نیست، گفت: توان ما در سطحی که باید نیست، هر چند باید با هم‌افزایی و تلاش و همراهی یکدیگر، خلأها را پر کنیم.

مجید منادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، آیین رونمایی از پوستر دومین دوره پویش ملی «فردوس» (قرآن در آینه هنر) شب گذشته، 20 فروردین در پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان خوزستان برگزار شد.

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین با بیان اینکه محتوای غنی قرآن کریم آن‌گونه که باید و شاید دستمایه آثار هنری قرار نگرفته است، گفت: وقتی به میراث ادبی خود مراجعه میکنیم، قرآن را در این میراث ادبی و معنوی، جاری و ساری میبینیم و مثالهای آن متعدد و متکثر است. 

وی اشارتهای قرآنی در اشعار حافظ، سعدی و مولوی را نشانه مأنوس بودن آنها با قرآن دانست و افزود: بنابراین در ادبیات کهن ما این انس با قرآن و بهره‌گیری از مضامین قرآن وجود دارد، در دوره متأخر، برخی هنرها، ارتباط بیشتری با آیات قرآن کریم دارند؛ از جمله هنر خوشنویسی که با کتابت قرآن ارتباط مستقیم دارد، اما در سایر هنرها این ارتباط چگونه است؟ مثلاً ما چند فیلم سینمایی با استفاده از مضامین قرآنی داریم؟ چقدر اثر نقاشی یا نمایشی با بهره‌گیری از آیات قرآن داریم؟ آثاری داریم که با مضامین اخلاقی ساخته یا تولید شدهاند، اما با توجه به اینکه انقلاب ما اسلامی و برگرفته از قرآن است، از سطح مطلوب فاصله داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: ان‌شاءالله در سال جدید همت کنیم آثار فرهنگی و هنری خود را با بهره‌گیری از مضامین و معارف قرآنی تهیه کنیم، چراکه گمشده و نیاز ما مفاهیم قرآن است.

منادی ادامه داد: امسال در ماه رمضان، حرکتهای خوبی انجام شد مانند طرح «زندگی با آیهها» که حاصل تلاش و هم‌افزایی چندین مجموعه مثل تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سایر وزارتخانهها و مجموعههاست. حتماً باید این طرح را ارزیابی کنیم و ببینیم چقدر موفق بودیم و از نقاط ضعفو قوت آن بهره ببریم و آن را مبنای عمل قرار دهیم.

وی با اشاره به پویش ملی «فردوس» گفت: این پویش به ابتکار دارالقرآن شکل گرفته و کار زیبایی است. خواهش کردیم در این طرح و هر برنامه خلاقانه و ابتکاری به عنوان مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار آنها باشیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان یافتن پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان گفت: از همه کسانی که به شکلی در برگزاری نمایشگاه سهمی داشتند تشکر میکنم. برگزار کردن نمایشگاه با دست خالی یا با دست شبیه خالی، کار آسانی نیست. تناسبی بین میزان هزینهکرد ما برای نمایشگاه قرآن با جاهای دیگر نیست و توان ما در سطحی که باید نیست. هر چند باید با هم‌افزایی و تلاش و همراهی یکدیگر، خلأها را پر کنیم. 

منادی بیان کرد: استقبال مردم در بعضی از شبهای نمایشگاه به ما ثابت کرد اگر برنامهای در جای مناسب و زمان مناسب برگزار شود، قطعاً از آن استقبال میشود، حتی اگر ضعفهایی داشته باشد. هر چند در نمایشگاه امسال، زحمات عمدهای کشیده و برنامههای جانبی خوب و متنوعی برگزار شد.

وی در پایان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان، خادمان قرآن و بازدیدکنندگان گفت: نقدها و مطالبهها کار را برای ما جدیتر میکند. ان‌شاءالله توفیق داشته باشیم در ماه رمضان آینده، با رفع خلأهای نمایشگاه امسال و تقویت نقاط قوت آن، نمایشگاهی درخور برگزار کنیم. 

یادآور می‌شود، پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان خوزستان، 15 فروردین‌ماه فعالیت خود را در  محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی اهواز آغاز کرد و شب گذشته، 20 فروردین‌ماه پایان یافت.

انتهای پیام
captcha