به گزارش ایکنا از خوزستان، سومین نشست مهدویت در عرصه بینالمللی روز گذشته 28 اردیبهشت به همت مجموعه حرکت جهانی منجی در اهواز برگزار شد.
حجتالاسلام محمدرضا زارع، رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در دزفول در آغاز این نشست درباره اضطرار به حجت سخن گفت و با اشاره به آیه «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّه» (نساء، 80) گفت: بر اساس آیه قرآنی رضای خدای متعال در گرو اطاعت از ولی خداست. خداوند فرموده است کسی که از رسول خدا(ص) اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است. برخی به دنبال این هستند که امام را ببینند، این مطالبه دور از آن چیزی است که از ما انتظار میرود. از ما نخواستهاند برای اینکه امام را ببینیم تلاش کنیم بلکه به فرموده آیتالله جوادی آملی باید کاری کنیم که در دایره دید امام قرار بگیریم.
وی با بیان اینکه اختلاف شیعه و اهلسنت در زمینه امامت به دو موضوع انتخاب و انتصاب برمیگردد، افزود: ما معتقدیم امامت، انتصابی از جانب خداوند متعال است، اما اهل سنت آن را انتخاب مردم برای مدیریت جامعه میدانند. اگر در منابع اهل سنت در موضوع امر به معروف و نهی از منکر جستجو کنید این بحث را مییابید که از نظر آنها شرط انتخاب امام جامعه، مسلمان بودن و فاسد نبودن او در حین انتخاب است و پس از آن اگر امام جامعه دچار خطایی شد، مردم مسئولیتی در برابر او ندارند و سکوت جوامع اسلامی امروزه در مقابل جنایاتی که در غزه رخ میدهد، به این نگاه آنها به امامت جامعه برمیگردد.
زارع در ادامه سخنان خود درباره اضطرار به حجت گفت: کل نظام هستی را اگر بررسی کنید خواهید دید که تحت چتر وجود انسان کامل قرار دارد؛ انسان کاملی که ظرف وجودی تمام اسمای حسنای الهی است. آنچه فرشتگان خداوند بر آن سجده کردند جسم انسان نبود، بلکه آنها در مقابل گوهر وجودی انسان سجده کردند و آن اسماء الهی است. ظرف وجودی عالم هستی میخواهد پذیرای تمام اسمای حسنای الهی شود و این از طریق وجود انسان کامل امکانپذیر است.
نویسنده کتاب «خورشید در نقاب» توضیح داد: مُلک و ملکوت سنخیت و ارتباطی با یکدیگر ندارند و خداوند برای ایجاد ارتباط میان این دو، انسان کامل را میآفریند. انسان کامل با فراگیری اسماء الهی میتواند آنها را در ملک و ملکوت متجلی کند و این چیزی است که فرشتگان بر آن سجده میکنند. این مباحث را میتوانید در کتاب «انسان کامل» امام راحل بخوانید. انسان کامل در عالم ملکوت محلی است که توانایی پذیرش اسماء الهی را دارد از این رو واسطه فیض است و فیوضات الهی به واسطه او به عالم ماده نازل میشود. او از جهت روح به پروردگار متصل است و از جهت ماده مانند همه انسانها زندگی طبیعی دارد.
این پژوهشگر مهدویت ادامه داد: در روایات میخوانیم اگر حجت الهی نباشد زمین هر آنچه بر روی خود دارد در خود فرو میبرد، یعنی اگر حجت الهی نباشد چیزی وجود ندارد. در دعای عدیله میخوانیم«بِبَقَائِهِ بَقِیَتِ الدُّنْیَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ» به بقا و وجود او دنیا، باقی است و مردم به یمن وجودش، روزی میخورند و زمین و آسمان به وجودش، استوارند. اگر قطرهای از دریای وجود امام را درک میکردیم وضعیت جامعه چنین نبود.
زارع در پایان مطالعه کتاب «ادب فنای مقربان»(تفسیر زیارت جامعه کبیره) آیتالله جوادی آملی، «ولاءها و ولایتها » شهید مطهری، مقاله «حضور معنوی حضرت مهدی(عج)» و کتاب «خورشید در نقاب» اثر خود را توصیه کرد.
حجتالاسلام سیدعباس لاجوردی، مؤسس انتشارات لیله القدر نیز در ادامه این نشست درباره اهمیت کادرسازی و تربیت نیروی مهدوی گفت: برای کادرسازی اول باید تربیت صورت بگیرد، نیروها ساخته شوند، قبل از اینکه نیروها ساخته شوند باید اندیشه و فکر مطرح شود. سیر تاریخی حضرت رسول الله(ص) نیز همین بود که در ابتدا با عبادتهای طولانی که در غار حرا داشتند نسبت به ساختن خود اقدام کردند.
وی در ادامه گفت: کسی که به خدا رسید نمیتواند خلق خدا را رها کند، خدایی که طراح خلقت انسان و هستی و مراتب سیر انسان است، نمیتواند انسان را رها کند و بر خود واجب کرده که هدایت و دستگیری انسانها را به عهده بگیرد. به فرموده قرآن کریم کسانی که به خدا ایمان بیاورند خداوند ولی آنها میشود و آنها را از تاریکی به سمت نور خارج میکند.
لاجوردی گفت: بنابراین برای تشکیلات مهدوی، گام اول این است که انسان به خودش بیاید، خود را بیابد و نسبت به خود شناخت پیدا کند: «مَن عَرفَ نَفسَه فقد عرف رَبَّه» همه ما دعوت شدهایم: «أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ؛ دعوت كننده خدا را پاسخ [مثبت] دهيد» (احقاف، 31). تفاوت دعوت دین و غیر دین این است که دین انسان را به غیر خدا دعوت میکند. حرف دین این است که تو عظیمی اما نمیتوانی خدای خودت باشی، هستی برای توست و همه چیز در دسترس و مسخر تو شده است، اما «إنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» (انعام، 79) من با همه ابعادم، به سوی خداوند توجه میکنم.
این محقق مهدویت اظهار کرد: بنابراین قبل از تشکیلات باید فکر و مبانی دینی شکل بگیرد و این مبانی دینی با تربیت گسترش پیدا میکند و با حرکت دینی شروع میشود. ما نمیتوانیم با افراد ضعیف و کم، مسیر طولانی را طی کنیم. بنابراین باید افراد خود را بشناسیم و آنها را بسازیم. تربیت افراد مقدمه است. بنابراین اندیشه مهم است در گام بعد افراد نسبت به این اندیشه رغبت پیدا میکنند و جمع شکل میگیرد. وقتی فکر شکل اجتماعی پیدا کند جامعه دینی شکل میگیرد.
در ادامه محمدامین اصغری، مدیر مجموعه حرکت جهانی منجی درباره تحولات اخیر جهان و قیام دانشجویان گفت: امروز دانشگاهها بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و جوانان غربی به ویژه جوانان اروپایی و آمریکایی تحت تاثیر یک سری آموزهها قرار گرفته و کنش و واکنشهایی نشان میدهند که برای ما قابل توجه است.
وی با اشاره به اعتراضات شکلگرفته در بین دانشجویان در کشورهای مختلف گفت: تقریباً در ۳۸ دانشگاه در آمریکا قیام دانشجویی شکل گرفته است و این عجیب است که در آمریکایی که دانشجویان علوم غربی را میخوانند به این نقطه برسند. پاسخ این مسئله را میتوان در گرایش ذات انسان و فطرت او به پاکی دانست. همه انسانها در فطرت خود میل به خوبی دارند و حتی کسی که غرق در فساد باشد میتواند در یک مسألهای به فطرت و ذات خود برگردد و ما در کربلا چنین نمونههایی کم نداریم همانطور که در انقلاب اسلامی خود نیز کم نداشتیم.
اصغری ادامه داد: فطرت چیزی است که در نهاد همه ما وجود دارد، زبان مشترک ما است و باعث میشود دانشجویان اروپایی و آمریکایی این چنین در حمایت از غزه به پا خیزند و دنیا نیز با آنها همراهی کند.
وی تصریح کرد: نباید فکر کنیم همانطور که میل و گرایش برخی از ما نسبت به امام عصر علیهالسلام کم است بقیه نیز همینطورند. ما غرق نعمت هستیم و برخی اوقات نسبت به شرایط بیتفاوت شدهایم.
مدیر مجموعه جهانی مهدویت با تأکید بر اینکه ما نیز باید به این جریان کمک کنیم، گفت: کارها رو به جلو میرود و ظهور حضرت ولی عصر(عج) معطل ما نیست و حتی اگر ما در این زمینه اقدام نکنیم افراد دیگری هستند که بهتر از ما کار را پیش میبرند. به دنیا نگاه کنید به اتفاقاتی که دارد میافتد نگاه کنید. این دانشجویان دارند در دنیا انقلابی عمل میکنند. امروز دنیا عرصه تحولات بزرگی شده است و ما باید در آن نقش داشته باشیم، چنانکه مردم یمن نیز دارند امتحان سختی را پشت سر میگذارند. آنها دارند در دنیا تحول ایجاد میکنند و با مجاهدت روی قلوب مردم دنیا اثر میگذارند.
اسحاق احمد احمد، از اعضای حزب تنظیم مستقبل العداله یمن در پایان این نشست گفت: یمن را میتوان به یمن شمالی و جنوبی تقسیم کرد. یمن شمالی تحت رهبری انصار الله و حوثیها است، اما یمن جنوبی تحت نظر دست نشاندههای عربستان سعودی و اسرائیل است. در این قسمت از یمن، هر شخصی که از اهل بیت(ع) و تشیع حرف بزند، دستگیر میشود. خیلیها را به جرم حمایت از عملیات طوفان الاقصی دستگیر کردند.
وی با اشاره به دستگیری پدر و نزدیکانش به واسطه حمایت از فلسطین گفت: آنها به جرم تبلیغ وحدت میان سنی و شیعه و حمایت از مردم فلسطین دستگیر شدهاند. یک هفته از دستگیری آنها میگذرد و ما هیچ گونه خبری از آن نداریم.
وی گفت: انصار الله صد عملیات در حمایت از مردم فلسطین انجام داده است. مقاومت نسل به نسل به ما آموزش داده شده و در خون و رگهای ما جاری است.
انتهای پیام