به گزارش ایکنا از خوزستان، همایش «بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم» با رویکرد توانمندسازی معلمان قرآن مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش امروز پنج شنبه 2 اسفند در دارالقرآن کریم استان خوزستان برگزار شد. این همایش که با حضور مرتضی توکلی، سیدمهدی سیف، کریم دولتی، مجید زکیلو و مجید تقیزاده و همچنین محمدرضا مسیبزاده، مشاو وزیر آموزش و پرورش همراه است، تا فردا جمعه سوم اسفند ادامه دارد.
مجید تقیزاده، مدیر آموزش مرکز طبع و نشر قرآن کریم در حاشیه این همایش علمی پاسخگوی پرسشهای خبرنگار ایکنا در باره این همایش و اهداف آن شد.
مرکز طبع و نشر قرآن کریم از سال 73 مشغول به تحقیق و پژوهش در حوزه رسمالخط است. حاصل تحقیقات گسترده و مستمر این مرکز که با دعوت استادان مبزر و خبره در حوزه رسم الخط قرآن از سراسر کشور و تشکیل شورای تحقیق همراه بود، به دست آوردن شیوهای از نگارش قرآن کریم و شیوه نوینی از علامتگذاری قرآن کریم بود که به مصحف کم علامت معروف است.
این شیوه در حد بسیار بالا خودآموز است و این خودآموزی باعث میشود که هر شخصی با کمترین سواد میتواند بخش اعظمی از قرآن را بدون نیاز به استاد و آموختن قواعد با اتکا به آنچه از نگارش زبان فارسی یاد گرفته است، بخواند.
در کنار انتشار قرآن با این شیوه از علامتگذاری در کل کشور، این شیوه از سال 82 به عنوان پایه آموزش در کتب درسی دانشآموزان مورد استفاده قرار گرفت تا دانشآموزان نیز خواندن قرآن را با این روش یاد بگیرند.
حدود بیست و دو سال از آموزش این شیوه در آموزش و پرورش میگذرد اما متأسفانه به دلیل معرفی کم این شیوه، عده زیادی از آموزگاران در استانها و حتی مربیان قرآن در سطح کشور با شرایط و ویژگیهای ممتاز این شیوه از نگارش قرآن آشنایی ندارند و این مسئله باعث شده است که پروسه آموزش قرآن در آموزش و پرورش به شکل مطلوبی پیش نرود و به همین جهت عموما دانشآموزان توانمندی لازم برای روخوانی قرآن را به دست نمیآورند.
ضرورت برگزاری این همایش از جایی شکل گرفت که مصمم شدیم تا جایی که امکان آن فرهم باشد، این شیوه را در سطح کشور آموزش دهیم و به آموزگاران و هر کسی که به نوعی با امر آموزش قرآن مرتبط است، معرفی کنیم.
عموما بعد از این معرفیها، شرکتکنندگان اذعان میکنند که با این شیوه آشنا نبودند و بعد از این سعی میکنند این شیوه را در دستور کار خود قرار دهند. این شیوه قرار است به عنوان مصحف جمهوری اسلامی ایران معرفی شود.
اشکال کار در نحوه انتقال مفاهیم آموزشی و نحوه آموزش این شیوه به فراگیران است. وقتی مربی یا معلم با این شیوه آشنایی نداشته باشد، به طور طبیعی نمیتواند آن را به خوبی انتقال دهد، بنابراین وقتی در این همایشها نکات بازگو میشود، بهتر میتوانند این شیوه را آموزش دهند.
برنامه ما این است که این همایشها را در همه استانها، مراکز استانها و در مرحله بعد در برخی استانها در شهرهای دیگری برگزار کنیم. مطلوب این است که تمام آموزگاران کشور در سطح حداکثری در این همایشها حضور پیدا کنند و از این مسائل آگاه شوند و بتوانند در آموزشهای خود انتقال دهند.
امروز شاهد برگزاری بیست و چهارمین همایش در خوزستان هستیم. در برخی استانها، دو یا سه مرتبه چنین همایشی برگزار شده است. در استان خوزستان برای اولین بار این همایش برگزار میشود.
در پایان ما از تمامی استادان و صاحبنظران؛ چه افرادی که این شیوه را نمیشناسند و یا در مقابل این شیوه نظرات انتقادی دارند، دعوت میکنیم به مرکز طبع و نشر قرآن و یا چنین همایشهایی تشریف بیاورند و نظرات خود را اعلام کنند. ما با گوش جان نظرات انتقادی آنها را میشنویم و در مقابل تحمل داشته باشند که ادله ما را نیز بشنوند. ان شاءالله به روزی برسیم که همه استادان پشتیبان انتشار این مصحف کم علامت در کشور باشند.
همچنین، همایش «بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم» از سوی مرکز طبع و نشر قرآن کریم با همکاری اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خوزستان و مؤسسه قرآن و عترت بیت الزهرا(س) اهواز برگزار شده است.
انتهای پیام