به گزارش ایکنا از خوزستان، همایش «بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم» با رویکرد توانمندسازی معلمان قرآن مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در روزهای دوم و سوم اسفندماه در دارالقرآن کریم استان خوزستان برگزار شد.
مرتضی توکلی، مدیر مرکز طبع و نشر قرآن کریم در جریان برگزاری این همایش در گفتوگو با ایکنا از خوزستان گفت: در ابتدا از دستاندکاران برگزاری این همایش، سازمان تبلیغات اسلامی، دارالقرآن و آموزش و پرورش استان تشکر میکنم که زحمات شایانی در این برنامه کشیدند. مرکز طبع و نشر قرآن کریم بهنوعی سیاستگذار بحث چاپ و نشر قرآن در کشور است و قرآنهایی که ما مجوز چاپ آنها را صادر میکنیم، به نوعی همان قرآنهایی است که در کتابهای درسی و آموزش و پرورش مورد استفاده قرار میگیرد. از اینرو، جامعه مخاطبان ما تمام جامعه ایرانی است؛ چون یا خانوادهها، خود فرهنگی و معلم قرآن هستند و یا فرزندشان دانشآموز است و در کلاس قرآن شرکت میکند و بهطور آزاد در مؤسسات قرآنی آموزش میبیند. پس تقریباً جامعه هدف ما کل جامعه ایرانی است.
وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که مصحفی که آمادهسازی شده است و به تأیید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و سالیان سال درباره آن پژوهش شده، معرفی و به عموم مردم عرضه شود. برای این کار راههای مختلفی وجود دارد، عرض کردم در کتابهای درسی به آن پرداخته شده، ولی متأسفانه معلمان ما آن چنان که باید و شاید با این شیوه، ویژگیهای آن و روش تدریس آن آشنا نیستند. بنابراین ناگزیریم این همایشهای علمی را شهر به شهر، استان به استان، برگزار کنیم تا با جامعه معلمان آموزش و پرورش و مدرسان قرآن کریم ارتباط مستقیم برقرار کنیم و کلاسهای روش تدریس برای آنها برگزار کنیم.
توکلی درباره سرفصلهای این همایش علمی نیز گفت: پیشینه رسمالخط، پژوهشهای انجام شده و شیوه تدریس مصحف کم علامت در این کلاسها به معلمان آموزش داده میشود. الحمدلله به همت سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش، برگزاری این دوره در استان خوزستان نیز محقق شد. استقبال خیلی خوبی از این همایش شد و چیزی که برای من جالب بود مشارکت فعال معلمان و مدرسان بود که نشان از تشنگی آنها نسبت به این مطالب و آگاهی و دانش در این حوزه بود. امیدواریم این دورهها مستمر باشد تا استان خوزستان به یک استان تراز در حوزه آموزش عمومی قرآن تبدیل شود، همانطور که در حوزه قرائت از استعدادهای بسیار خوبی برخوردار است.
مدیر مرکز طبع و نشر قرآن کریم با اشاره به برگزاری این همایشها در استانهای مختلف گفت: طی دو سال اخیر، شاید در 10 استان این همایشهای علمی را برگزار کردیم. در این همایشها بعضاً افرادی شرکت کردند که مخالف این شیوه(مصحف کم علامت) بودند و برخی تصور میکردند ما عنادی با گذشتگان داریم که وقتی در این همایشها مطالب ما را شنیدند، نظرشان تغییر کرد. الحمدلله در این همایشها آگاهی عمومی خوبی شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه آموزش معلمان در این زمینه جزو وظایف ماست، افزود: ما در یکی دو سال اخیر، کانالی در فضای مجازی راهاندازی کردیم که در طول سال، آموزشهای مجازی، منابع و اخبار را در آن بارگذاری میکنیم تا ارتباط با معلمان و مدرسان مستمراً برقرار شد. مدرسان هم مستندات و تجربیات جدید خود را در حوزه آموزش برای ما میفرستند.
توکلی درباره ارتباط با دانشآموزان و بازخورد آنها نیز گفت: چون رویکرد اصلی ما سادهسازی قرائت قرآن برای دانشآموزان است؛ برای اینکه شاخص داشته باشیم کاری که در مصحف کم علامت انجام شده است، واقعاً باعث سهولت قرائت قرآن شده است یا خیر، با جامعه آماری دانشآموزان ارتباط داریم، یعنی گاهی از استانهای مختلف کشور، یک جامعه آماری انتخاب میکنیم و از بین آنها مدارسی را به شکل تصادفی برمیگزینیم؛ بهطور مثال یک هزار دانشآموز از کل کشور انتخاب و این شیوره را ارزیابی میکنیم. دادههای به دست آمده مستندسازی، جمعبندی و تحلیل آماری میشود و از جهت آماری هر شیوه آسانتر بود، آن را انتخاب میکنیم. برای مثال ما در ارزیابی اول که حذف علامت سکون بود، با خود آموزش و پرورش دورههای ارزیابی متعددی برگزار کردیم که چند صد دانشآموز در آن شرکت کردند.
مدیر مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار کرد: تقاضای ما بعد از برگزاری این همایشها، عدم قطع ارتباط با مرکز طبع و نشر قرآن کریم است. اگر بتوان برنامهریزی کرد قرآنهایی که در مدارس استفاده میشود، از همین مصحف کم علامت باشد و مدارس به قرآن نیاز داشته باشند، با یک هماهنگی بین دستگاهی، میتوان قرآن مدارس را از همین مصاحف کم علامت تأمین کرد. همچنین معلمانی که نیاز به آموزش شیوه تدریس دارند و میتوانند مخاطبان ما در این دوره باشند، تا براساس برنامهریزی مرکز برای آنها نیز دورههای خاص آموزشی برگزار کنیم.
انتهای پیام