به گزارش ایکنا از خوزستان، حجتالاسلام امین بهرامی، استاد حوزه و پژوهشگر دینی، شامگاه 18 مردادماه در آغاز سلسله جلسات «بررسی اولویتهای زندگی پیامبر اعظم(ص)» که در حسینیه اعظم اهواز تشکیل شد، به بیان و توضیح جایگاه عقل در اسلام و آموزههای رسول خدا(ص) پرداخت و گفت: یکی از دستورات قرآن کریم این است که در زندگی از پیامبر(ص) اطلاعت کنیم. در جای جای قرآن کریم بعد از اطاعت خدا، از ما اطاعت رسول خدا(ص) خواسته شده است. در این اطاعتها رحمت الهی نهفته است.
وی افزود: خداوند در آیه 132 سوره مبارکه آل عمران میفرماید: «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد، تا مشمول رحمت شويد؛ همچنین خداوند در آیه 31 سوره مبارکه آل عمران میفرماید: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ...» اگر ادعا میکنید مرا دوست دارید باید از من تبعیت کنید. دوست داشتن خدا بدون تبعیت از ذات اقدس ربوبی ممکن نیست.
بهرامی با بیان اینکه اسلام دین عملگرایی است، اظهار کرد: پیادهروی اربعین و برگزاری جلسات روضه بسیار عالی است، اما اینها وسیلهای برای شناخت دین خدا و در نهایت عمل است. بنابراین، قرآن میفرماید از خدا و پیامبرش اطاعت کنید تا مورد رحمت قرار گیرید. خداوند در آیه 59 سوره نساء میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ...» نه تنها از خدا و پیامبر(ص) او بلکه از اهل بیت(ع) نیز اطاعت کنید. قرآن کریم این تبعیت را از ما خواسته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اولویتهای زندگی رسول خدا(ص) گفت: میخواهیم در این جلسات درباره این مسئله سخن بگوییم که پیامبر اکرم(ص) چه اولویتهایی در زندگی خود داشتند تا مشمول آیه بالا و رحمت الهی باشیم. وقتی ما سیره و سنت پیامبر(ص) را شناختیم، میتوانیم از ایشان اطاعت کنیم وگرنه، اطاعت بدون شناخت ممکن نیست. همه چیز به میزان معرفتی که ما نسبت به وجود مقدس پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) داریم، برمیگردد.
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اینکه برخی اطاعتشان ضعیف است، بهدلیل این است که معرفت آنها صحیح نیست، به عبارتی درک صحیحی از رسول خدا(ص) ندارند. فهمی که برخی نسبت به رسول خدا(ص) دارند، گاهی اوقات اشتباه است. گاهی هم تبلیغ بد باعث میشود، رسول خدا و اهل بیت(ع) درست شناخته نشوند. باید به این نکته مهم توجه کنیم پیامبران با استدلال و عقلانیت با مردم خود سخن میگفتند. ما باید از اهل منبر و قلم به دستان استدلال بخواهیم.
وی با بیان اینکه تبعیت در پی شناخت درست بهدست میآید، گفت: امام صادق(ع) خیلی زیبا درباره پیامبر(ص) سخن گفتهاند؛ ایشان میفرمایند: رسول خدا(ص) وقتی به 40 سالگی رسیدند، تمام آیات آفاق و انفس را میدیدند. امیرالمؤمنین(ع) در سخن زیبایی نیز فرمودند: «أنا عبدٌ مِن عبیدِ محمد(ص)» من شاگردی از شاگردان پیامبر(ص) هستم.
این استاد حوزه اظهار کرد: اولین ویژگی و اولویت رسول خدا(ص) در زندگی، دینداری بر مبنای عقلانیت بود. ایشان میفرمایند: «العقلُ، سیدُ الأعمال» عقل، سرور همه عملهاست. قبل از هر کاری، فکر کنید. مبنای عدهای در خیلی از کارها، عقل نیست، در حالی که اسلام دین عقلانیت است. چرا در اروپا اومانیسم شکل گرفت؟ اومانیسم به معنی انسان خدایی است. در اروپا، زمانی بود که افراد سالها علم کسب میکردند و وقتی به درجه تخصص میرسیدند و براساس علم خود سخن میگفتند، کلیسا مقابل سخنان آنها میایستاد، بنابراین گفتند ما دیگری کاری به دین نداریم و براساس تشخیص خود عمل میکنیم. بنابراین، ارزش و دین به کنار رفت، چون کلیسا مقابل عقلانیت و فکر ایستاد.
وی با تأکید بر اینکه اولین قدم دین ما، علم و اندیشه است، گفت: اولین آیات نازل شده بر رسول خدا(ص) با مضمون علم و خواندن و دانش و عقلانیت است. پیامبر خدا(ص) مردم را براساس دینی که عقلانیت در آن است، هدایت کردند. در دین اسلام، تخصص اهمیت دارد و دین آن را تأیید میکند. بنابراین، از این خصوصیت پیامبر اکرم(ص) استفاده کنیم و در گفتوگو با دیگران بر مبنای عقلانیت حرف بزنیم.
بهرامی با بیان اینکه باید با جوانان، براساس استدلال عقلی حرف بزنیم، اظهار کرد: پیامبر اکرم در دوران زندگی خود، بهروزترین فرد بودند؛ ظاهر و کلام و سبک زندگی رسول خدا(ص) همه عقلانی بود. اعجاز پیامبران به جای خود، اما عمده تلاش آنها، بر مبنای استدلال بود. مناظرات امام رضا(ع) را بخوانید؛ امام نه از مکاشفات سخن میگویند و نه از خواب، استدلال میآورند. اثبات حقانیت اهل بیت(ص) نیازمند استدلال منطقی است.
این استاد حوزه در پایان گفت: هدایت براساس منطق و استدلال، اولویت زندگی رسول خدا(ص) بود، اگر توانستیم بر این شیوه عمل کنیم، برد کردهایم.
انتهای پیام