به گزارش ایکنا از خوزستان، جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم، بعد از ظهر امروزیکشنبه20 مهر در اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان برگزار شد.
حجتالاسلام مختار امیری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان در آغاز این جلسه، گفت: در حوزه قرآن کریم، در استان شاهد اتفاقهای خوبی بودیم و هستیم. امیدواریم بذرهایی که در این روزها و سالها توسط نهادهای مختلف خصوصی و دولتی کاشته میشود، به ثمر بنشیند و در آینده نه چندان دوری شاهد برکات آن در استان باشیم.
وی با اشاره به مدارس قرآنی در استان اظهار کرد: علی رغم اینکه 16 سهمیه در حوزه مدارس قرآنی برای استان در نظر گرفته شده است، 26 مدرسه در سطح استان تقاضا داشتند که به عنوان مدرسه قرآنی فعالیت کنند.
امیری، یکی از راههای توسعه آموزش عمومی قرآن در سطح جامعه را توسعه مدارس قرآنی با رویکرد حفظ دانست و افزود: هدف ما این است که فرهنگ عمومی قرآن را در سطح مدارس در همه مناطق و نواحی ترویج دهیم. به عنوان نمونه، در ناحیه سه آموزش و پرورش اهواز، برای سومین بار متوالی، دوره تخصصی مفاهیم قرآن با حضور معلمان درس قرآن(مقطع ابتدایی) و معلمان ابتدایی مدارس غیردولتی برگزار میشود. این دوره از فردا به مدت 5 روز با مشارکت 400 نفر برگزار خواهد شد. این نشان میدهد که اگر برنامه ریزی بکنیم، معلمان به این حوزه علاقهمند هستند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در طرح «شمیم» که شبکه ملی یادگیری و توانمندسازی معلمان است، معلمان ابتدایی را توانمند بکنیم، آنها میتوانند قرآن، حفظ، احکام و پیامهای آسمانی را آموزش بدهند. بنابراین، یکی از شاهبیتهای حوزه قرآن و تربیت، معلمان ابتدایی هستند، به خصوص در مدارس غیردولتی که بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: یکی از مأموریتهای دارالقرآنهای ما در آبان ماه امسال، توانمندسازی معلمان درس قرآن با اولویت مدارس ابتدایی و غیردولتی است. تلاش کنیم در حوزه قرآن، همه یکپارچه عمل کنیم تا به نتیجه برسیم.
وی در پایان با تأکید بر ظرفیتهای آموزش و پرورش استان در حوزه قرآن گفت: امسال در رویدادهای قرآنی و پرورشی، 120 رتبه برتر کشوری در قرآن و عترت، فرهنگ و هنری به دست آمده است. در حوزه معلمان ابتدایی، ما حدود 100 معلم حافظ 10 جزء قرآن و بالاتر داریم و این نشان میدهد، جامعه فرهنگی ما رنگ و بوی قرآنی دارد.
سمیه ایزدی، کارشناس مسئول قرآن و عترت آموزش و پرورش خوزستان در ادامه گفت: یکی از اهداف 9 گانه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم، حفظ قرآن است. ما از سال گذشته، مجدداً، طرح ملی حفظ جزء 30 را پیگیری کردیم و طبق آماری که از خوداظهاری مراکز دارالقرآن دریافت کردیم، تعداد 23 هزار و 673 نفر مرحله اول جزء 30 را گذراندند. از این بین 4 هزار و 737 نفر موفق شدند حافظ جزء 30 در سال گذشته شوند.
وی بیان کرد: این طرح امسال قرار است گستردهتر و با اولویت تمام مدارس ابتدایی و متوسطه اجرا بشود. امسال طی تفاهم نامهای که اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت با استانها به امضا رساند، 28 مدرسه در استان متقاضی مدرسه قرآنی شدهاند.
ایزدی افزود: در زمینه حفظ موضوعی قرآن، تلاش میکنیم آمار خود را از 13 هزار و 13 دانش آموز به 20 هزار دانش آموز برسانیم. در مورد حفظ جزء 30 نیز در صورت حمایت ارگانهای قرآنی در زمینه تقدیر از دانش آموزان، میتوانیم آمار خود را در سال تحصیلی جاری به 50 هزار نفر برسانیم.
کارشناس مسئول قرآن و عترت آموزش و پرورش خوزستان گفت: ما به هر منطقه، بخشنامه کردیم که یک راهبر فعالیت قرآنی در نظر بگیرند. هدف از این کار پیگیری حفظ جزء 30 و حفظ عمومی است. هر راهبر اصلی باید 10 نفر زیرمجموعه داشته باشد تا طرح را تبلیغ و هدایت کند. راه اندازی مدارس تخصصی حفظ، ارسال دستورالعمل های حفظ قرآن به مناطق، برگزاری جلسات توجیهی سالانه برای مراکز از دیگر اقدامات بوده است.
علی ممبینی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان نیز در این جلسه گفت: در مدارس استثنایی هرساله مسابقات کشوری برگزار میشود و استان خوزستان در این مسابقات صاحب جایگاه و رتبههای کشوری است.
وی با اشاره به استعدادهای خوب دانش آموزان این مدارس در زمینه حفظ قرآن اظهار کرد: خوشبختانه برای دانش آموزان کتب بریل قرآن در اختیار داریم. دورههایی نیز برای مربیان خود برگزار میکنیم. برای دانش آموزانی که دچار مشکل بینایی هستند، آموزش قرآن را از سنین پیش از دبستان آغاز میکنیم.
ممبینی گفت: تقاضای ما این است که از ظرفیت این دانش آموزان برای تلاوت قرآن و حفظ در برنامههای قرآنی استفاده بشود.
در ادامه حجتالاسلام سعید حردانیان، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خوزستان نیز ضمن گرامیداشت روز حافظ گفت: به فرموده رهبر انقلاب، بزرگداشت حافظ، بزرگداشت قرآن است. او به واسطه حفظ قرآن به این معارف رسیده و خیلی از اشعار او برگرفته از آیات قرآن است.
وی با اشاره به همکاریهای خوب شکل گرفته بین دارالقرآن تبلیغات اسلامی و اداره امور قرآنی آموزش و پرورش استان گفت: از جمله این همکاریها، در زمینه مدرسه تخصصی حفظ قرآن است که با همکاری آموزش و پرورش در اهواز شکل گرفت. این مدرسه نتایج بسیار خوبی داشته است و لازم است در این زمینه از مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل، رئیس ناحیه یک اهواز و مسئول نوسازی مدارس استان که مجدانه برای مکان مدرسه همکاری و تلاش کردند، قدردانی کنم.
وی خاطرنشان کرد: ما برای گسترش مدارس قرآنی در استان کاملا آمادگی داریم. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هم بر این موضوع تأکید دارند و این آمادگی وجود دارد که تمام مدارس صدرای استان به مدرسه قرآنی تبدیل شود.
حردانیان ادامه داد: در بخش حفظ عمومی، همکاری خوبی بین مجموعههای قرآنی استان شکل گرفته است، به طوری که برای اولین بار در کشور، آزمون حفظ عمومی قرآن کریم به صورت همزمان و یکپارچه در سطح استان برگزار شد و این با مشارکت مجموعههای قرآنی به ویژه آموزش و پرورش محقق شد و نتایج خوبی هم داشت.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به رشد ثبت نام حافظان قرآن در سامانه حفظ عمومی قرآن و ثبت نام بیش از 6 هزار حافظ در این سامانه گفت: آمار ثبت نامیهای این سامانه را میتوان بیش از این افزایش داد. مقرر کردیم که آزمون هماهنگ حفظ عمومی برای بار دوم در هفته دوم آذر برگزار شود تا امکان مشارکت بیشتر دانش آموزان در آزمون فراهم شود.
حردانیان همچنین گفت: در قرعه کشی جایزه دومیلیارد تومانی به حفاظ شرکت کننده در آزمونهای حفظ عمومی، خوزستان از نظر تعداد برندگان، رتبه سوم کشور را داشت. این رویداد قرار است هر ساله ادامه پیدا کند. بخشی از این جوایز هفته گذشته توسط ائمه جمعه، به حفاظ اعطا شد.
وی در پایان با بیان اینکه اگر این همکاریها ادامه پیدا کند، نویدبخش اتفاقات خوبی در استان خواهد بود، گفت: در کمیته فنی حفظ استان گفتوگو شد که مداقه بیشتری درباره نهضت حفظ جزء 30 قرآن صورت بگیرد تا بتوانیم در آموزش مربیان حفظ و تشویق مدارس و معلمان از این طرح حمایت کنیم.
در ادامه جلسه نمایندگان معاونت آموزش ابتدایی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه استان آمادگی خود را برای همکاری در برنامههای کارگروه آموزش عمومی قرآن اعلام کردند.
دعوت از انجمن اولیا و مربیان، بسیج فرهنگیان، مدارس غیردولتی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به جلسات کارگروه، تبیین و توجیه طرح برای معلمان، عدم اکتفا به دارالقرآن ها و بهره گیری از مدارس، نظارت بر تخصصی بودن حفظ در مدارس، تقدیر از مربیان، تشویق اولیا، ترکیب و تلفیق قرآن با دروس مختلف و ایجاد محتواهای جذاب، کادرسازی برای مدارس قرآن و آموزش تخصصی معلمان و تقدیر از معلمان و دانش آموزان برتر در زمینه حفظ قرآن از جمله پیشنهادهای مطرح شده توسط کارشناسان حاضر در جلسه این کارگروه بود.
انتهای پیام