تولید علم اسلامی؛ راهبرد مهم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 1342614
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد تصریح کرد:

تولید علم اسلامی؛ راهبرد مهم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

گروه اندیشه: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تولید علم اسلامی در سطوح مختلف را یکی از مهم‌ترین راهبردهای نظام اسلامی برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین آیت عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست خبری وحدت حوزه و دانشگاه که امروز یکشنبه، 24 آذر در دفتر این نهاد برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در قرن 20 در حالی به پیروزی رسید که آن قرن را زمان افول، از بین رفتن و به حاشیه راندن دین معرفی کردند، گفت: دو بلوک شرق و غرب در آن دوران در جهان حاکم بود که با همه اختلاف نظرها در جنبه‌های مختلف در یک نقطه محوری و مرکزی متحد بودند. اگر چه نظام سرمایه‌داری در غرب و نظام سوسیالیستی در شرق بر محور اقتصاد دولتی فعالیت می‌کردند اما با این تفاوت‌ها در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... در نقطه حذف دین از جامعه مشترک بودند.



وی ادامه داد: بلوک شرق، دین را اساساً محصول جهالت انسان و آن را افیون توده جامعه می‌دانست. بلوک غرب نیز دین را به سلیقه‌ای شخصی و فردی تقلیل داد که توانایی مدیریت در عرصه اجتماعی و سیاسی را ندارد. این دو تفکر همچن دو لبه قیچی برای از بین بردن دین به فعالیت پرداختند.



عادلی‌نژاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی در چنین فضایی به پیروزی رسید، مهم‌ترین شاخصه آن را دین و رهبری مرجعیتی دینی عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی برخوردار از شعارهایی دینی، ملتی در صحنه و متدین به دین بود. همه این تفاوت‌ها باعث شد انقلاب اسلامی در قرن 20 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین انقلاب‌ها که دین را از انزوا به صحنه سیاست بازگرداند در جامعه مطرح شود.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: انقلاب اسلامی پیش و بیش از آنکه سیاسی باشد، فرهنگی است. تغییر فرهنگ و نگاه ملت منجر به تغییر نظام سیاسی، تحمل همه سختی‌ها در هشت سال دفاع مقدس، ایستادگی در برابر ظالمانه‌ترین تحریم‌ها شده است و با تغییر فرهنگ یک ملت، نگاه به سیاست نیز تغییر می‌کند.



وی با بیان اینکه دو نهاد فرهنگی حوزه و دانشگاه متولی فرهنگ جامعه هستند، این دو مرکز را برخوردار از نقش اساسی در پیدایش انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: حوزه و دانشگاه نقش کلیدی و محوری در استمرار ارزش‌های انقلاب اسلامی خواهند داشت و این مهم، امام خمینی(ره) را بر آن داشت تا سالروز شهادت آیت‌الله مفتح را با عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری کند تا در پی آن این دو نهاد بیش از گذشته در کنار یکدیگر و با نگاهی وحدت‌گرا جامعه را به‌سوی فرهنگی اساسی برای ساخت تمدن نوین اسلامی پیش برند.



عادلی نژاد با تأکید بر آنکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن این دو نهاد نیست، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها وظایف ویژه خود در عرصه فرهنگ دینی و علم را دنبال می‌کنند. مقصود امام خمینی(ره) از بیان وحدت این دو نهاد پیوند میان حوزه و دانشگاه بوده است. سخن از حوزه و دانشگاه بدان معناست که هر یک از آن‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل نکنند و هر دو در یک نظام فکری قرار گیرند و جامعه را به‌سوی هدفی عالی رهنمون کنند.



وی به اعلام برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این روز پرداخت و گفت: در آستانه روز وحدت حوزه و دانشگاه از دانشگاهیان، گروه معارف اسلامی دانشگاه‌ها، ائمه جماعات دعوت شده تا در نماز وحدت جماعت ظهر و عصر که سه‌شنبه، 26 آذر در مسجد امام خمینی(ره) این دانشگاه اقامه می‌شود حضور یابند.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مراسم ویژه روز وحدت حوزه و دانشگاه ساعت 12:30 همان روز در تالار شهدا با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی مفتح فرزند آیت‌الله شهید مفتح ادامه می‌یابد.



وی با بیان اینکه پیوند حوزه و دانشگاه مسئله‌ای بسیار مهم است، جدایی حوزه و دانشگاه را مسئله‌ای تاریخی، ریشه‌دار و دامنه‌دار دانست و گفت: عوامل داخلی و خارجی بسیاری در پی تحقق این جدایی بوده‌اند.



عادلی‌نژاد فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد پیوند میان حوزه و دانشگاه را عاملی مهم تلقی کرد و گفت: احساس جدایی میان این دو نهاد نباید بر حوزویان و دانشگاهیان حاکم شود و این امر اولین گام در پیشرفت است.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزاری همایش‌های مشترک میان حوزه و دانشگاه را ایفاگر نقش مهم در نزدیکی باورها و قلب‌های دو نهاد دانست و اظهار کرد: تولید علوم انسانی اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری در وحدت حوزه دانشگاه نقش کلیدی را ایفا می‌کند. وحدت به معنای از بین رفتن یکی از نهادها نیست و البته وحدت این دو نهاد با موضوع جنبش نرم‌افزاری مورد نظر مقام معظم رهبری ارتباطی تنگاتنگ دارد که باید به‌عنوان یک چشم‌انداز به این مسئله نگریست.



وی ادامه داد: تولید علم اسلامی در سطوح مختلف یکی از مهم‌ترین راهبردهای نظام اسلامی برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.



عادلی‌نژاد درباره فعالیت کارگروه علم و دین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اساسی نهاد رهبری در همه دانشگاه‌ها ارتقای فرهنگ دینی در دانشگاه است که با تغییر مسئولان، تغییر نمی‌کند.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: استمرار کارگروه علم و دین در ارتباط تنگاتنگ با معاونت پژوهشی دانشگاه و مجموعه‌های مختلف علمی است و نهاد رهبری دانشگاه نیز در این راستا آمادگی خود را برای انجام فعالیت‌های میان رشته‌ای اعلام کرده است و ما نیز در راستای اهداف دینی و ارتقای تحقیقات میان‌رشته‌ای تلاش وافری خواهیم داشت.

captcha