350 آیه جهت پاسخگویی به تمام شبهات وهابیت وجود دارد
کد خبر: 1374818
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی:

350 آیه جهت پاسخگویی به تمام شبهات وهابیت وجود دارد

گروه اجتماعی: رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور با بیان اینکه تمام شبهات وهابیت و تکفیری‌ها بر 4 محور استوار است، گفت: 350 آیه در قرآن جهت پاسخگویی به تمام این شبهات وجود دارد که لازم است مبلغان این آیات را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده‌موسوی، رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور عصر روز گذشته، 24 بهمن در گردهمایی آموزشی مبلغان شیراز تحت عنوان مرزبانی مکتب اهل بیت(ع) در شیراز با اشاره به اقدامات دشمنان اسلام در سراسر دنیا گفت: علی‌رغم اینکه در دنیای امروزی‌، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی به‌صورت گسترده صورت می‌گیرد اما رشد اسلام از سایر ادیان بیشتر است.
وی، علت رشد عرفان‌های نوظهور را رشد مادی‌گرایی در جامعه عنوان کرد و افزود:‌ این عرفان‌ها خلأ معنا را با معارف مادی پر‌می‌کنند چنانچه در تولید بسیاری از فیلم‌ها این‌گونه اقدام می‌کنند و مشاهده می‌کنیم برخی از فیلم‌ها مانند ماتریکس، جن‌گیر و... بعد از گذشت سال‌ها، هنوز هم طرفدار دارند.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج سبک زندگی اسلامی تأکید کرد: باید در ترویج سبک زندگی یعنی در حوزه فردی و اجتماعی فرزندان خود حضور داشته باشیم و آن‌ها را به‌سمت مبانی اسلامی رهنمون کنیم.

تشریح اضلاع مثلث انحراف
رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور در ادامه با بیان اینکه در جهان اسلام یک مثلث به نام مثلث انحراف وجود دارد، به تشریح اضلاع مختلف آن پرداخت و گفت:‌ نخستین ضلع آن فرقه‌ای به نام مادیانه‌ است که مؤسس آن ابواحمد قادیانه بود و مرکز آن لندن است و امروزه مثل غده سرطانی کل فضای شبه قاره را در‌بر‌گرفته است و به‌شدت از سوی استعمار رشد می‌کند و زبان این فرقه، اردو است و اکنون نیز به‌شدت در حال رشد است.
وی، ضلع دوم این مثلث را فرقه بهائیت برشمرد و افزود: زمانی‌که شاه می‌خواست علی‌محمد باب، مؤسس این فرقه را بکشد، روسیه و انگلیس به‌شدت با این قضیه مخالفت کرده حتی تهدید نظامی کردند اما بالاخره او را کشتند.
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی با تصریح اینکه خاستگاه این فرقه در کشور اسرائیل قرار دارد، گفت: اسرائیل کشوری است که حتی مسیحیت نیز حق فعالیت ندارد چون آن را سرزمین موعود می‌دانند اما تنها فرقه‌ای که در اسرائیل فعالیت می‌کند بهائیت است و کعبه آمال این فرقه در اسرائیل قرار دارد و برای آن‌ها امکانات فراوانی فراهم کرده‌اند.
این مقام مسئول اظهار کرد: سومین ضلع این مثلث وهابیت است و مهم‌ترین عاملی که در رشد این فرقه به‌کار گرفته شده است مسئله شبهه است یعنی از طریق شبهه وارد می‌شوند و ویژگی شبهه نیز این است که حق و باطل را تلفیق می‌کند.
وی عنوان کرد: دلیل تسلط این فرقه در دنیای اسلام این است که حرمین شریفین تحت تسلط آن‌هاست و از 57 کشور دنیا جهت زیارت به آنجا مراجعه می‌کنند.
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی با تأکید بر اینکه هیچ فرقه‌ای به اندازه وهابیت نمی‌تواند بذر اختلاف را در دنیای اسلام گسترش دهد، گفت:‌ به همین دلیل است که استعمار تا این حد بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

تشریح فرقه‌های سلفی و تکفیری
وی در ادامه به تشریح فرقه‌های سلفی و تکفیری پرداخت و گفت: فرقه‌های دیگر به‌دلیل اینکه ضعف در اندیشه‌های اسلامی آنان دوامی نیاوردند اما وهابیت به‌دلیل حمایت گسترده استعمار توسعه می‌یابد.
رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور ضمن تشریح تاریخچه ظهور این فرقه ابراز کرد: محمدبن عبدالوهاب در قرن 12 ظهور پیدا می‌کند که کل آثار علمی او به 100 صفحه نیز نمی‌رسد و در آن زمان نیز از سوی پدر و برادر خود به‌شدت طرد می‌شود اما پس از مدتی به سراغ دولت می‌رود و از حمایت دولت سعودی برخوردار می‌شود و سیاست را با دیانت پیوند می‌دهد.
وی با تصریح اینکه وهابیت دو پایه دیانت و سیاست دارد، گفت:‌ دیانت برای سیاست مشروعیت ایجاد می‌کند و سیاست برای دیانت امنیت ایجاد می‌کند که وهابیت از این طریق تداوم یافت.
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ وهابیت 2 بار به کلی از میان برداشته می‌شود یکی توسط محمد‌علی پاشا از مصر و دیگری توسط آل‌رشید اما در این دوره عبدالرحمن از فرزندان آل سعود به همراه برادرش به کویت می‌رود و در اینجا از حمایت استعمار برخوردار می‌شود و در آنجا رشد یافته و به‌سوی سایر سرزمین‌ها مبلغ اعزام می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه ریشه وهابیت در استعمار است،‌ گفت: امروزه در جریان بیداری اسلامی کشورهای دیگر با وجودی که انقلاب می‌شود، عربستان به رهبران سابق آن کشورها امنیت سیاسی می‌دهد و عربستان سعودی به شدت از تکفیری‌ها حمایت می‌کند و امروزه قریب 3 هزار نفر از عربستان سعودی در سوریه می‌جنگند.
رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور در ادامه با بیان اینکه اگر این موارد به‌خوبی برای جوانان خود تبیین کنیم، بسیاری از شبهات از بین می‌رود، گفت: سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که امروزه در غرب اسلام‌ستیزی چگونه رقم می‌خورد؟ آنان در دوره‌ای کاریکاتور‌های موهن و قرآن‌سوزی انجام می‌دادند اما زمانی‌که متوجه شدند این موارد اثری ندارد، از طریق پخش کلیپ‌های کشتار مسلمانان از سوی وهابیت به اسلام‌ستیزی پرداختند.
وی با یادآوری اینکه وهابیت به‌شدت از طریق شبهه فعالیت می‌کند، گفت: مسئله شک دو مفهوم دارد یکی پرسش که استفهام دارد که سئوال پرسیده شده و پاسخ می‌گیرد اما هدف شبهه تخریب است و با پاسخ منطقی نیز از میان نمی‌رود و به سرعت پخش می‌شود و در فضای غیرپاسخگو نیز رشد می‌کند.
حجت‌ا‌لاسلام علیزاده‌موسوی تمام شبهات وهابی‌ها و سلفی‌ها را بر 4 محور عنوان کرد و افزود: نخستین محور توحید و شرک است که در اندیشه اسلامی توحید دو وجه نظری عملی و دارد که توحید نظری مقدمه توحید عملی است و توحید نظری دارای انواع مختلفی چون توحید ذاتی، صفاتی، حاکمیتی، رازقیت و... است و توحید عملی نیز دارای وجوه عمل، استعانت و عبادت است که وهابیت فقط بر روی توحید عبادی تأکید دارد و بقیه را حذف کرده است.
رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور ادامه داد: این فرقه معنای ظاهرگرایی را در عبادت آورده‌اند و می‌گویند عبادت یعنی خضوع و خشوع و هر جا خضوع و خشوعی باشد یعنی عبادت صورت گرفته است بنابراین در حرم‌های اهل بیت(ع) نیز که خضوع و خشوع صورت می‌گیرد یعنی عبادت شده است و این شرک  است.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از الفاظ قرآن معنای لغوی نیست، گفت: در جهان اسلام دو نوع دولت وجود دارد یکی دولت اسلامی و دیگری اسلام دولتی است که در رأس آن یک غیرمسلمان قرار دارد.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: دومین محور شبهات وهابی‌ها، ایمان و کفر است که دو منتهی الیه دارد یکی خوارج و دیگری مرجعه هستند؛ خوارج زمانی که به جایی وارد می‌شوند همه را می‌کشند و اکنون وهابی‌ها در سوریه دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند که مرحوم سیدمحسن امین 23 شباهت میان خوارج و وهابیت را در کتاب خود ذکر کرده است.
رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور، سومین محور شبهات وهابیت را مسئله بدعت دانست و گفت: این فرقه معتقدند که هر کاری که در 3 قرن اولیه اسلام انجام شده است سنت است و بعد از آن بدعت است و فتواهایی که علمای این فرقه منتشر می‌کنند به‌حدی عجیب است که گاهی اوقات حتی اجازه اجرای آن‌ها در کشورهای خودشان نیز داده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه چهارمین محور شبهات وهابیت، بحث حیات برزخی است که آن‌ها معتقدند انسان بعد از مرگ نیست و نابود می‌شود، گفت: تمام آیاتی که در قرآن کریم جهت پاسخگویی به این شبهات وهابیت وجود دارد، 350 آیه است که اگر این آیات را حفظ کنیم می‌توانیم به‌خوبی شبهات آن‌ها را پاسخ دهیم.
حجت‌‌الاسلام علیزاده‌موسوی بر ضرورت پرهیز از خرافه‌گرایی در مکتب شیعی به‌شدت تأکید کرد و افزود: نباید اجازه داد که وهابیت از این مسئله سوء‌استفاده کند و به شبهات خود دامن زند و این مسئله هوشیاری تمام علما، مردم و مخصوصاً مداحان را می‌طلبد و باید از انجام اقداماتی نظیر سنت‌های غلطی چون قمه‌‍‌زنی و زنجیرزنی با تیغ پرهیز کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های حج و زیارت کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه بحث خرافات در جامعه در حال گسترش است و اگر مراقب نباشیم برای دنیای اسلام بسیار مضر است.

captcha