فهم دقیق از جایگاه انسانی، بشر را از تکرار باز می‌دارد
کد خبر: 1385519
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد:

فهم دقیق از جایگاه انسانی، بشر را از تکرار باز می‌دارد

گروه اندیشه: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه فهم دقیق از جایگاه انسانی، بشر را از دچار شدن به تکرار بازمی‌دارد، گفت: با رسیدن به این جایگاه انسان به سوی نوآوری سوق داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌ عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دوازدهمین نشست کارگروه علم و دین که عصر دیروز، 19 اسفند در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه انسان عملکرد خود را با دو دیدگاه می‌تواند مورد بررسی قرار دهد، گفت: با این شیوه و نگرش مسیر حرکتی اعمال انسان متفاوت خواهد بود. در نگاه جزئی‌نگر به رفتار انسان فعالیت‌های روزمره، جزیره‌ای و ناپیوسته است.

وی افزود: فهم دقیق جایگاه گذشته، حال و آینده انسانی در عرصه‌های مختلف باعث می‌‌شود که اعمال پژوهشی و علمی با هدف به پیش رود.

عادلی‌نژاد با بیان اینکه مؤلفه‌های قدرت یک نظام متفاوت است، پرداختن به پیشرفت علمی را از مهم‌ترین این مؤلفه‌ها دانست و گفت: تمدن غرب با محوریت و اساس قدرت علم می‌تواند هر آنچه از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که خواهان آن است به ما القا کند و به تبع آن انتقال دهنده فرهنگ خود باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر اینکه نباید به کار پژوهشی به عنوان یک فعالیت خرد نگریست، اظهار کرد: اقدامات کوچک پژوهشی تولیدکننده یک فرهنگ بزرگ هستند و پیش‌فرض‌های بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی فرهنگ ناقص است.

وی با بیان اینکه فهم دقیق از جایگاه انسانی بشر را از دچار شدن به تکرار بازمی‌دارد و او را به سوی نوآوری سوق می‌دهد،‌ گفت: دغدغه اصلی کارگروه علم و دین این دانشگاه آن است که اعضای آن باید خروجی موفق پژوهش‌های خود را در به اهتزاز درآمدن علم دین بداند.

در ادامه این نشست مجید محمدشاهی، مسئول کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ایران اسلامی از نظر طب سنتی، اسلامی بسیار غنی است گفت: در انتشار این غنای فرهنگی و علمی در سرتاسر دنیا کوتاهی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مسائل علمی دینی در داخل کشور باقی مانده، چرا که اقدامات علمی پژوهشگران دارای مصرف داخلی است، گفت: پژوهش‌ها در این حوزه باید به گونه‌ای صورت پذیرد که دنیا به حقانیت مسائل دینی، اسلامی نائل شود.

محمدشاهی با بیان اینکه در پی اثبات علم از طریق توصیه‌های دینی هستیم گفت: همه ما مسلمانان قاطعانه پذیرفته‌ایم که هر کلمه قرآن علم است و دین به تنهایی علمی است که نیاز به اثبات از طریق پژوهش‌ و تحقیق ندارد.

مسئول کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوا بر توجه به بخش آموزش در زمینه علم و دین تاکید و تصریح کرد: ورود مباحث دینی علمی به واحدهای درسی دانشجویان می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد تا دانشجویان با این دیدگاه‌ها از سالهای اولیه تحصیل آشنا شوند و در نتیجه آن ذهنیت علمی،‌ پژوهشی و دینی شکل گیرد.

وی گفت: رابطه همکاری میان این کمیته، کارگروه علم و دین و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وجود دارد و پژوهش‌های رسیده از سوی اعضای کارگروه در اولویت مرحله داوری، تصویب و پرداخت هزینه پژوهش است.

محمدشاهی بر ضرورت حضور اساتید متخصص حوزه علمیه در سیر تدوین پژوهش‌های علم و دین تأکید کرد و پیشنهاد تدوین مجله آنلاین به منظور ثبت مقالات و پژوهش‌های دانشجویان دانشگاه را در این نشست ارائه کرد.

captcha