سیره عملی اهل بیت(ع)؛ بسته اخلاقی شیعیان/ جاذبه‌های دین بیان شود
کد خبر: 1416643
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
حجت‌الاسلام خوشنویس اظهار کرد:

سیره عملی اهل بیت(ع)؛ بسته اخلاقی شیعیان/ جاذبه‌های دین بیان شود

گروه اندیشه: مدیر اجرایی ستاد زکات فارس با تأکید بر اینکه تفسیری که اهل بیت(ع) از دین ارائه می‌دهند، کاملترین و جامع‌ترین تفسیر است، گفت: سیره عملی اهل بیت(ع) بسته اخلاقی ماست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا خوشنویس، مدیر اجرایی ستاد زکات فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تأکید بر لزوم ترویج اخلاق‌های دینی در جامعه، راهکارهای حل معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعیرا  به دو قسمت راهکارهای عمومی و ویژه تقسیم کرد و گفت: راهکارهای عمومی، بسط و گسترش اخلاق دینی است، آن هم با گرایش آموزه‌های اهل بیت(ع) و برداشت آن‌ها از قرآن، یعنی تفسیری که اهل بیت(ع) از دین ارائه می‌دهند، کاملترین و جامع‌ترین تفسیر است به تعبیر دیگر اخلاق و رفتار اهل بیت(ع) بسته اخلاقی ماست.

در دین اسلام باید جایگزین پدیده‌های حرام بیان شده است
وی اضافه کرد: در دین اسلام و همه ادیان الهی هر پدیده‌ای که حرام شمرده شده است جایگزین آن هم بیان شده است به‌عنوان مثال در دین ما ربا به‌عنوان عملی زشت و نکوهش شده بیان شده است و بخش زیادی از آیات ربا در سوره بقره آیات 277 به بعد آمده است ولی به‌جای آن جایگزین‌هایی نیز معرفی شده‌اند شامل بیع، صدقه، قرض‌الحسنه و زکات، پس بنابراین اگر دین ما در کنار یک پدیده «نه»  گذاشت چند جایگزین برای آن معرفی می‌کند؛ لذا رو‌ی‌‌آوری به دینی که بسته جایگزین دارد باعث عبور از همه مشکلات است اما همانگونه که گفته شد هم دین مهم است و هم مسیر فهم دین که آل محمد(ص) و اهل بیت(ع) هستند.

غفلت از ابزارکارهای انتقال مفاهیم دین، ما را به قهقرا می‌کشاند
حجت‌الاسلام خوشنویس به راهکار دوم اشاره کرد و گفت: راهکار دوم آن است که ما به ابزار کارهای نو توجه کنیم؛ غفلت از ابزار کارهای انتقال مفاهیم دین ما را به قهقرا می‌کشاند و قهقراگرایی باعث می‌شود آموزه‌های دینی مخاطب را خسته کند ولی بهره‌گیری از ابزار نو باعث می‌شود دین خسته‌کننده نباشد.
مدیر اجرایی ستاد زکات فارس تأکید کرد: باید جاذبه‌ها و شیرینی‌های دین را به گروه‌های هدف خود منتقل کنیم یعنی هم فرهنگ اهل بیت(ع) و هم ابزار کارها و انتقال شیرینی‌های آن معرفی شود.
وی اظهار کرد: شخصی از امام باقر(ع) پرسید دین چیست؟ امام(ع) فرمود: دین چیزی جز مهر و محبت نیست؛ پس بسته دین مجموعه‌ای است از دلسوزی‌های آسمانی و این دلسوزی‌ها گاهی خوشحال‌کننده است گاهی هم ممکن است ناراحت‌کننده باشد.
حجت‌الاسلام خوشنویس ابراز کرد: اگر بخواهیم این موضوع را به‌درستی توضیح دهیم به مأموریت یک پزشک توجه می‌کنیم؛ پزشک گاهی رفتار خیلی آرام با بیمار دارد ‌و گاهی اوقات مجبور می‌شود چاقو به بدن او فرو کند یا بدن او را ببرد، هم آرامش او هم پاره کردن بدن، هر دو از روی مهر است و کسی رفتار پزشک را با رفتار یک انسان خشن مقایسه نمی‌کند پس بنابراین بیان جاذبه‌ها و شیرینی‌ها دین باعث می‌شود که گروه هدف ما احساس کند که دین زبر و آموزه‌های دین تلخ نیست.

دوری از اخلاق‌های دینی ضریب امنیت عمومی را کاهش می‌دهد
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس عنوان کرد: اگر با دقت نگاه کنیم آسیب‌های اجتماعی و دوری از اخلاق‌های دینی باعث می‌شود ضریب امنیت عمومی به شدت کاهش یابد.
وی با بیان اینکه تقریباً 35 آسیب اجتماعی را می‌توان برشمرد که هر کدام همانند مانند تومور در پیکره اجتماعی می‌توانند تکاپوی جامعه را با کندی و رکود روبه‌رو کنند، گفت: مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی فقر، فحشا، سرقت، انحرافات جنسی، کلاه‌گذاری، آسیب‌رسانی به دیگران، ایجاد بلوا و ناامنی، طلاق، دیگر آزاری و امثال اینها عواملی عام و خاص دارد یعنی آسیب‌ها به‌صورت کلی عواملی دارند از جمله عوامل ضعف مدیریت مدنی، عدم حاکمیت فراگیر قانون، ضعف اجرای ضوابط و فاصله داشتن از تمدن عمومی، ناآگاه بودن از حقوق شهروندی همه اینها عوامل عمومی آسیب‌های اجتماعی هستند.
حجت‌الاسلام خوشنویس اضافه کرد: آسیب‌ها به نوبه خود هرکدام ریشه‌هایی دارند مثلاً اگر ما نگاه خود را به طلاق متمرکز کنیم طلاق عوامل و زمینه‌های ویژه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انتخاب بد و تغییرات در زندگی، کاهش جاذبه‌ها و افزایش مشکلات خانوادگی و غیره که باعث می‌شو‌د تا یک زندگی به انفصال تبدیل شود.

captcha