کاش سحرخوانی آواز سر دهد تا غفلت‌زدگان بیدار شوند
کد خبر: 1432882
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
گزارشی از سحری‌خوانی در نمایشگاه قرآن مشهد؛

کاش سحرخوانی آواز سر دهد تا غفلت‌زدگان بیدار شوند

گروه اجتماعی: سحر می‌رود و سپیده صبح چشم‌نوازی می‌کند اما کاش سحری بیاید و سحرخوانی آواز سر دهد تا ما در خواب غفلت‌ماندگان را بیدار کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آواز دهل می‌آید، گویا دعوتت می‌کند که نزدیک شوی، هر چه پیش می‌روم به آوا نزدیکتر می‌شوم، تا اینکه میرسم به نزدیکی محلی که این صدای آشنا از آن شنیده می‌شود، مردی می‌نوازد و گویا با نواختنش حرف دلش را به عرش می‌برد، اینجا آواز دهل شنیدن از دور خوش نیست، باید نزدیک باشی تا بتوانی حرف دل نوازنده را با تمام وجود حس کنی.

بی اختیار می‌نشینی، همانگونه که دیگران قبل از تو با نوای دهل خرامان خرامان آمده و گوش جان سپرده‌اند، صدای آسمانی ساز این نوازنده، دلت را به پرواز در می‌آورد و گه گاهی با کوبشی که در دهل ایجاد می‌کند، گویی می‌خواهد تو را از خواب بیدار کند.

سحرخوان شروع به خواندن می‌کند: بارالها ز گناهان همه سنگین باریم، خوار و شرمنده به درگاه تو رو آریم، عمر ما رفت و گرفتار هواییم هنوز، دامن آلوده و غفلت‌زده و بیماریم، خدای من! روسیاهیم زین بندگی و خودخواهی، رو سفیدیم که همچون تو خدایی داریم.

با این زمزمه‌ها فضای نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد بوی سحر می‌دهد، عطر دعا می‌پیچد و خواب را از چشمانت می‌رباید، گویی همراهی شدت صدای کوبه دهل با دعاخوانی پیرمرد سحرخوان می‌خواهد به معنای واقعی تو را از غفلت بیدار کند.

مرغ دل با بانگ سحرخوانانی که با معبود به سخن می‌پردازد، لحن دلنشین و صدای آسمانی مناجات‌خوانان هوایی می‌شود و بال پروازش محیا.
سحری‌خوانی به‌ویژه در ماه مبارک رمضان یکی از آیین‌های نیکو در روستاهای مناطق مختلف کشور در زمان‌های نه چندان دور بوده که امروزه تقریباً آثاری از آن باقی نمانده و منسوخ شده است.

در دورانی با رواج رسانه صوتی رادیو میان مردم و به‌ویژه جامعه شهری، امکان شنیدن شدن این نواها و نغمات موسیقی مذهبی از این رسانه شنیداری فراهم شد اما آرام آرام با فراگیر شدن تلویزیون، رمضان‌خوانی منسوخ شد.

بی‌شک تعدد و کثرت رسانه‌ها و گسترش روز افزون فضای مجازی از جمله دلایل از بین رفتن آئین سحرخوانی میان مردم است و در کنار آن عدم اطلاع‌رسانی دقیق توسط رسانه‌های مختلف صوتی و تصویری نسبت به آیین زیبای مذهبی از دیگر عوامل فراموشی آن است.

احیای سحرخوانی در نمایشگاه قرآن مشهد

از همین رو در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مراسم سحرخوانی همزمان با شب‌های 24 و 25 ماه مبارک رمضان با هدف اشاعه فرهنگ و آئین سحرخوانی بین مردم، به رسمیت شناختن هرچه بیشتر آئین و سنن مذهبی، حفظ و گسترش و جلوگیری از تحریف این سنت مذهبی در کشور برگزار شد.

این مراسم سحرخوانی و مناجات‌خوانی در هر شب از ایام یاد شده توسط 5 یا 6 نفر از سحرخوانان محلی طی ساعات 9 تا 11 شب در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد صورت گرفت.

به جهت استقبال مردم از مراسم سحری‌خوانی در نمایشگاه قرآن مشهد در سال‌های گذشته، کمیته آوا و نغمات مذهبی نهمین نمایشگاه، اقدامات مناسبی را برای برگزاری برنامه‌هایی چون سحرخوانی، مناجات‌خوانی، قنبرخوانی و صلوات‌خوانی را انجام داده است.

حضور سحرخوانانی از شهرستان‌های خراسان رضوی در نمایشگاه مشهد

خادمان فرهنگی شهرستان‌های اطراف مشهد، کاشمر، خواف، نیشابور و ... مانند سال‌های گذشته در این مراسم از سازهای کوبه‌ای برای اجرا و گسترش این فرهنگ میان بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

جوشش و گلبانگ سحرخوانان تو را بر بلندای آسمانی که معبود به انتظارت ایستاده می‌کشاند و برای لحظه ناب و دل‌انگیز اذان آماده می‌کند تا با دلی بیدار به استقبال مناجات و دیدار یار بروی آن هم در ماهی که به میهمانی خدا دعوت شده‌ای و با شنیدن اذان صبح، نیت روزه گرفتن را بر لب جاری می‌کنی.

سجاده‌ای باز کرده‌ای که پر است از گلبرگ‌های باغ اقاقی و شبنمی دارد به زیبایی اشک چشمان بندگی، راه سبزی رو به آسمان گشوده‌ای که خودت می‌مانی برای تک سواری در جاده عشق. سحر می‌رود و سپیده صبح چشم‌نوازی می‌کند، اما کاش سحری بیاید و سحرخوانی آواز سر دهد و ما از خواب غفلت بیدار شویم.

امید می‌رود اینگونه فعالیت‌ها در نمایشگاه قرآن و انعکاس آن از طریق رسانه‌های مختلف زمینه آشنایی بیشتر مردم با این آئین و رسم سنتی کشور را فراهم کند تا باز گوش جانمان با شنیدن این نواها برای شب‌زنده‌داری بیدار شود.

captcha