عظمت قرآن در هنگام تلاوت حفظ شود/ لزوم توجه به معانی آیات
کد خبر: 1442683
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۹
حجت‌الاسلام رستمی:

عظمت قرآن در هنگام تلاوت حفظ شود/ لزوم توجه به معانی آیات

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل فرهنگی زندان‌های کشور با تأکید بر اینکه در تلاوت قرآن باید مراقب باشیم که مبادا آن را با آهنگ‌های فسق بخوانیم، گفت: عظمت قرآن در هنگام تلاوت باید حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام رضا رستمی، مدیرکل فرهنگی ـ تربیتی زندان‌های کشور عصر روز گذشته، دوم شهریور در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن مددجویان مرد زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت منطقه 2 کشور که در زندان مرکزی شیراز برگزار شد، به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) تأکید فرمودند که قرآن را باید با لحن عربی بخوانیم.
وی افزود: در تلاوت قرآن باید مراقب باشیم که مبادا آن را با آهنگ‌های فسق بخوانیم و نباید این کتاب آسمانی را با لحن‌های موسیقی به بازی بگیریم زیرا عظمت قرآن باید حفظ شود.
حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه در روایت‌ها آمده است که قرآن کریم با حزن نازل شده است، گفت: این مسئله نیز باید در هنگام تلاوت آن، درنظر گرفته شود به‌ویژه در هنگام تلاوت آیات عذاب باید حالت حزن در قاری نمودار شود و این حالت باید به شنوندگان نیز منتقل شود زیرا این مسئله موجب تغییر می‌شود.
مدیرکل فرهنگی زندان‌های کشور اضافه کرد: تلاوت قرآن بدون توجه به معانی، اثر دارد اما معجزه نمی‌کند و صرف تلاوت برای حافظه و نورانیت چشم و فکر خوب است اما آنکه در انسان تحول و تغییر ایجاد می‌کند و فکر انسان را الهی و نورانی می‌کند، توجه به معنا و مفهوم قرآن کریم است.
وی با تأکید بر اینکه انس با قرآن کریم غوغا می‌کند، گفت: در روایت‌ها داریم که یکی از علایم مسلمان بودن  این است که در هر روز 10 آیه از قرآن را تلاوت کنیم و همچنین یکی از علامت‌های مؤمنان نیز این است که روزانه حداقل 50 آیه قرآن را می‌خوانند.
حجت‌الاسلام رستمی همچنین بر لزوم تفکر در آیات قرآن تأکید کرد و گفت: خداوند می‌فرماید که حقیقت انسانی که به‌وسیله گناه از بین می‌رود قابل احیاست البته وسیله می‌خواهد اما هدایتگر اصلی خداوند است و وسیله آن ممکن است اهل بیت(ع)، اساتید یا تلاوت قرآن باشد.
مدیرکل فرهنگی زندان‌های کشور تأکید کرد: این تصور که متأسفانه هنوز در برخی از مددجویان وجود دارد که ما دیگر تغییر نمی‌یابیم و یا اینکه توبه گرگ مرگ است، خلاف نص صریح آیه 16 سوره حدید «أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ...؛ آیا براى کسانى که ایمان آورده‌‏اند هنگام آن نرسیده که دلهایشان به یاد خدا و آن حقیقتى که نازل شده نرم [و فروتن] گردد...» و یا آیات دیگر قرآن کریم است.
وی اضافه کرد: باید در هنگام تلاوت قرآن، حتی به معنی یک آیه نیز توجه کرده و در آن تأمل کنیم که این مسئله موجب ارتباط بین ما و خداوند می‌شود و زنگارهای دل را می‌زداید.
حجت‌الاسلام رستمی گفت: علاوه بر این باید در هنگام تلاوت قرآن، آداب آن را مانند با وضو بودن، رو به قبله نشستن، در جای خلوت تلاوت کردن و غیره را رعایت کنیم.

captcha