هشت سال دفاع مقدس، بخش مهمی از میراث فرهنگی ایران است
کد خبر: 1457640
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱

هشت سال دفاع مقدس، بخش مهمی از میراث فرهنگی ایران است

گروه اجتماعی: مشاور عالی شهردار اصفهان هشت سال دفاع مقدس را بخش مهمی از میراث فرهنگی ناملموس ایران عنوان و بر لزوم ثبت و ضبط و معرفی آن به آیندگان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از واحد اطلاع‌رسانی دبیرخانه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس، مهدی جمالی‌نژاد، مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه بخشی از فرهنگ ناملموس معنوی کشورمان را تاریخ شفاهی کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر تشکیل می‌دهد، گفت: خاطرات شفاهی حماسه‌ها، ایثارها و از جان گذشتگی رزمندگان، آزادگان و جانبازان صبورمان گنج بی پایان نهفته‌ای است.

وی تأکید کرد: بدون شک این خاطرات ارزشمند می‌ تواند نسل به نسل و سینه به سینه نقل شود و در عین معنویت و طلاوت، پندآموز هم باشد و دانسته ها و تجربیات زیادی رو به آیندگان منتقل کند و سبک زندگی اسلامی و معنوی را ترغیب نماید؛ خاطراتی که گاه متوجه شخصیتی و گاه به شهر خاصی برمی‌‌گردد.

مشاور عالی شهردار اصفهان افزود: شخصیت‌هایی که به علت اقدامات خدامحور و الهی و ایثارگری ‌های میهن دوستانه و خلق و خوی پهلوانی و قهرمانی، در اذهان عمومی مسلمین جهان ماندگار شده و مصداق های اسطوره‌های جدید در کنار اسطوره های کهن این مرز و بوم‌اند.

جمالی‌نژاد بیان کرد:با ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس می‌توان یک منبع مستند را برای پژوهشگران این حوزه فراهم کرد و علاوه بر بیان روایت رزمندگان در دوران جنگ، سلوک و شیوه زندگی شخصی آنها را هم مطالعه کرد.

وی یادآور شد: البته در تاریخ شفاهی جنگ به‌عنوان مصداقی از میراث فرهنگی ناملموس معاصر بایستی شرح وقایع را بر اساس دیدگاه ها و عملکرد شاهدان از خاطره رشادت ها و فداکاری ها ثبت و ضبط کرد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه ما در تاریخ معاصر کشورمان با دو اتفاق عظیم (که همان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود) روبرو هستیم که آحاد مردم در آنها نقش داشته اند، خاطرنشان کرد: بایستی آیندگان از این تاریخ شفاهی درس ها بگیرند و این دو اتفاق بایستی به عنوان گنجینه های نفیس میراث معنوی، چراغ راه آیندگان باشد.

وی تصریح کرد: در واقع فرهنگ پایداری و مقاومت پدافند غیرعامل فرهنگ ماست که بسیاری از حوادث آینده را می توانیم با آن بیمه کنیم و در ثبت و ضبط این فرهنگ فاخر، اصیل و ارزشمند که ریشه در آیین فتوت و جوانمردی، ایرانیان دارد، دچار نگاه ژورنالیستی و تبلیغاتی صرف نشویم و آن را به عنوان یک سبک معنوی زندگی در شیوه های مهارتی زندگی نهادینه کنیم.

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: به تازگی گونه ای از گردشگری در کشور‌ها به نام گردشگری جنگ هم مطرح است که راهیان نور با رویکردی به مراتب متعالی تر از آن می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را سیراب از معنویت و روحانیت کند.

captcha