تلقی سالمند به‌عنوان شهروند درجه دو؛ پیامد دور شدن از تعالیم دینی
کد خبر: 1458355
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

تلقی سالمند به‌عنوان شهروند درجه دو؛ پیامد دور شدن از تعالیم دینی

گروه اجتماعی: تا زمانی‌که اخلاق، انسانیت و الهیات در زندگی انسان‌ها در حاشیه و مبنای تقسیم‌بندی بشری، اقتصاد باشد، مسیری را طی می‌کنیم که نتیجه آن درجه‌بندی کردن آدمیان است و تنها راه برون‌رفت از این عرصه بازگشت به تعالیم دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌ عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز‌ در همایش ارتقا‌ سلامت سالمندان که امروز چهارشنبه، 16 مهر در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، گفت: مسئله سالمندی و سالمندها شاید فراتر از لایه اجتماعی باشد و فارغ از نگاه اداری و خدماتی به این مسئله دارای لایه عمیق‌تر و دقیق‌تر است.

وی ادامه داد: لایه دقیق‌تر این مسئله آن است که در دنیای کنونی با همه پیشرفت‌‌ها در صنعت، علم و تکنولوژی با سرعتی بسیار بالا که رشد تحقیقات بشر امروز در نیم ‌قرن گذشته را برابر با همه دنیای بشریت می‌داند، سالمندان به شهروندان درجه دو تبدیل شده‌اند؛ بشری که در آرمان‌ها و اندیشه‌های خود نه تنها تسخیر طبیعت را در فکر دارد بلکه به دست آوردن سیاره و کرات دیگر را آرمان خود می‌داند. انسانی که پا را از جهان خود فراتر گذاشته در مسائلی سطحی و جزیی دچار مشکل می‌شود و هم‌اکنون دوره آن رسیده که بشر با همه قدرت علمی و فناورانه خود از این مقوله‌ها عبور کند.

حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد بیان کرد: اتفاقات رخ داده در دنیای امروز و استمرار آن باعث شده در زندگی فردی و اجتماعی، انسان‌ها به شکل پنهان و نه پیدا درجه‌بندی شوند و سالمندان به‌عنوان شهروندان درجه دو مورد توجه قرار می‌گیرند و این علاوه بر آنکه علامت سؤالی برای بشریت محسوب می‌شود علامت تعجبی برای همه ماست که این فرآیند را طی خواهیم کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عنوان کرد: تأسف بزرگ در این مسئله آن است که برخلاف آنچه دین بر مبنای آیه 13 سوره حجرات «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏‌تردید خداوند داناى آگاه است» به ما امر فرموده ملاک ارزش‌گذاری در جامعه امروز با محوریت کارکردهای اقتصادی انسان‌ها شناخته می‌شوند. تا زمانی‌که اخلاق، انسانیت و الهیات در زندگی ما در حاشیه باشد و مبنای تقسیم‌بندی انسان‌ها درآمدزایی باشد مسیری را طی خواهیم کرد که نتیجه آن درجه‌بندی کردن آدمیان است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه تصحیح این امر بازگشت به تعالیم دینی است که تنها معیار برای تقسیم‌بندی برای انسان‌ها را تقوا می‌داند. در جامعه دین‌محور سالمندان هیچگاه احساس درجه دو بودن را نخواهند داشت.

captcha