حماسه‌های فردوسی و عاشقانه‌های شهریار تا ادیبان برجسته جهان همه از علی(ع) می‌گویند
کد خبر: 1459862
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

حماسه‌های فردوسی و عاشقانه‌های شهریار تا ادیبان برجسته جهان همه از علی(ع) می‌گویند

گروه اندیشه: اشعار و ابیات بسیاری از شاعران و ادیبان جهان درباره مدح امام علی(ع) و جوانمردی‌های اوست، به‌گونه‌ای که از اشعار حماسی فردوسی تا غزل‌های شهریار می‌توان شعرها و ابیات بی‌نظیری درباره مولا علی(ع) یافت.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، نام علی(ع) واژه‌ای است که دل‌های همه را مجذوب خویش کرده و در این میان نویسندگان و شاعران که هنرمندانه‌تر از دیگر افراد جامعه از ابزار کلمه برای بیان عواطف خویش استفاده می‌کنند توانسته‌اند به شکل زیبایی از عظمت مولا علی(ع) یاد کنند.



از حافظ که در وصف مولا علی(ع) فرمود: «مردی ز کننده در خیبر پرس/ اسرار کرم ز خواجه قنبر پرس/ گر طالب فیض حق به صدقی حافظ/ سرچشمه آن ز ساقی کوثر پرس» تا اقبال لاهوری شاعر برجسته غیر ایرانی که گفت «مسلم اول شه مردان علی/ عشق را سرمایه ایمان علی / از ولای دودمانش زنده‌ام/ در جهان مثل گهر تابنده‌ام، تا جرق جرداق مسیحی که علی را کُشته عدالت می‌داند دانسته‌اند که همه زیبایی‌ها در علی(ع) جمع شده است».



سیدمهدی رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بیان کرد: به جرأت می‌توان گفت اکثر شاعران ایران زمین در طول تاریخ درباره فضائل امام علی(ع) شعر گفته‌اند به‌گونه‌ای که از اشعار حماسی فردوسی تا غزل‌های شهریار می‌توان شعرها و ابیات بی‌نظیری درباره مولا علی(ع) یافت.



وی اظهار کرد: از قله‌های ادب فارسی، می‌توان برخی از شاعران را مثال زد که در وادی مدح علی(ع) گام نهاده‌اند به‌عنوان مثال فردوسی در مقدمه شاهنامه‌اش از مقام امام علی(ع) گفته و اینکه هر کس سوار بر کشتی اهل بیت(ع) شود راه رستگاری خواهد یافت.



منقبت امام علی(ع) در دیوان ناصرخسرو



عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: همچنین، ناصرخسرو نیز در دیوانش به‌نوعی منقبت امام علی(ع) است و مولوی، شاعر عارف نیز وقتی می‌خواهد از صفت برجسته اخلاص سخن بگوید از اسطوره اخلاق و انسانیت حضرت علی(ع) نام می‌برد و مطرح می‌کند که چگونه امام علی(ع) حتی در مقابله با دشمن نیز همه چیز را در مدار اخلاص و بندگی می‌خواهد.



 رحیمی عنوان کرد: حافظ نیز در ابیاتی به حضرت علی(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق / بدرقه رهت شود همت شحنه نجف و در جاهای دیگری نیز از ایشان یاد می‌کند.



وی ادامه داد: در میان شاعران معاصر نیز کسانی چون شهریار غزل‌های زیبایی در وصف مولا علی(ع) سروده‌اند که در میان مردم نیز مشهور است و افراد دیگری نیز در این وادی چه در ایران و چه در ادبیات جهان قلم زده‌اند که نشان از شخصیت جهانی حضرت علی(ع) دارد.



توماس کارلایل درباره شخصیت حضرت علی(ع) می‏‌گوید



 مدرس ادبیات دانشگاه بیرجند مطرح کرد: به عنوان مثال توماس کارلایل درباره شخصیت حضرت علی(ع) می‏‌گوید «نمی‏‌توانیم از ستایش و مدح علی(ع) خودداری کنیم زیرا جوانی بود شریف‌القدر و بزرگ‏منش، سرچشمه رحمت، لطف و رأفت آمیخته بود».



وی عنوان کرد: جبران خلیل جبران ادیب و فیلسوف لبنانی و مسیحی نیز می‌گوید «به عقیده من پسر ابوطالب اولین قدیسی است که با روح کلی ملازم شده و با او همنشینی‌‏ها داشته است و آهنگ‌های ابدیت را از روح کلی شنیده و در گوش قومی که از این گونه نغمه‌‏ها نشنیده بودند، منعکس ساخته است».



رحیمی یادآور شد: شبلی شمیّل یکی از دانشمندان برجسته نیز درباره عظمت مولا علی(ع) می‌گوید «علی(ع) بزرگ بزرگان جهان و تنها نسخه منحصر به‌فردی است که در گذشته و حال، شرق و غرب جهان نمونه‌ای مانند او را ندیده است».

captcha