رشد جنين در متون علمی شباهت بسياری به مرحله‌بندی در قرآن دارد
کد خبر: 2287584
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳

رشد جنين در متون علمی شباهت بسياری به مرحله‌بندی در قرآن دارد

گروه انديشه و علم: رشد جنين در متون علمی به 5 قسمت تقسيم می‌شود و شباهت بسياری به مرحله‌بندی در قرآن كريم دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، وحيد بياتی، عضو هيئت علمی گروه علوم تشريحی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز در سمينار جنين‌شناسی از منظر قرآن كه پيش از ظهر امروز، 17 اسفندماه در سالن امتحانات دانشكده پزشكی اين دانشگاه برگزار شد، اظهار كرد: رشد جنين در متون علمی به 5 قسمت تقسيم می‌شود و شباهت بسياری به مرحله‌بندی در قرآن كريم دارد.
وی ادامه داد: در قرآن كريم مرحله اول لقاح است كه تحت عنوان «نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ» در سوره انسان از آن ياد می‌شود. نطفه كه در آيات كاملاً مشخص است كه يا اسپرم است يا تخمك كه با هم تركيب می‌شوند.
بياتی عنوان كرد: مرحله دوم «علقه» و مرحله سوم «مضغه»، تشكيل استخوان، انشاء و در نهايت تولد نوزاد است. علقه در چندين آيه ذكر شده است و بلافاصله پس از نطفه رخ می‌دهد.
عضو هيئت علمی گروه علوم تشريحی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز بيان كرد: علقه سه معنا دارد؛ نخست آن كه چيزی كه شبيه لخته خون است. دوم در عربی به معنای زالو است و سوم همان شكل ظاهری آن است كه حالت معلق دارد و از جايی آويزان می‌شود. هر سه تعريف در معنای علقه است و در رشد جنين ديده می‌شود.
وی اضافه كرد: در مرحله علقه جنين كه دو لايه بوده است در پايان سه لايه می‌شود. مرحله مضغه كه معنای آن گوشت جويده شده است و قرآن در بكارگيری اين كلمه خواسته كه شكل بيرونی جنين را بيان كند، همان عدم سازماندهی مشخص جنين است.
عضو هيئت علمی گروه علوم تشريح دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: جنين در روزهای 20 تا 30 روزهای مبداً تشكيل استخوان و پوست را می‌گذارند و اين معنای واقعی مضغه است. از روز 30 به بعد شكل جنين به فرم واقعی خود تبديل می‌شود. جنين در مرحله مضغه شكل خاصی ندارد و در نگاه اول نمی‌توان گفت اين جنين انسان است. در مرحله پس از مضغه، بافت‌های استخوانی تشكيل می‌شود و اين مرحله تا هفته 6 و هفته 7 بارداری ادامه می‌يابد.
بياتی بيان كرد: در جنين‌شناسی ثابت شده است كه ابتدا استخوان تشكيل می‌شود و پس از آن بافت‌های پوستی شكل می‌گيرند و اين آيه بيان می‌كند كه جنين 6 ماه به بعد زنده می‌ماند. مدت زمان بارداری نيز در آيات قرآن اشاره شده است و همچنين به رحم نيز به موقعيتی با ثبات اشاره شده است.
captcha