سلفی‌گری؛ بزرگترين چالش و خطر برای اسلام/ وحشی‌گری خصوصيت بارز سلفيون است
کد خبر: 2529586
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲

سلفی‌گری؛ بزرگترين چالش و خطر برای اسلام/ وحشی‌گری خصوصيت بارز سلفيون است

گروه اجتماعی: نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بيان اينكه سلفيت از زمان پيدايش تاكنون بزرگترين چالش و خطر برای اسلام بوده است، تصريح كرد: تكفير مسلمانان، وحشی‌گری، تقديس بنی‌ اميه و ارتباط تنگاتنگ با صهيونيسم ويژگی‌های بارز سلفيون است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خوزستان، آيت‌الله محسن حيدری، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز شامگاه گذشته دوشنبه، 16 ارديبهشت‌‌ماه در تجمع اعتراض‌آميز هيئات مذهبی اهواز نسبت به هتک حرمت اماكن مقدس شيعيان در سوريه كه در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، گفت: به‌واسطه جسارت و اهانت وهابيون وابسته استكبار جهانی به مرقد حُجر بن عدی كندی و حضرت جعفر طيار عواطف مؤمنين و امت اسلامی جريحه‌دار شده و موج اعتراض در سراسر جهان شكل گرفته است.
وی صحبت‌های خود را در دو بخش تاريخچه سلفيون و ويژگی‌های وهابيت و بحث درباره شخصيت حجر بن عدی و حضرت جعفر طيار ادامه داد.
آيت‌الله حيدری در خصوص تاريخچه سلفيون اظهار كرد: سلفی‌ يعنی گذشته‌گرا، سلفيون می‌گويند بايد اسلام را با ديدگاه مسلمانان صدر اسلام كه در قرون اول، دوم و سوم می‌زيسته‌اند شناخت و نبايد عقل را در شناخت اسلام دخالت داد.
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مراحل تاريخی بروز سلفی‌گری گفت: سلفی‌گری در سه مرحله تاريخی بروز كرده كه اولين آن در قرن چهارم و به سردمداری علی بن خلف بربهاری در بغداد بوده است. او گروهی بر اساس تفكر مذهب احمد بن هنبل به‌عنوان سلفيت تشكيل داده بود و هر كس مخالف اين تفكر بود را به هلاكت می‌رساند. برای مثال يك زن شيعه كه در ايام محرم برای امام حسين(ع) نوحه‌خوانی می‌كرد را با اين منطق كه در زمان پيامبر(ص) كسی برای امام حسين(ع) نوحه‌خوانی نكرده و اين عمل بدعت و حرام است، به دار آويختند.
امام جمعه موقت اهواز مرحله بعد سلفيون را در قرن هشتم عنوان كرد و افزود: در اين دوره ابن تيميه بر اساس تفكر احمد بن هنبل يك سری بدعت‌ها آورد از جمله آن حرمت توسل بود كه اولين بار توسط او مطرح شد و قبل از آن هيچ مسلمانی قائل به حرمت توسل به پيغمبر اكرم(ص) و ذوات مقدس اوليای خدا نبوده است برای اولين بار او توسلات را شرک دانست. در مقابل او علمای اسلام، نه تنها شيعه كه اهل‌ سنت مالكی‌ها، حنفی‌ها، شافعی‌ها و حتی حنبلی‌ها ايستادند و محكوم به زندان شد و در زندان مرد. با مرگ او و شاگردش، آن افكار از بين رفت تا اينكه مرحله سوم سلفی‌گری بروز كرد.
آيت‌الله حيدری در توضيح مرحله سوم سلفی‌گری اضافه كرد: مرحله سوم سلفی‌گری در قرن دوازدهم توسط محمدبن عبدالوهاب در عربستان احيا شد. او مذهب وهابيت را با تابلوی سلفيت بنا كرد و حرف‌های ابن تيميه را مطرح كرد. سپس مورد حمايت آل‌سعود قرار گرفت و بعدها انگليسی‌ها اين را سوژه خوبی برای ايجاد اختلاف ميان مسلمانان ديدند و جريان وهابيت اينگونه شكل گرفت.
امام جمعه موقت اهواز با بيان اينكه سلفی‌گری از زمان پيدايش تاكنون بزرگترين چالش و خطر برای اسلام بوده است، گفت: خطر سلفيون به دليل ويژگی‌های آن است؛ يكی از خصوصيات آن‌ها تكفير همه مسلمانان است نه تنها شيعه كه اهل‌ سنت را نيز تكفير می‌كنند؛ لذا اكثريت اهل‌ سنت هم آن‌ها را قبول ندارند. تكفير مسئله تازه‌ای نيست و برای اولين بار خوارج در زمان اميرالمؤمنين(ع) آن را مطرح كردند؛ لذا يكی از علمای اهل سنت كتابی در خصوص وهابيون نوشت با عنوان «خوارج هذا العصر».
وی خصوصيت و ويژگی‌ ديگر وهابيون را مخالفت و تضاد با عقل و منطق بيان و اظهار كرد: غير از احساسات و تعصب و جهالت چيزی در كتب و گفتمان وهابيون وجود ندارد. صريحاً می‌گويند عقل را كنار می‌گذاريم و فقط با ديد سلفيون به دين می‌نگريم. سومين خصوصيت سلفيون وحشی‌گری و خشونت فوق‌العاده است در زمان خوارج، مراحل اول و دوم و تا مرحله سوم سلفی‌گری، وحشی‌گری خصوصيت بارز آن‌ها بوده است.
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان ادامه داد: عبدالوهاب وقتی بر سر كار آمد تا حدود 70 سال با اهل سنت درگير بود. در آن سال‌ها وهابيون ده‌ها هزار نفر را سر بريدند و اساس وهابيت بر خون مسلمانان پايه‌ريزی شد. آن‌ها پس از ورود به عراق از سال 1216 تا 1225 چندين تهاجم به كربلا و نجف داشتند و بالغ بر 150 هزار زائر شيعه را كشتند و در سال‌های اخير نيز شاهد جنايات و كشتارهای آن‌ها هستيم كه تنها در همين سال‌ها حداقل 200 هزار شيعه در عراق توسط وهابيت كشته شده است.
آيت‌الله حيدری وابستگی فكری سلفيون به بنی‌ اميه را ويژگی‌ و خصوصيت ديگر سلفيون عنوان كرد و گفت: آن‌ها بنی‌ اميه را تقديس می‌كنند، ابن تيميه چندين كتاب در خصوص معاويه نوشته و در مقابل تا توانسته احاديث و فضائل ائمه(ع) را زير سؤال برده و مورد تشكيک قرار داده است. در عربستان مشاهده كردم كتابی با عنوان اميرالمؤمنين يزيد بن معاويه در مدارس ابتدايی تدريس می‌شود. اكنون در قضايای سوريه صريحاً می‌گويند كه ما برای احيای بنی‌ اميه آمده‌ايم؛ لذا اسم گروهشان «نصره الشام» يعنی ياری رساندن به شام برای احيای بنی‌ اميه است.
وی گفت: ويژگی‌ ديگر سلفيون وابستگی به صهيونيسم است، اينها با صهيونيسم ارتباط تنگاتنگ دارند و از ابتدای پيدايش صهيونيسم، وهابيت در كنار آن قرار گرفت. زمانی كه يهودی‌ها از اروپا و مناطق ديگر آمدند و فلسطين را اشغال كردند عبدالعزيز بن عبدالوهاب پدر ملك فهد نامه‌ای به اين مضمون نوشت كه ما اين يهود بيچاره را جا داديم در فلسطين و فلسطين را به يهود بخشيديم. سلفيون و صهيونيسم از همان ابتدا تاكنون در كنار هم هستند.
یادآور می‌شود، اين مراسم كه با حضور هيئات مذهبی اهواز برگزار شد با نوحه‌خوانی و مداحی شيفتگان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ادامه پيدا كرد.
captcha