فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی به درستی منعکس نمی‌شود/ ضرورت برنامه‌ریزی‌ قرآنی برای شهرستان‌ها
کد خبر: 2612389
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
در مشهد عنوان شد:

فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی به درستی منعکس نمی‌شود/ ضرورت برنامه‌ریزی‌ قرآنی برای شهرستان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: پنجمین کارگروه تبلیغ و ترویج شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی صبح امروز با تشریح فعالیت‌های قرآنی و تأکید بر انعکاس فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌ریزی برای انجام این‌گونه امور در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،پنجمین کارگروه تبلیغ و ترویج شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی صبح امروز، ششم آذرماه با تشریح فعالیت‌های قرآنی و تأکید بر انعکاس فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌ریزی برای انجام این‌گونه امور در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است، اظهار کرد: رسیدن به حیات طیبه، بدون حاکمیت آموزه‌های هدایت‌گرانه آن ممکن نیست.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب ادامه داد: باید با محور تبلیغ و ترویج قرآن فعالیتی را آغاز کرد که انس با قرآن در وجود افراد قرار گیرد و این انس و همنشینی قطعا اثرات و منایج مثبت بعدی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کار پژوهشی بر عهده دانشگاه‌ها قرار دارد، افزود: در سند توسعه فرهنگ قرآنی نیز امور پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شده اما پژوهش را با رویکرد تبلیغ و ترویج در این کارگروه دنبال می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کارگروه‌های شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، ابراز کرد: هدف اصلی که در این کارگروه‌ها دنبال می‌کنیم، ترویج بحث قرآن و عترت است.

مهدی رمضانی، نماینده اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این کارگروه در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه قرآن کریم راه‌حل‌های زیادی را برای مشکلات عنوان می‌کند، ابراز کرد: هم اکنون بحث تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با دشمن مطرح است لذا ما باید با استفاده از این کتاب آسمانی راهی را برای مقابله با دشمن به‌دست بیاوریم.

بهره‌مندی از زبان هنر در موضوعات قرآنی

رمضانی با اشاره به موضوع تصویرسازی موضوعات قرآنی، عنوان کرد: نحوه تصویرسازی موضوعات قرآن کریم و نمایشنامه‌خوانی که بیشتر اروپائیان با اهداف غربی چاپ کرده‌اند از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا ما باید با استفاده از زبان هنر موضوعات قرآنی را بیان کنیم.

حجت‌الاسلام یوسف طهماسبی، مسئول دبیرخانه شورای شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تأثیر جلسات قرآنی، ابراز کرد: ما در تلاشیم تا در کارگروه تبلیغ و ترویج این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم شیوه‌های جدید قرآن آموزی به چه میزان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه باید برای تأثیرگذاری جلسات و فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد، اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد، قطعا متوجه خواهیم شد که این جلسات چه نقطات منفی و مثبتی را بر روی فرد می‌گذارد.

لزوم برنامه‌ریزی در انجام کارهای قرآنی

در ادامه این نشست مهدی آقامحمدیان، مدیرعامل جامعه قاریان مشهد با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی در انجام کارهای قرآنی، عنوان کرد: البته انجام کار قرآنی نیازمند مشخص کردن شاخص‌های مناسب برای انجام چنین کاری است بنابراین در نخستین اقدام باید روش‌ها، امکانات و ابزارهای موجود مشخص شوند.

مهدی لسانی، رییس اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی به عنوان دیگر سخنران این جلسه با تأکید بر اینکه مشهد مهم‌ترین قطب قرآنی جهان اسلام محسوب می‌شود، بیان کرد: مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی خواهد شد لذا یکی از مؤلفه‌های فرهنگی جهان اسلام توجه به فعالیت‌های قرآنی است.

رییس اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی ادامه داد: بنابراین باید منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی مشهد که در سال 2017 عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد، رونمایی شود.

تصویب مصوباتی برای گسترش فرهنگ قرآن در جامعه

بر اساس این گزارش در این نشست برای گام برداشتن در حوزه تبلیغ و ترویج، بررسی تبلیغ چهره به چهره قرآن و سازکار اجرایی آن، بررسی شیوه‌های جدید در آموزش قرآن کریم، بررسی علل قرآن‌پذیری و دوری از قرآن، بررسی راهکارهای تبلیغ و ترویج قرآن کریم از نگاه قرآن به ویژه اهل البیت(ع)، بررسی راهکارهای میل به قرآن در تاریخ اسلام، بررسی راهکارهای ورود قرآن به بازار و مجامع اجتماعی و خانواده به تصویب رسید.

همچنین بررسی نوع نگاه قرآن به مسائل اجتماعی مخصوصا سبک زندگی دینی، احصاء تذکرات تربیتی و روان‌شناسانی از قرآن کریم، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی جلسات قرآن کریم، ارائه الگوی شخصیت‌های دینی و نوع ارتباطشان با قرآن و عترت، بررسی راهکارهای تصویرسازی آیات قرآنی با استفاده از ابزار هنر، بررسی تطبیقی قطب‌های قرآنی مشهد و جهان اسلام و بررسی تأثیرگذاری نمایشگاه‌های قرآن و عترت و آسیب‌شناسی آن به تصویب کارگروه تبلیغ و ترویج رسید.

بر این اساس مصوبات تصویب شده توسط کارگروه تبلیغ و ترویج در جلسه بعدی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بیان خواهد شد.

صداوسیمای خراسان رضوی نیازمند اجرای یک برنامه قرآنی مدون و جامع است

در ادامه این نشست حمید غلامی، مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد با اشاره به طرح قرآنی نوین صداوسیما، عنوان کرد: صداوسیمای خراسان رضوی به دلیل ظرفیت بالای این استان و به خصوص شهر مشهد در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازمند اجرای یک برنامه قرآنی مدون و جامع است.

غلامی به تولید و پخش یک برنامه قرآنی 30 دقیقه‌ای در فاز اول یک روز در میان و در فاز دوم هر روز اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث انعکاس اخبار قرآنی استان، جلوه‌های ویژه فعالیت‌های قرآنی، گزارش جلسات قرآنی و ... در این برنامه قرآنی به نمایش گذاشته خواهد شد تا اقدامی جهت ترویج و معرفی فعالیت‌های قرآنی برای مردم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه هر برنامه دو میلیون تومان برآورد شده است، اظهار کرد: هزینه اجرای سه ماهه این برنامه 60 میلیون و در سال نیازمند تأمین اعتبار 250 میلیون تومان هستیم لذا در تلاشیم در حوزه‌های بعدی از بخش‌های خصوصی مرتبط با قرآن و عترت استفاده کنیم.

مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد با بیان اینکه عزم صداوسیما خراسان رضوی بر انجام جدی‌تر فعالیت‌های قرآنی است، تأکید کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته این سازمان پیشرفت‌های بسیار خوبی را به دست آورده است که امیدواریم در این برنامه قرآنی گامی مؤثر در جهت انجام فعالیت‌های قرآنی برداریم.

ضرورت برنامه‌ریزی‌ قرآنی برای شهرستان

در ادامه این جلسه مهدی لسانی، رییس اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی عنوان کرد: کار در حوزه رسانه به خصوص صداوسیما می‌تواند بسیار خوب و مؤثر باشد اما طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما باید به گونه‌ای باشد که شهرستان‌ها نیز بتوانند از این برنامه قرآنی بهره کافی را ببرند.

رییس اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی تأکید کرد: آستان قدس رضوی آمادگی کامل برای همکاری در این حوزه دارد، همچنین ما کتابی را تحت عنوان خانه وحی که در آن برنامه‌های قرآنی آستان قدس مستند شده است را منتشر کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان این نشست با تأکید بر اینکه جای برگزاری یک برنامه قرآنی مناسب در استان خالی است، اظهار کرد: خوشبختانه فعالیت‌های قرآنی بسیار زیادی در سطح استان و شهر مشهد صورت می‌گیرد اما به خوبی منعکس نمی‌شود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بهترین راه انعکاس این فعالیت‌ها، ارتباط با رسانه‌ها به خصوص صداوسیما است لذا امیدواریم این برنامه قرآنی بتواند گام مؤثری را در این زمینه بردارد و در انجام فعالیت قرآنی تأثیرگذار باشد.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست طرح قرآنی نوین صدا سیما به تصویب اعضای کارگروه رسید و بر اساس برنامه‌ریزی شیوه‌نامه این طرح در جلسه بعدی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان ارائه می‌شود.  

captcha