سازمان کتابخانه‌های آستان قدس؛ فعال‌ترین سازمان در حوزه نسخ خطی کشور
کد خبر: 2648086
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس؛ فعال‌ترین سازمان در حوزه نسخ خطی کشور

گروه اجتماعی: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در چهاردهمین همایش حامیان نسخ خطی موفق به کسب پنج عنوان برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمد هادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی با هدف قدردانی از حامیانی که در حفظ نسخه‌های خطی تلاش کرده‌اند، چند ماه قبل موارد انتخابی خود را در قالب 10 بند طی نامه‌ای به سازمان‌های مختلف که در زمینه نسخ خطی در سطح کشور فعال هستند، ارسال کرد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه از بندهای مورد داوری چهاردهمین همایش حامیان نسخ خطی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در پنج بند موفق به کسب عنوان برتر شد، اظهار کرد: عناوین برگزیده سازمان در این همایش در بخشهای فهرست‌نویسی نسخ خطی، واقفان و اهداکنندگان مجموعه‌ کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، مرمت کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، موسسات فعال در حوزه نسخ خطی و سایت‌های فعال در زمینه نسخ خطی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش اهدای مجموعه‌های خطی سه نفر از اهداکنندگان کتب خطی کتابخانه آستان قدس رضوس شامل آقایان موسوی لاری، طبائیان و زمانی بروجنی به عنوان اهداکنندگان نمونه مجموعه‌های خطی در همایش حامیان نسخ خطی برگزیده شدند، ادامه داد: در بخش مرمت نسخ خطی، هادی دهقان‌پور، یکی از پیشکسوتان اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزیده شد.

زاهدی گفت: در بخش فهرست‌نویسی نیز سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا و حجت‌الاسلام حسین قاسمیان برای انجام قسمت اول از جلد چهارم کتاب فهرست آثار خطی اهدایی رهبر معظم انقلاب را به عنوان فهرست‌نویسان نمونه معرفی کردند.

به گفته وی در بخش مؤسسات فعال در نسخ خطی این همایش، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین دارنده مجموعه نسخ خطی در کشور و از حیث ایجاد مخازن دارای شرایط استاندارد برای نگهداری از نسخ خطی به عنوان مؤسسه برتر انتخاب شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در بخش سایت‌های فعال در زمینه نسخ خطی این همایش، سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی نیز عنوان سایت اینترنتی برتر را به دست آورد.

captcha