امام(ره) به واسطه خدامحوری جهان معاصر را متحول کرد/حوزویان منادی تفکر عملی امام باشند
کد خبر: 2802740
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان:

امام(ره) به واسطه خدامحوری جهان معاصر را متحول کرد/حوزویان منادی تفکر عملی امام باشند

گروه اجتماعی: حجت​الاسلام سلطانی با تصریح به اینکه متأسفانه ما طلاب و مسئولان حوزه از افکار عملی امام فاصله گرفته‌ایم، تأکید کرد: ما حوزویان باید منادیان تفکر عملی امام راحل باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، دومین همایش مدیران و معاونان مدارس علمیه بانوان خوزستان صبح امروز 14 بهمن با حضور مدیران و معاونان مدارس علمیه بانوان استان در هتل نیشکر اهواز برگزار شد.

در آغاز این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان با اشاره به آیات «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ، نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ»(فصلت،30-31) و «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»(عنکبوت، 69) با تبریک آغاز دهه مبارک فجر، پیرامون شخصیت امام راحل به عنوان الگوی مدیریت اسلامی به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بحث مدیریت جهادی را امسال مطرح کردند، افزود: ما به عنوان مدیران مدارس علمیه نسبت به نقش‌آفرینی امام راحل که مجدِّد و زنده کننده اسلام در قرن حاضر بود، باید بدانیم امام چه کرد که در کار خود موفق بود. ما باید این راهکار را در پیش بگیریم و اجرایی کنیم.

سلطانی با اشاره به آیاتی که در آغاز سخنان خود قرائت کرد، گفت: امام خدامحور بود و هیچ وقت به دنبال خود و خود محور نبود. می‌توان برای این موضوع شواهدی نقل کرد از جمله اینکه وقتی امام(ره) به نجف منتقل شدند، رساله امام تحت عنوان زعیم الحوزات العلمیه‌ به چاپ رسید. امام وقتی رساله را دیدند که بدون اجازه ایشان با این عنوان به چاپ رسیده است، فرمود: این لقب متعلق به آقای خوئی است. همه این رساله‌ها را دور بریزید؛ این عمل نشانگر خدامحوری امام است.

مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان ادامه داد: امام به تعبیر قرآن کریم که می‌فرماید: «نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ» مؤید به فرشتگان الهی بود و این اختصاص به امام ندارد. همه انسان‌‌هایی که گفتار و کردارشان خدامحور است از امداد فرشتگان الهی برخوردارند.

ماندگاری یاد علمای بزرگ واسطه ویژگی خدامحوری آنها است

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه تلاش همه‌جانبه امام (ره) برای خدا بود، اظهار کرد: آنان که هدفشان خداست و تلاششان برای اوست، خداوند دستشان را گرفته و بالا می‌برد. امام در جایی فرمودند و قسم یاد کردند: «خدا گواه است من برای رسیدن به مرجعیت، حتی یک قدم برنداشته‌ام» تلاش امام صرفاً برای تکلیف شرعی و برای خدا بود. چنانکه امام در ابتدای نهضت خویش نمایندگانی را به آستان مقدس امام رضا(ع) فرستادند و به آنها گفتند به آقا عرض کنید روح‌الله در راه اهداف شما می‌خواهد قیام کند و برای خود نیست. بزرگان ما این چنین بودند. اگر یادی از علمای بزرگ بر جای مانده است به واسطه خدامحوری بود.

سلطانی با بیان اینکه شخصیت امام ایستا نبود، گفت: امام پیش از رهبری و در زمان مرجعیت آیت‌‌الله بروجردی یک شخصیت بود و پس از مرجعیت آیت‌الله بروجردی نیز شخصیت دیگری شد. امام همواره در حال پیشرفت و تکامل بود. نمونه​ای از تکامل امام راحل پس از وفات آیت‌الله بروجردی قابل توجه است؛ در آن دوران امام یکی از مراجع مطرح بود که رژیم پهلوی برای جلوگیری از مرجعیت ایشان کارشکنی می‌کرد. زمانی که به امام گفتند رژیم برای جلوگیری از مرجعیت شما توطئه می‌کند امام فرمود: مردم مرا پذیرفته‌اند. پس از 15 سال که ایشان از تبعید به کشور بازگشتند فرمودند می‌دانید چرا تبعید شدم؟ برای آن است که وقتی به من گفتند رژیم در مقابل مرجعیت شما کارشکنی می‌کند من به خدا اتکا نکردم و گفتم مردم مرجعیت مرا پذیرفته‌اند. خدا می‌خواست مرا پرورش دهد.

وی ادامه داد: این از ویژگی‌های امام است که دست قدرت و آزمایش خدا را در زندگی خود می‌بیند و اگر جایی تنبیه می‌شود می‌داند که از ناحیه رب و خداوند بزرگ است. اگر می‌خواهیم موفق شویم راهش این است که به دنبال مطرح کردن خود نباشیم.

فاطله طلاب و مسئولان حوزه از افکار عملی امام

مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان با تأکید بر اینکه ما حوزویان باید منادیان تفکر عملی امام راحل باشیم، تصریح کرد: متأسفانه ما طلاب و مسئولان حوزه از افکار عملی امام فاصله گرفته‌ایم. روحانیت باید منادی افکار عملی امام باشد. خدامحوری و تلاش برای خدا اگر سرلوحه کار ما قرار گیرد از امدادهای الهی بهره‌مند می‌شویم.

وی در ادامه با تصریح به اینکه چرا ما مانند امام در کار خود توفیق نداریم، گفت: ما راه و منش امام را سرلوحه کار خود قرار نداده‌ایم. این یک واقعیت است. امام هرگز در زندگی‌اش راضی نبود که جلو حرکت کند و عده‌ای پشت سر او بیایند. اگر امام خمینی(ره) جهان معاصر خود را متحول کرد به واسطه همین ویژگی‌ها بود. به واسطه خدامحوری بود.

سلطانی ادامه داد: ویژگی دیگر امام این بود که تلاش همه جانبه ایشان برای تحقق اهداف الهی بود. شهید مطهری جملات زیبایی درباره امام دارند. هنگامی که به دیدار امام به فرانسه رفتند در جایی چنین بیان می‌کنند که در شخصیت امام و روحیاتشان چیزهایی دیدم که نه تنها حیرتم بیشتر شد بلکه بر ایمانم نیز افزوده شد؛ امام به هدفش ایمان داشت؛ به گونه‌ای که اگر همه جهان جمع می‌شدند نمی‌توانستند ایشان را منصرف کنند و آن هدف اعتلای کلمه‌الله بود. دیگر اینکه به مسیرشان نیز معتقد بودند و ممکن نبود از آن انحراف پیدا کنند. همچنین ایشان به قول خود مطمئن بودند. احدی مثل ایشان به روحیه انقلابی مردم ایران ایمان نداشت و از همه مهم‌تر ایمان قاطعشان به پروردگار بود.

مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمود: من دست خدا را به وضوح می‌بینم و نهایتاً همین خدا به ایشان قلبی قوی و تزلزل‌ناپذیر داد که نفس در آن راه نداشت تا آنجا که او را به عنوان اولین بیدارگر اسلامی به جهان شناساند و این کار را خداوند برای ایشان کرد.

وی گفت: لازم بود رموز موفقیت شخصیتی که آفریننده دهه فجر است گفته شود تا ما که شاگرد مکتب ایشان هستیم این راه را ادامه دهیم تا بتوانیم در حوزه مدیریت خود موفقیت‌هایی همانند امام کسب کنیم و منشأ آثار خیر باشیم. 

سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این همایش شامل دو بخش اجلاس عمومی و کمیسیون معاونت‌های مختلف مدارس علمیه با معاونان مربوطه در مرکز مدیریت است. تفاوت این همایش با اجلاس گذشته آن است که در همایش کنونی مدیران برتر استان و همچنین معاونت‌های برتر مدارس علمیه بانوان استان معرفی خواهند شد.

مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان در پایان گفت: یکی دیگر از مباحثی که در این اجلاس مطرح خواهد شد، بحث مراکز اسلامی است. جهت بهره‌وری بیشتر از فضای حوزه چنانچه مراکز اسلامی در مساجد و حسینیه‌ها برقرار نشوند، حوزه‌های علمیه در نوبت بعدازظهر برای آموزش در اختیار این مراکز قرار می​گیرند.

captcha