ادبیاتی که با ارزش‌های دینی گره خورد/ ضرورت جهت‌دهی به شور فاطمی نهفته در دل‌ها
کد خبر: 2994905
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
ایزدپناه:

ادبیاتی که با ارزش‌های دینی گره خورد/ ضرورت جهت‌دهی به شور فاطمی نهفته در دل‌ها

گروه هنر: از آن زمان که فارسی‌زبانان با دین گره خوردند، ادبیات آئینی به حوزه شعر فارسی ورود پیدا کرد از همین رو شعرای ایرانی با فضای شعر آئینی بیگانه نبوده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدی ایزد‌پناه، شاعر آئینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد شعر فاطمی و جایگاه آن ابراز کرد: از آن زمان که فارسی‌زبانان با دین گره خوردند، ادبیات آئینی به حوزه شعر فارسی ورود پیدا کرد از همین رو شعرای ایرانی با فضای شعر آئینی بیگانه نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه این شعر قدم به قدم با ادبیات فارسی جلو آمده و رشد کرده است و هر چه گرایش مردم به دین و مذهب افزایش یافت، این گره محکم‌تر شد، اظهار کرد: آن زمانی هم که عده‌ای با فتنه‌های مختلف قصد جدا کردن مردم از آئین را داشتند تا به دنبال آن ادبیات هم از ادبیات آئینی فاصله بگیرد، گرایش مردم به ادبیات و قالب شعری بیشتر شد چون ما در طریقت خود گرایش به شعر را داریم.

این استاد شعر آئینی ادامه داد: در واقع گروه‌هایی می‌خواستند مخاطب ادبیات، شب شعرها و جشنواره‌ها تنها افراد خاصی که بعضا با دین رابطه‌ای نداشتند، باشد که این امر محقق نشد و نشان دادیم شعر باید در خدمت دین باشد.

توفیق شعر فاطمی به عمل شاعر نزدیک است

وی با بیان اینکه عظمت وجودی حضرت زهرا(س) آنچنان بوده است که وقتی امیرمؤمنان(ع) کمالات ایشان را می‌بینند، حیرت می‌کنند، گفت: لذا باید توجه کرد کسی نمی‌تواند به شخصیت حضرت زهرا(س) راه پیدا کند و اگر هم کسی بتواند چند جمله‌ای در قالب شعر به ابعاد شخصیتی این وجود بی نظیر بپردازد، تنها به اندازه قطره‌ای از اقیانوس فاطمی است.

این شاعر آئینی کشور ادامه داد: از طرفی این توفیق به عمل فرد بستگی دارد و هر کس عمل بهتر و بیشتری داشته باشد، خداوند توفیق شناخت این بزرگ بانو را به او عنایت می‌کنند تا در اشعار خود استفاده کند.

افزایش اقبال مردم به اشعار آئینی

وی استقبال، تمایل و اقبال مردم به شعر آئینی را در شرایط کنونی رو به افزایش دانست و افزود: این امر از آن جهت است که شاهد فعالیت اساتید بسیاری در این حوزه هستیم، البته هنوز هم نیازمندیم تا بزرگان به این فضا قوت بیشتری بدهند و زمینه را برای حضور مستعدان و فعالان فراهم‌تر کنند.

ایزدپناه اضافه کرد: همچنین برپایی شب شعرها و جشنواره‌هایی با موضوعات شعر آئینی جهت تشویق شعرا به ویژه جوان‌ترها برای به ظهور رساندن شور فاطمی و توانای‌های شعری آنان در این عرصه لازم است.

ضرورت جهت دهی به شور فاطمی نهفته در دل‌ها با همت بزرگان و پیشکسوتان

وی عنوان کرد: ضرورت این موضوع بدان جهت است که این شور فاطمی در همه وجودها آرام و نهفته است و همگان به نوعی حضرت زهرا(س) را دوست داشته و به ایشان ارادت دارند و شاید نوع ظهور این هیجانات و عواطف لطیف همراه با معرفت را نمی‌دانند.

این شاعر آئینی ادامه داد: البته تحقق این امر هم نیازمند توجه و همت بزرگ‌ترهاست تا با فراهم کردن این زمینه‌ها، هنرنمایی در عرصه شعر آئینی و فاطمی هر روز مهیا‌تر شود و شاهد افزایش این استقبال و اشتیاق به شعر آئینی باشیم.

captcha