وقایع منطقه با موعودگرایی قابل تحلیل است/ انتقاد از دور شدن از کارکرد اصلی مهدویت
کد خبر: 3304950
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
شفیعی سروستانی:

وقایع منطقه با موعودگرایی قابل تحلیل است/ انتقاد از دور شدن از کارکرد اصلی مهدویت

گروه اندیشه: نویسنده دائرةالمعارف «موعود آخرالزمان» با بیان اینکه تحلیل‌های هر شخصی در هر منصبی اگر با موعودگرایی آشنایی نداشته باشد، قابل اعتنا نیست،‌ وقایع منطقه خاورمیانه را قابل شناسایی و تحلیل با این مسئله دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، اسماعیل شفیعی سروستانی، نویسنده دائرةالمعارف «موعود آخرالزمان» و مدیر مؤسسه فرهنگی موعود امروز، 29 اردیبهشت در پیش همایش نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که با موضوع «نقش اهل بیت(ع) در سیر تمدن اسلامی و اهل بیت(ع) و ایرانیان» در محل دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز برگزار شد،‌ گفت: در واقعه شریف ظهور حضرت ولیعصر(عج) 5 منطقه از جغرافیای زمین مستقیم درگیر ماجرا هستند.
وی با بیان اینکه این 5 منطقه تماماً در جغرافیای خاورمیانه تعریف شده‌اند، افزود: منطقه شامات قدیم شامل لبنان، سوریه، اردن و فلسطین، منطقه عراق، یمن، حجاز و ایران این 5 منطقه‌ای هستند که در واقع نقش مهمی در ظهور ایفا می‌کنند.
شفیعی سروستانی با تأکید بر لزوم توجه به موعودگرایی عنوان کرد: هر کس در هر منصبی که قرار گرفته است اگر درباره واقعه ظهور آخرالزمان، موعودگرایی و آخرالزمان شناسی آگاهی نداشته باشند تحلیل‌هایش درباره رخدادادها قابل اعتنا نیست و یک پایه و اساس ندارد.
نویسنده کتاب «قوم نشان شده» تأکید کرد: وقایعی که در حال وقوع است و سپس مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند در رابطه با نسبت وقایع بسیار بزرگ بیان شده است که درباره آخرالزمان و ظهور قابل شناسایی و تحلیل هستند و بریده از آن قابل شناسایی و مطالعه نیستند.

متأسفانه شأن مهدویت را در حد یک مجلس ذکر تنزل داده‌اند
این مهدویت‌پژوه کشورمان خاطرنشان کرد: متأسفانه علی رغم جایگاه ویژه مطالعات مهدوی در منابع دینی و روایی ما، ساکنان سرزمین‌های اسلامی موضوع مهدویت آخرالزمان‌شناسی و منجی‌گرایی را تنزل دادند و شأن آن را و در قد و قواره یک مجلس ذکر و شام و مداحی در نهایت نیمه شعبان خلاصه کرده‌اند و از حیثیت اصلی آن تهی کردند و در نتیجه کارکرد اصلی آن از بین رفته است لذا وقتی مجلس و محفلی برای گفت‌وگوهای مهدوی اتفاق می‌افتد، همه منتظر یک مداح خوش صدا و نذری و دعا هستند در حالی که از یک طرف ما در میان منابع روایی چیزی نزدیک به 6 هزار روایت و حدیث راجع به مهدویت آخرالزمان منجی‌گرایی و موعودگرایی داریم.
شفیعی سروستانی با یادآوری اینکه در منابع روایی موجود ما در این زمینه قریب 1200 موضوع پرداخته شده است، گفت: متأسفانه هیچیک از منابع مبتلا به جوامع وجود ندارد که از این منظر بدان‌ها پرداخته شده باشد.

بزرگترین حوادث عالم به موضوع آخرالزمان بستگی دارد
استادیار دانشگاه علوم قرآن و حدیث با تأکید بر لزوم توجه به یک منبع بکر در زمینه مهدویت گفت: بزرگترین حوادث عالم به موضوع آخرالزمان بستگی دارد اما اهتمام نظرات مسئولان به این موضوع بی نظیر است در حالی که دشمن به جدی‌ترین صورت به این مسئله پرداخته است اما ما این مطلب را به عنوان چرخ زاپاس مطالعات علمی، فرهنگی و آموزشی خود قرار داده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر امروز کشورهای اسلامی کار خود را راجع به آخرالزمان‌شناسی و موعودگرایی شروع کنند، 70 سال از غرب عقب هستند و تأخیر عمل دارند و این در حالی استکه در کشورهای اسلامی از جمله ایران حتی دو واحد درس اختیاری راجع به مهدویت و موعودگرایی نیز وجود ندارد اما تا سال 1997 میلادی، 257 کالج و دانشگاه با همین موضوع فقط در آمریکا وجود داشته است و تا سال 1999، 1550 ایستگاه رادیویی و تلویزیوین روی همین موضوع به صورت تخصصی در آمریکا فعال بوده است.

بسیاری از عملکردهای سیاسی و نظامی غرب در منطقه به تحلیل آخرالزمانی آن‌ها باز می‌گردد
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از عملکردهای سیاسی و نظامی غرب در منطقه خاورمیانه به تحلیل آخرالزمانی آنها باز می‌گردد، گفت: آنچه در یمن می‌‌گذرد تنها به گرفتاری‌های سیاسی عربستان و یمن ربطی ندارد در حالی که باید نقش یمن را در آخرالزمان بررسی کرد و به همین دلیل تمام قوا برای نابودی آن جمع شده‌اند اما این مسئله در امور سیاسی ما نمی‌آید چون دست‌ اندرکاران سیاسی به این موضوع اهتمام ندارند در حالی که سیاستمداران غرب از سال‌های گذشته تمام احتمالات را لحاظ کرده‌اند.
شفیعی سروستانی با بیان اینکه ما از موضوع حاشیه‌ای خنثی سخن نمی‌گوییم، اتفاقاً از مهم‌ترین موضوعی سخن می‌گوییم که بر اساس آن می‌توان تمام رخددادهای منطقه را تحلیل کرد، گفت: درباره تمام این 5 منطقه و وقایعی که در آن‌ها رخ خواهد داد ما روایت و حدیث داریم و باید وقایع جزئی در رابطه و نسبت با وقایع کلی دید و هرچه یک واقعه بزرگتر باشد نیازمند مقدمه و زمینه‌سازی بزرگتر هم هست.
نویسنده دائرةالمعارف «موعود آخرالزمان» خاطرنشان کرد:‌ در آخرالزمان بیشترین درگیری‌ها از منطقه شامات آغاز می‌شود و دوم عراق که نقطه مرکزیست و جایی است که در نهایت دولت کریمه نهایی اهل بیت(ع) در آنجا تأسیس خواهد شد و منطقه ایران، حجاز و بالاخره ضلع جنوبی حجاز که یمن است.

اشاره به ورود ایرانیان به گردانه اسلام
وی در ادامه سخنان خود به ورود ایرانیان به گردانه اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام آوردن ایرانیان بسیار زیبا و قابل توجه است و با ورود ایرانیان به اسلام و پیوستن به این دین آسمانی، در حقیقت گهواره و زمینه‌ای به وجود آمد تا طفل اسلام که در حجاز متولد شده بود، دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و برومندی خود را تجربه کند و در واقع در این مهد و سرزمینی که سرزمین فرهیختگان بوده است طفل اسلام از دامن سرزمین حجاز به نحو خاصی در سه حوزه فکری، فرهنگی و تمدنی رشد می‌یابد.
شفیعی سروستانی ادامه داد: از این مسیر زمینه‌ها برای تحقق فرج و تحول بزرگ کلی فراهم شود یعنی آنچه که باید در آخرالزمان رخ دهد و با تحول بزرگ ظهور کبری جهان و عالمیان شاهد برای اصلاح کلی باشند، مهیا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ در ایرانیان تمام زمینه‌ها از قبیل انطباق روحی قوم ایرانی با روح اسلام، طلب و تشنگی برای دستیابی به حقیقت ناب و دانایی، تنومندی جسم و جان و همت بلند، سابقه فرهنگی و تمدنی، پیراستگی از تعصب جاهلی عربی، سرک رومی و لذت جویی عمومی، هوشمندی و ذکاوت، ایستادگی در برابر خصم و دفاع از حقیقت اسلام (امامت و ولایت)
فراهم بود به طوری که  سیمای قوم ایرانی در آینه تاریخ خردورزی و ستایشگری خرد، مرگ اندیشی به معنای معاداندیشی، بینش توحیدی، مشی پهلوانی و فرهنگ تعریف می‌شود.

captcha