هشت سال دفاع مقدس نمونه موفق مدیریت منابع انسانی در کشور است
کد خبر: 3328301
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
آیت‌الله خاتمی:

هشت سال دفاع مقدس نمونه موفق مدیریت منابع انسانی در کشور است

گروه اندیشه: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان،گفت: در مدیریت منابع انسانی نیز نه تنها موفق نبوده‌ایم بلکه پسرفت نیز داشته‌ایم البته در هشت سال دفاع مقدس در مدیریت منابع انسانی موفق بوده‌ایم و این امر به وجود معیارهای معنوی بالا میسر شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان، روز گذشته، 23 تیر در اولین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان با حضور مسئولین استانی و روسای دانشگاه‌ها که در دفتر امام‌جمعه زنجان برگزار شد، گفت: مسائل نظریه‌پردازی، تئوریک و هراتیک در مرحله عمل خیلی باهم تفاوت پیدا می‌کنند. آرمان‌ها را به راحتی می‌توان ترسیم کرد و توضیح داد اما زمانی که بخواهد خود را در واقعیات نشان دهد موانع زیادی وجود خواهد داشت و به تعبیر مقام معظم رهبری همچون کشتی است که افراد کنار گود انتظار دارند کشتی‌گیر کارهای خاصی را انجام دهد حال آنکه از سختی‌های واقعی که کشتگیر درون آن قرار دارد، اطلاعی ندارند.

وی ابراز کرد: پتانسیل‌های توسعه استان مکررا از زبان دانشمندان و مدیران شنیده شده است اما واقعیت این است که استان امتیازات، استعدادها و قابلیت‌های توسعه لازم و شایسته را نداشته است البته در این خصوص هیچ فرد، گروه و یا جریانی مقصر نیست. با توجه قابلیت‌های موجود در استان در مقایسه با استان‌های همجوار، در برخی موارد نه تنها از آنان پیشی نرفته‌ایم بلکه از این استان‌ها عقب‌ترنیزهستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار کرد: وجود بازار زنجان که یک بنای قاجاری است و مغازه‌های کسب و کار بسیار در آن و نیز تعدد کاروانسراها، قطعا برای تامین نیازهای مردم ساکن منطقه نبوده است زیرا جمعیت آن زمان بسیار کمتر از تعداد مغازه‌ها است، بلکه حاکی از این است که وجود داد و ستد و رونق اقتصادی این میزان کسب و کار را در آن زمان ایجاب می‌کرده است و این نشان‌دهنده این است که استان در دوره‌ای دارای رونق اقتصادی خوبی بوده است و هم‌اکنون باید به دنبال چاره‌اندیشی در این حوزه باشیم.

امام‌جمعه زنجان در خصوص مدیریت منابع انسانی عنوان کرد: در مدیریت منابع انسانی نیز نه تنها موفق نبوده‌ایم بلکه پسرفت نیز داشته‌ایم البته در هشت سال دفاع مقدس در مدیریت منابع انسانی موفق بوده‌ایم و این امر به وجود معیارهای معنوی بالا میسر شد. تکریم مقام استاد و معلم را باید از خداوند متعال آموخت. خداوند در قرآن‌کریم خود را معلم معرفی کرده و می‌گوید «علم الانسان ما لم یعلم» و بعد خود را به عنوان معلمی معرفی می‌کند که اولین تکلیفش مبارزه با جهل است و این نکته بر وظایف معلمان یعنی مبارزه با جهل و ناآگاهی تاکید دارد.

وی یادآور شد: مربی همواره بر ضمیر ناخود آگاه متربی تاثیرگذار است و همین امر است که تعدد استاد را نشانی از علم بالای افراد قرار می‌دهد. همچنین باوضو بودن مربی و متربی هم بر طهارت روح است که سفارش شده است و هم برای القائات علمی استاد. معلم علاوه بر متدین بودن باید غیرت ملی داشته باشد زیرا ما اسلام را در همین کشور آموخته و پیوند پیدا کرده‌ایم و در دوره‌ای برای همین خاک و محل رشد و نبوغ جنگیدیم. مربی باید سخت‌کوش باشد و علاوه بر دارا بودن اخلاق، انصاف نیز داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تصریح کرد: هرکس بگوید تعلیم با تربیت فرق دارد کاملا در اشتباه است زیرا استادی آموزش می‌دهد بدون شک در تربیت افراد اثرگذار است. اساتید باید روحیه فهم درست از وضعیت فعلی دانشجو داشته باشند و باید بدانند که در برهه کنونی کجا هستیم و به کجا می رویم، اهداف چیست و از چه مسیری باید به اهداف رسید. زمانی که به مسائل درونی در حوزه‌های انسانی توجه می‌کنیم منکر آموختن نیستیم بلکه انسان همواره باید به دنبال آموختن ندانسته‌ها باشد اما در عین حال باید دانست که دانسته‌ها و داشته‌های خود را نیز نباید فراموش کنیم.

در ادامه حسینی، عضو هیات علمی رشته الهیات و تاریخ و تمدن اسلامی در دانشگاه آزاد واحد ابهر ابراز کرد: یکی از معضلات و آسیب‌هایی که گریبان‌گیر حوزه فرهنگی دانشگاه‌هاست مدیریت سیلابی است و برنامه‌های فرهنگی که اجرا می‌شود دارای پشتوانه فکری و فرهنگی قوس نیست. از دیگر معضلات موجود در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها عدم توجه به مسئولیت‌های اخلاقی و معنوی اساتید و مدرس دانشگاه‌ها، نبود آموزش مهارت‌های زندگی، نبود هدف گذاری فرهنگی برنامه‌های فرهنگی که گاه موجب ایجاد موازی‌کاری‌ها می‌شود و غفلت در حوزه آزاد اندیشی دانشجویان در دنیای امروز است.

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد ابهربا تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید جدی گرفته شود و منحصر در سخنرانی‌ها نباشد، اظهار کرد: مسئله دیگر مسئله وحدت حوزه و دانشگاه است که منویات مقام معظم رهبری را در بر نمی‌گیرد این امر هم مشکل حوزه است و هم دانشگاه. امروز دانشجو از فلسفه وجودی حوزه و روحانیت باخبر نیست حال آنکه باید این نکات تبیین و شفاف‌سازی شود.

فیروزفر، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان در ادامه با اشاره به اینکه جهان امروز آوردگاه دولت‌های نرم شده است، خاطرنشان کرد: دنیای نوین قلب مردم را هدف گرفته است که ابزار رسیدن به این هدف جنگ نرم است.
وی تاکید کرد: ایران امروز در جهات بسیاری گسترده شده است و لذا مورد هدف قدرت‌های نرم قرار می‌گیرد بنابراین اولین چیزی که در آن هدف قرار می‌گیرد فرهنگ است که مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف از آن با عناوینجنگ نرم، شبیخون فرهنگی و رخنه فرهنگی یاد می‌کند. این مبحث باید به طور گسترده پیگیری شود که دانشگاه‌ها در این مسیر بهترین وسیله هستند که دانشجویان یعنی قشر اکثریت را مورد هدف قرار داده و آگاه سازند.

captcha