عبرت‌های قیام عاشورا/فداکاری برای حفظ دین، مهمترین پیام این قیام است
کد خبر: 3391182
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
گوهری تشریح کرد:

عبرت‌های قیام عاشورا/فداکاری برای حفظ دین، مهمترین پیام این قیام است

گروه اندیشه: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد فداکاری برای حفظ دین، ایستادگی و صبر، خنثی کردن لغزش خواص و این‌که حق همیشه پیروز میدان است، را از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، از روز ازل و اولی که انسان پا به کره خاکی گذاشت همواره بین حق و باطل مقابله بوده و حق و باطل با هم در تقابل بوده و هستند منتهی باطل که در ابتدا دنبال انکار اصل ربوبیت بود و خدا و رب را انکار می‎کرد با پایمردی موحدین و مؤمنین یک پله تنزل کرد و رب را قبول کردند اما به‌دنبال رب ساختگی رفتند مثل فرعون که خود را رب نامید.
مؤمنین و موحدین این‌بار در برابر این رب‌های ساختگی استقامت و صبر کردند تا کسانی‌که منکر ربوبیت بودند و رب‌های ساختگی را قبول داشتند یک پله دیگر تنزل کنند و این‌بار آن‌ها منکر رسالت شدند و وقتی رسولان الهی با دلایل روشن مردم را به خود جذب کردند و مردم نیز این رسولان را پذیرفتند، اهل باطل این‌بار از انکار نبی دست برداشتند اما در مقابل اقدام به رسالت ساختگی و نبی ساختگی کردند.
در مرحله بعد اهل باطل دست به انکار خلافت و امامت زدند و خلافت و امامت ساختگی درست کردند آن‌ها خلافت حقه را از علی(ع) گرفتند و وقتی دیدند در این راه موفق نیستند و راه به جایی نبردند امامت را نفی و خلافت را نفی کردند چنان‌که می‎بینیم در عصر معاویه امامت و خلافت را تبدیل به سلطنت کردند.
امام حسین(ع) که امام و خلیفه و جانشین خدا در دوران و عصر خودش بود دریافت که باید مردم را راهنمایی کند و با این خلافت و سلطنت ساختگی که توسط باطل به‌وجود آمده مردم را بیدار و به مبارزه برخیزد لذا این‌چنین بود که امام حسین(ع) قیام کرد.
امام حسین(ع) هدف خود از قیام کربلا را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد و فرمود: هدف من اصلاح امت جدم و پدرم است گفت: «من قیام می‌کنم تا مردم به سیره و روش جد و پدرم عمل کنند» پس اصلاح جامعه هدف قیام او بود.
باید توجه داشت در آن زمان اصلاح جامعه تنها به عمل به سیره پیامبراکرم(ص) و امام علی(ع) می‌توانست محقق شود لذا امام حسین(ع) بر آن شد تا چهره منافقانه منکران ربوبیت، رسالت، امامت و خلافت را به مردم عصر خود و تا آخر عالم معرفی کند و نقاب از چهره رب‎ها، نبیان و خلفای ساختگی بردارد و این امام می‌بیند که چاره‌ای جز قیام ندارد لذا با نثار جان خود و اصحاب و یاران و خانواده‌اش که بهترین انسان‌های زمان بودند، در صدد نجات دین و اسلام برآمد تا جامعه از ان انحراف به مسیر اصلی برگردد.
نبی مکرم اسلام فرموده است: حسین(ع) خورشید هدایت و کشتی نجات است و می‌تواند انسان را به سر منزل مقصود برساند» پس می‌توان گفت بشر هرجایی غیر از راه و مسیر حسین(ع) برود محکوم به هلاکت و غرق و نابودی است.
امام حسین(ع) با قیام کربلا چهره سیاه منافقان را به همه روشن و آن‌ها را رسوا کرد و ما شاهدیم که عاشورا هر سال و هر روز در رگ‌های همه آزادگان جهان می‌جوشد.
حجت‌الاسلام یدالله گوهری، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با عبرت‌های عاشورا گفت: درسی که امام حسین(ع) و عاشورا برای ما دارد این است که باید برای حفظ دین فداکاری کنیم.
وی با بیان این‌که عاشورا به ما می‌آموزد که برای بقای دین باید از همه چیز خون حتی جان، مال و فرزندان خود بگذریم، اضافه کرد: برای بقای دین همه باید از کوچک و بزرگ، زن و مرد، جوان و نوجوان، فقیر و ثروتمند، عالم، رعیت، عبد و بنده همه و همه پای کار بیایند چرا که عاشورا از همه سن و همه قشر را در خود داشت از عبد گرفته تا بنده، از زن گرفته تا مرد، از کودک شیرخواره گرفته تا پیرمرد سالخورده پس برای دفاع از دین همه در یک سطح هستند و این اولین درس عاشوراست.
گوهری ادامه داد: در قیام عاشورا امام حسین(ع) با وجودی‌که امام و رهبر و مقتدا بود، اما خودش هم لباس رزم بر تن کرد و به میدان جنگ رفت پس اگر اسلام در خطر باشد همه باید پای کار بیایند.
این کارشناس مذهبی گفت: درس دیگری که از قیام کربلا می‌توانیم بگیریم این است که جبهه دشمن با وجود همه دبدبه و کبکبه و شکوه و عِده و عُده‌اش باز هم شکننده و نابودشدنی است.
وی افزود: وقتی ابعاد مختلف حادثه کربلا را مطالعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم علی‌رغم این‌که دشمن با ساز و برگ و عده و عُده در این نبرد ظاهر شده بود اگرچه به ظاهر پیروز میدان بود و در نگاه اول این‌طور تصور می‌شد سپاه امام حسین(ع) شکست خورده اما آن سپاهی که محو شد، سپاه دشمن بود و امروز شاهدیم امام حسین(ع) و سپاه اندکش با گذشت قرن‌های متمادی همچنان حیات دارند و هر روز بر عاشقان امام حسین(ع) افزوده می‎شود.
حجت‌الاسلام گوهری برگزاری مراسم اربعین حسینی طی سال گذشته با شرکت 20 میلیون زائر را دلیلی روشن بر این مدعا ذکر کرد و افزود: یاران دین خدا همیشه زنده و پیروز هستند اگرچه از نظر عِده و عُده از سپاه باطل و کفر کمتر باشند.
وی ادامه داد: درس دیگری که از قیام عاشورا می‌توان گرفت درس ایستادگی و صبر است امام حسین(ع) با قیام کربلا به بشر درس ایستادگی و صبر داد، در این قیام عزیزترین فرزندانش، برادران و برادرزاده‌ها و اصحابش و حتی طفل شیرخواره‌اش را از دست داد اما در برابر همه آن‌ها صبر کرد و این زیباترین نوع صبر است.
حجت‌الاسلام گوهری با بیان این‌که هر روز عاشورا و هر زمینی کربلا است، افزود: امروز رهبر معظم انقلاب حسین زمان ماست ما هیچ وقت اجازه نخواهیم داد صحنه کربلا دوباره تکرار شود و حسین تنها بماند، حادثه کربلا به‌خاطر لغزش برخی از خواص اتفاق افتاد و این لغزش خواص باعث شد 1400 سال حکومت شیعه از بین برود و این برای امروز ما درس است.

captcha