آغاز مرحله شهرستانی سی‌‌ و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در مشهد
کد خبر: 3399447
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
از صبح امروز صورت گرفت؛

آغاز مرحله شهرستانی سی‌‌ و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌ و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم مرحله شهرستانی در مشهد از صبح امروز، ششم آبان‌ماه در مسجد فقیه سبزواری مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مرحله شهرستانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی ویژه آقایان از امروز، ششم آبان در مسجد فقیه سبزواری مشهد واقع در خیابان طلاب، چهارراه برق، مفتح چهار آغاز شده و تا دهم آبان‌ماه ادامه دارد.

بنابر این گزارش، سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف مرحله شهرستانی شهر مشهد از امروز، ششم آبان‌ماه در رشته‌های حفظ 5، 10  و 20 جزء و حفظ کل، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، ابتهال، دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم آغاز شده است.

ساعات برگزاری این مسابقات در روز چهارشنبه، ششم آبان ماه بدین شکل است که رقابت رشته‌های حفظ از ساعت 8:00 صبح الی 14:00، رشته ترتیل از ساعت 15:00 الی 17:00 و رشته قرائت از ساعت 18:00 الی 22:00 خواهد بود، همچنین مسابقات رشته اذان نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه، هفتم و هشتم آبان‌ماه انجام می‌شود که بقیه رشته‌ها نیز در روزهای آینده پیگیری خواهد شد. 

براساس این گزارش، این مسابقات با حضور 428 متسابق انجام می‌شود که بیشترین شرکت‌کننده در رشته قرائت با حضور 165 قاری مشهدی برگزار می‌شود، همچنین در رشته ترتیل 114 نفر، اذان 50، دعاخوانی 18، حفظ پنج جزء 30، حفظ 10 جزء 18، حفظ 20 جزء 16 و حفظ کل نیز 17 متسابق به رقابت می‌پردازند.

داوری این دوره از مسابقات را حسن حکیم‌باشی در رشته وقف و ابتداء، محمدجواد پناهی در رشته تجوید، حمید هروی در رشته صوت، رضا جاویدی در رشته لحن و مهدی حسنی در رشته حسن حفظ بر عهده دارند.

انجام مسابقات قرآن در دو رده بالای 18 سال و زیر 18 سال

شرکت‌کنندگان بالای 18 سال ثبت‌نامی در این دوره از مسابقات، حدود 53 هزار نفر در کلیه رشته‌ها در خراسان رضوی را شامل می‌شود که سال گذشته 500 هزار نفر در مسابقات قرآن استان ثبت‌نام کردند و از این تعداد 280 هزار نفر بالای 16 سال و مابقی زیر 16 سال بودند.

البته امسال در سی و هشتمین دوره این مسابقات تفکیک سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال صورت گرفته است و برگزاری مسابقات قرآن زیر 18 سال را آموزش و پرورش و بالای 18 سال را اداره کل اوقاف مدیریت می‌کند.

همچنین تعداد بانوان شرکت‌کننده در این مسابقات 25 هزار و 368 نفر و تعداد آقایان 27 هزار 895 نفر است که مسابقه رشته معارف در تاریخ 17 مهرماه امسال انجام شد و شرکت‌کنندگان شهرستانی که نتوانستند در مسابقات حاضر شوند، می‌توانند ششم و هشتم آبان‌ماه مجدداً در مسابقه معارف شرکت کنند که طراحی سؤالات برای دو روز متفاوت انجام می‌شود.

مرحله کشوری مسابقات مرحله شفاهی قرآن کریم نیمه دوم آذرماه سال جاری در کرمانشاه برگزار می‌شود که رشته‌های حفظ 5 جزء تنها تا مرحله استانی، قرائت 10 و 20 جزء و قرائت ترتیل تا مرحله کشوری، قرائت تحقیق و حفظ کل برای بانوان تا مرحله کشوری برگزار می‌شود ولی برای آقایان در این دو رشته نفرات برگزیده به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز راه می‌یابند.

افزودن رشته «قرائت تحقیق همراه با حفظ» به مسابقات قرآن

علاوه بر این رشته جدیدی به نام «قرائت تحقیق همراه با حفظ» در این دوره از مسابقات امسال به همت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و برای نخستین بار فقط در مرحله کشوری افزوده شده است و همه کسانی که به مرحله کشوری راه می‌یابند، می‌توانند همزمان در رشته خود و این رشته شرکت کرده و حائز رتبه و امتیاز شوند.

این رشته جدید برای کسانی که در دو رشته حفظ و قرائت فعالیت می‌کنند، امتیاز محسوب می‌شود و نیز قرار است در سال آینده دو رشته 5 و 10 جزء در مرحله کشوری به این رشته افزوده شود.

یادآور می‌شود، اختتامیه مرحله شهرستانی سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی به مناسبت یادبود جان باختگان فاجعه منا خاصه کاروان قرآنی و به ویژه به یاد حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد.

captcha