اعتماد به خدا و خودباوری، معنای اعتماد به‌نفس است
کد خبر: 3466537
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
طالب‌پور:

اعتماد به خدا و خودباوری، معنای اعتماد به‌نفس است

گروه اندیشه: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اعتماد به‌نفس به‌معنای این است که انسان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود که خداوند در وجود او قرار داده است، اعتماد داشته باشد و خود را باور کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن طالب‌پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: از منظر آموزه‌های قرآن، انسان باید با هوای نفس و شیطان درون خود مقابله کند و این مهم زمانی تحقق پیدا می‌کند که انسان خودش را باور و به توانمندی خود اعتماد پیدا کند.
وی با بیان اینکه بعضی از افراد به خاطر اینکه خود را باور نکرده‌اند، نمی‌توانند به‌خودشان اعتماد داشته باشند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» یعنی خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان‌ کرد: در بحث جهاد نیز خداوند می‌فرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» یعنی اگر شما، خدا و دین خدا را یاری کنید، خداوند نیز شما را یاری می‌کند و این بدان معناست که این توانمندی در درون انسان است.
طالب‌پور با اشاره به آیات سوره 66 و 67 سوره انفال، بیان کرد: خداوند در این آیه 66 سوره انفال به صراحت فرموده‌اند که «هم‌اکنون خداوند به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعفی است بنابراین، هر گاه یکصد نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر پیروز می‌شوند و اگر یک‌هزار نفر باشند، بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند کرد».
وی اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید که اگر شما یک نفر با ایمان باشید در مقابل 10 نفر، اگر 10نفر با ایمان باشید در مقابل 100نفر و اگر 20نفر با ایمان باشید در مقابل 200نفر می‌توانید مقابله کنید.
وی با بیان اینکه دشمنان اسلام همیشه از نظر مالی و تجهیزات نظامی قوی‌تر از اهل حق بوده‌اند و این باعث می‌شد که مسلمانان بترسند، ولی امام علی(ع) در جایی می‌فرمایند «از کمی تعداد خودتان و زیادی دشمن هراس نداشته باشید، زیرا اگر شما خودتان را باور، ایمان به خدا و صبور و اعتماد به‌نفس داشته باشید، حتی با ابزار کم می‌توانید در مقابل دشمنان، پیروز شوید».
طالب‌پور با بیان اینکه تجربه عملی ایمان به خدا و اعتماد به‌نفس را در صدر اسلام و در پیروزی مسلمانان در جنگ بدر شاهد هستیم، گفت: در دفاع‌مقدس نیز این تجربه بر ما ثابت شد که اگر به داشته‌های خودمان اعتمادکنیم و آن‌ها را بکارگیریم، می توانیم در همه عرصه‌ها موفق شویم.
وی ادامه داد: ایمان به خداوند و صراط مستقیم باعث اعتماد به‌نفس انسان در زندگی می‌شود و هر اندازه ایمان انسان قوی‌تر باشد، اعتماد به‌نفس آن نیز بیشتر خواهد شد و انسان می‌تواند با صبر و اراده در برابر مشکلات و سختی‌ها مقابله کند.
captcha