قهرمان‌پروری، مقدم بر نشر تعالیم قرآن شد
کد خبر: 3484738
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
مهدی دغاغله:

قهرمان‌پروری، مقدم بر نشر تعالیم قرآن شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری پیشکسوت کشورمان اظهار کرد: اکنون بیشترین تأکید اساتید قرآن بر قهرمان‌پروری است و بر روی این مسئله که جامعه قرآنی شود و با فرهنگ قرآنی انس گیرد، کم کار کرده‌ایم.

مهدی دغاغله، قاری پیشکسوت کشورمان درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، در پاسخ به این سؤال که وضعیت قرآنی سال 94 را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: با یک نگاه کلی به وضعیت قرانی کشور، می‌توان گفت امروز از لحاظ پیشرفت قاریان از بعد تخصصی و قرائت حرفه‌ای باید دو نگاه داشته باشیم؛ اینکه چقدر توانستیم قرآن را در کشور منتشر کنیم و دیگر در بحث قهرمان‌پروری و در رابطه با قاری حرفهای که بتواند در مسابقات بین‌المللی شرکت کند چه کارهایی انجام دادیم؟

وی ادامه داد: اکنون بیشترین تأکید اساتید قرآن بر قهرمان‌پروری است و روی اینکه جامعه قرآنی شود و با فرهنگ قرآنی انس گیرد، کم کار کرده‌ایم؛ اما در زمینه قهرمان‌پروری، قاریان ما در تمام مسابقات بین‌المللی دنیا و هم اینکه در ایران برگزار می‌شود یا در جاهای دیگر، حرف اول را می‌زنند و وقتی که مسابقه بین‌المللی باشد و شرکت‌کننده ایرانی نیز حضور داشته باشد همه یقین دارند که جزء سه نفر اول هستند.

دغاغله با تأکید براینکه قاریان ایرانی بی‌شک و تردید در صدر قرای غیرعرب و حتی عربی قرار دارند و در دنیا حرف اول می‌زنند، گفت: با اینحال با توجه به وضعیت ناصحیح رسیدگی به مشکلات آنان در کشور باید گفت قرآنیان قشر مظلوم جامعه هستند؛ به خاطر اینکه متولی و تکیه‌گاه مشخصی که بشود به آنها اعتماد کرد، ندارند. اگر مشکلی برای یک قاری پیش بیاید به صورت صنفی و اتحادیه جایی نیست که به آنجا مراجعه کنند و از لحاظ حقوقی و بیمه و بیکاری نیز همین گونه است، خیلی از قاریان جوان ما مشکل اشتغال نیز دارند و جائی نیست که مراجعه کنند و این مساله را در زندگی معیشتی خود حل کنند.

قاری پیشکسوت کشورمان درخصوص پیش‌بینی سال 95 نیز اظهار کرد: حدیثی منتسب به پیامبر اکرم(ص) است که می‌فرماید: «تفائلوا بالخير تجدوه»؛ این حدیث که به‌صورت ضرب‌المثل نیز در آمده براین امر تأکید دارد که نسبت به آینده خوشبین باشیم تا تحقق یابد! ما هم خوشبین هستیم و هم دعا می‌کنیم که انشالله در سال 95 هم بودجه نیم درصدی که قرار است به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یابد، تحقق پیدا کند و هم اوضاع قرآنیان بهتر از سال‌های قبل شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم امسال به مسائل قرآنی اعم از برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی جهت ترغیب جوانان به قرآن توجه بیشتری صورت گیرد تا در هر شهر و روستا فضای قرآنی ایجاد شود؛ بنده حتی در دانشگاه‌هایی که تدریس می‌کنم وقتی دانشجویان را با ده ترم پیش آن‌ها مقایسه می‌کنم، متوجه می‌شوم که معلومات قرآنی آن‌ها بالاتر رفته و این به فضل همین برنامه‌های قرانی است که درکشور برگزار می‌شود.

مصاحبه از سمیرا عباسی

captcha