مقاله «ويژگي‌هاي بايسته لحن در ابتهال و تواشيح» در نشست تخصصی شورای قرآن ارائه مي‌شود
کد خبر: 3485602
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
از سوي مهدي دغاغله؛

مقاله «ويژگي‌هاي بايسته لحن در ابتهال و تواشيح» در نشست تخصصی شورای قرآن ارائه مي‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدي دغاغله به منظور ارائه در دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن مقاله «ويژگي‌هاي بايسته لحن در ابتهال و تواشيح» را تدوين كرده است.

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، از سوی شورای عالی قرآن کریم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه یکی از موضوعات مورد بحث و مبتلابه در حوزه قرآن کریم و مشتقات آن در این نشست مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد، گفت: در این دوره با موضوع «تواشیح و ابتهال ـ بایدها و نبایدها» مورد بررسي قرار خواهد گرفت. هرساله همزمان با آغاز فعاليت اين نشست تخصصي تعدادي از محورها و موضوعات به برخي از پيشكسوتان قرآني ارائه داده مي‌شود تا ضمن تحقيق و پژوهش پيرامون آن به سخنراني در مورد آن نيز پرداخته شود.

دغاغله موضوع مورد تحقيق خود در اين نشست را «ويژگي‌هاي بايسته لحن در ابتهال و تواشيح» عنوان كرد و افزود: اين مقاله به صورت تحقيقات كتابخانه‌اي و ميداني تدوين شده است.

داور بین‌المللی قرآن كريم گفت: اين مقاله به صورت سخنراني در 8 ارديبهشت‌ماه به ميزباني تهران ارائه مي‌شود. به دلیل آنکه از اساتید برجسته داخلی و خارجی در این نشست استفاده می‌شود نتایج خوبی را به همراه دارد.

به گزارش ايكناي خوزستان، محورهاي پيش بيني شده دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن جهت ارسال مقالات شامل موضوعات زير است: بررسی خاستگاه و تبیین قواعد حاکم بر ابتهال و تواشیح

بررسی ویژگی های بایسته متن، لحن و اداء در ابتهال و تواشیح

3- بررسی امکان ورود ادعیه مأثوره و متون فارسی به تواشیح و ابتهال

بررسی مکتب های ابتهال و تواشیح در مصر و سوریه و معرفی شخصیت هنری مشاهیر این مکتب ها

بررسی پیامدهای ورود سبک های جدید تواشیح و ابتهال

بررسی پیشنه، سیر تطور و آسیب شناسی تواشیح و ابتهال در جمهوری اسلامی ایران

بررسی امکان استفاده از الحان و نغمات غیرعربی از جمله فارسی در تواشیح و ابتهال

بررسی تأثیرمتقابل قرائت قرآن کریم، ابتهال و تواشیح بر یکدیگر.

captcha