تسريع برآورد خسارت‌های وارده در اثر بارندگی‌های اخير
کد خبر: 3490506
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد؛

تسريع برآورد خسارت‌های وارده در اثر بارندگی‌های اخير

گروه اجتماعي: استاندار خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید تا پایان هفته جاری نسبت به برآورد خسارت‌های وارده به کشاورزان، دامداران، زیرساخت‌ها و تأسیسات در اثر بارندگی‌های اخیر اقدام و با انعکاس آن به ستاد بحران زمینه پیگیری از مرکز برای جبران آن‌ها را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که در محل استانداری برگزار شد، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید تا پایان هفته جاری نسبت به برآورد خسارت‌های وارده به کشاورزان، دامداران، زیرساخت‌ها و تأسیسات در اثر بارندگی‌های اخیر اقدام و با انعکاس آن به ستاد بحران زمینه پیگیری از مرکز برای جبران آن‌ها را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه مرحله نخست مقابله با بحران‌ها پیش‌بینی است، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی، پیشگیری، هماهنگی بین دستگاه‌ها و نیروهای انسانی، تلاش برای جبران خسارت‌ها و بازگشت به شرایط عادی در این مواقع باید در دستور کار قرار گیرد.
استاندار خراسان رضوی ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان در مدیریت بارندگی‌های اخیر برای کاهش حداکثری خسارت‌های احتمالی ناشی از آن، عنوان کرد: با اقدامات به موقع درخصوص پاکسازی بستر و حریم رودخانه کشف‌رود و ایمن‌سازی مسیل‌ها صدمات تا حدود زیادی کاهش یافت.
وی با تأکید بر لزوم مدیریت صحیح روان‌آب‌ها از طریق اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری تصریح کرد: با جمع آوری مناسب آب‌های ناشی از بارندگی‌ها می‌توان به روند بهبود ذخایر آب‌های زیرزمینی کمک کرد، از طرفی حدود 35 درصد از اراضی استان در مناطق سیل‌خیز واقع شده است، لذا با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و توسعه فضای سبز می‌توان خسارت‌ها را تا حدود زیادی کاهش داد.
رشيديان با اشاره به قطع آب برخی از مناطق مسکونی شهر مشهد طی روزهای گذشته، بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و انجام فعالیت‌های لازم برای بهبود ساختارهای مهندسی با هدف کاهش حداقلی فشار به شهروندان در مواقع قبل از بروز بحران ضروری است.
وی بر لزوم مدیریت ترافیک و امنیت شهر در مواقع بحران، استفاده از کمک‌های نیروهای مسلح در صورت نیاز، تجهیز بناها در مقابل خطرات، شناسایی نقاط حادثه خیز در اثر سیلاب‌ها و تهیه دستورالعمل لازم برای کاهش سوانح در آن‌ها، نظارت بر شبکه آب و فاضلاب شهری و جمع آوری مناسب پس آب‌ها، ارائه کمک‌ها به خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امدادکه در اثر بارندگی‌ها دچار خسارت شدند و شناسایی و احصا مشکلات مربوط به رفع آبگرفتگی معابر تأکید کرد.
استاندار خراسان رضوی دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد تا با مستندسازی اقدامات خود طی روزهای گذشته و ارسال آن برای ستاد مدیریت بحران، زمینه را برای شناسایی نقاط ضعف و رفع آن‌ها فراهم کنند.
حجت‌الاسلام علی شایان‌فر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: از اول فروردین‌ماه سال جاری تاکنون 65 میلی متر بارندگی در استان صورت گرفته که این میزان معادل 31 درصد میانگین بلندمدت است.
وی با بیان اینکه در مشهد طی 24 ساعته گذشته 14 میلی متر بارندگی داشته‌ایم، افزود: با این میزان بارندگی تاکنون 31 درصد حجم سدهای موجود پر شده است.
شایان‌فر با تأکید بر لزوم مدیریت یک پارچه بحران‌های احتمالی در مناطق شهری، اظهار کرد: دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران توسط وزارت کشور به شهرداری مشهد ابلاغ شده که با اجرایی‌شدن آن زمینه بهبود عملکردها تا حدود زیادی افزایش می‌یابد.
captcha